Jump to content

Drivjakt/jaging - hvilken retning?


Ragnar

Recommended Posts

Har alltid trodd at at de som drev/jaget f.eks hjort skulle drive/jage MED vinden, altså at de hadde vinden i nakken, og at de som satt på post lenger fremme hadde vinden i ansiktet. MEN nå i år var jeg med en svært erfaren jeger. Han sendte oss driverne avgårde med vinden i ansiktet mot postene som hadde vinden i nakken. Dette var gjort ut fra hans erfaring, noe han argumenterte for.

 

Ser av den nye boken "Hjortejegerene" at de fleste jegere der mener at driverne skal ha vinden i nakken og postene vindene i ansiktet.

I nevnte bok var det en god del tips, m.a. at driverne skal gå forsiktig og stille slik at f.eks. hjorten ikke skal ha full kontroll på hvor driverne eksakt går. Om det jagete dyret (dyrene) har kontroll på driverne, har de lett for å snu og smette forbi driverne.

 

Hva mener dere om retningen på drivet/jaget i forhold til vinden?

Link to comment
Share on other sites

D var før i tia at de gikk/dreiv med vinden i ryggen. De hadde sikkert dårlige hunder/stolte ikke på hundene, som var med for syns skyld! Nå i dag har man innsett, at for å utnytte hundene max, så er d beste å gå mot vinden, eventuelt sidevind. Da er d postenes oppgave å finne dekning/ly, som best de kan. Dette har vi praktisert i over 20 år på elgjakta, og d funker godt! Jeg vet at d er nyanser, og at noe er flåsete sagt, men ærlig å oppriktig mener jeg dette! 8)

Link to comment
Share on other sites

Dyrene vil som regel løpe i MOT vinden fordi da har de kontroll på hva som møter dem, men uansett vil jeg nok foretrekke å postere med vinden i ansiktet. Min erfaring med vind i ryggen er at dyrene stiller seg opp og trykker forran postene helt til driverne kommer, for og så løpe i alle retninger i styggstor fart.... I slike situasjoner har de nemlig kontroll på både postene og driverne.

Med vinden i ansiktet er min erfaring at dyrene kommer roligere på post. Da drar de som sagt med vinden, og de har derfor ikke kontroll på situasjonen siden de kun vet om driverne. Dyrene kommer derfor noe mer usikkert og roligere. (Vi lister oss så stilt på tå....)

Det er fra hjortejakt jeg har denne erfaringen.

Dette er bare en hypotese fra min side, og det jeg har skrevet i dette innlegget kan være langt i fra fasit. Men nå er jo det fine med jakt er at det ikke finnes noe fasit :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har alltid trodd at at de som drev/jaget f.eks hjort skulle drive/jage MED vinden, altså at de hadde vinden i nakken, og at de som satt på post lenger fremme hadde vinden i ansiktet. MEN nå i år var jeg med en svært erfaren jeger. Han sendte oss driverne avgårde med vinden i ansiktet mot postene som hadde vinden i nakken. Dette var gjort ut fra hans erfaring, noe han argumenterte for.

 

Denne erfarne jegeren er truleg inne på noko viktig som mange enno ikkje er klar over :!::!::!: Dyr som tek ut vil ofte gå mot vinden for å ha kontroll over det som skjer i terrenget. Kunsten her vert for postskyttaren å produsera så lite lukt som råd er. Sitja litt høgt i terrenget kan hjelpa, evt. hochsitz. Ein fjellduk dempar lukta. Unngå å pissa og gå på do i nærleiken av posten. Ikkje vera dampande blaut av sveitte når du kjem fram til posten osb.

Link to comment
Share on other sites

Dersom man jakter på samme område år etter år, er jakttårn en god ting (forsåvidt ellers også dersom noen tar seg bryet med å sette dem opp). Da kommer man stort sett høyt nok opp til man ikke blir oppdaget. Tårnet gir også godt anlegg. Men man merker også at det blåser på toppen.

 

De gangene vi driver med vinden i nakken, bruker vi ofte å ha en eller to bakposter i tilfelle elgen runder driveren.

Link to comment
Share on other sites

Vindens retning er ikke nødvendigvis det viktigste. Hvilken retning jagerne skal jage fra og hvor mye de kan få med seg av vilt. Hvis jagerne bare kan dekke et område halvveis er det ikke sikkert det er det beste alternativet? Ved å jage fra en annen kant kan de kanskje få tettet områdene bedre og så ikke vilt smetter imellom jagerene.

Nok igjen, jeg er ikke så god med ord når ting skal forklares, men håper budskapet ble forstålig. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Kva god vindretning for den som sit på post?

Det er svært sjeldan at vinden er heilt stabil. Dette erfarar ein i seglbåt ute på havet.

I eit terreng med haugar og holer blir det enno vansklegare.

I bratte elvehjel tidleg på morgonen renn den tunge lufta nedover,

men noko turbulens kan slå opp....

Kjem sola vil vinden gjerne dreia. Ned blir opp og mot blir i nakken.

Ein ting kan du rekna med:

Hjorten kan lukta deg på 500 meter!

- og når skjer det?

Hjorten er lur og vil gjerne å ha kontroll på deg.

Nokre gonger slær dyret oppover i terrenget, men ikkje alltid.

Link to comment
Share on other sites

Umulig spørsmål egentlig!

Vindretning har mindre betydning enn hvordan terrenget er skapt.

Mye mer enn vind spiller rolle hvordan en bør drive uten hund.

Har sett mang en gang at når en tar laus dyr springer de fra vinden ett stykke, da har de kontroll på om de blir forfulgt.

Har og sett dyr gå inn i tetta for å vente til driveren(erne) har passert.

Den som poster må passe på å ikke bli oppdaga/sette lukt der dyret helst kan komme.

Drivere bør gå så stille som mulig for at viltet ikke skal vite hvor det er trygt å stå/ gjemme seg!

Eldre dyr er mere erfaren med å lure seg unna, eller bli usynlig for driveren.

Bakpost eller på siden bak er også lurt.

 

Men det viktigste er vel å lære av erfaringene i det terrenget en jakter.

Og en ting til, på jakt blir en ALDRI utlært, det hender noe nytt hver gang nesten. :wink:

Link to comment
Share on other sites

metzgar skriver:

Nå i dag har man innsett, at for å utnytte hundene max, så er d beste å gå mot vinden, eventuelt sidevind. Da er d postenes oppgave å finne dekning/ly, som best de kan. Dette har vi praktisert i over 20 år på elgjakta, og d funker godt!

 

R kommenterer:

Her tror jeg du er inne på noe vesentlig: at det er en viss forskjell om driverne har med seg hund eller ikke. Vi som jakter hjort (og er drivere innimellom) har ikke alltid tilgang på hund når vi skal drive/jage. Men har vi med hund i drevet, så vil nok denne profitere noe på at drevet går mot vinden. Også mye rett i det andre skriver om at postene, som da har vinden i nakken, må tenke nøye gjennom plassering og andre forhåndsregler (unngå svettelukt, urinering) for at lukten skal bli minst mulig. Noen har her foreslått å trekke postene noe ut til siden, "Hochsitz" og annet.

 

Ellers var det veldig fasinerende å lese kapitlet skrevet av politimannen Ronny Jarle Lentføhr i boka "Hjortejegerne" der han forklarer hvordan han leser hundens reaksjoner. For å effektivisere jakten bruker han en svart elghund i bånd. Den blir også brukt som ettersøkshund.

Link to comment
Share on other sites

Der jeg jakter elg prøver vi og dekke både foran og bak etter beste evne. Drivere og hundeførere sniker når de driver det har vist seg og være effektift. Hvor elgen kommer avhenger av hvor elgen står i drevet når den blir tatt løs. det hender titt og ofte at den blir skutt av drivere også. Tror som det ble nemt lenger opp at en får velge strategi etter terrenget...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...