Jump to content

storviltjakt med svartkruttrifle


Hedmarkingen

Recommended Posts

Er det mulig å holde kravet om anslagsenergi på 100 meter med svartkrutt ?

Jeg kan tenke meg følgende patronkandidater som muligens greier jobben:

.40-90

.40-100

.44-77 Sharps

.44-77 Remington

.44-90

.44-100

.44-105 Sharps (Necked)

.44-90 Remington

.45-82

.45-90

.45-100

.45-110 .

.45-120

.50-100,

.50-110

.50-140 Sharps

.450 Black Powder Express

.461 (.450) Gibbs

.500 BPE ( 440 grains kule,580 m/s)

.577 Express

 

Er det noen jeg har glemt ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at trådstrarter mener kalibre som faktisk holder kravet med ekte krutt i hylsa, ikke moderne krutt i gamle kalibre?

 

Det mangler vel en haug med gamle express-kalibre, og så tror jeg at noen av de du lister opp ikke gir nok plass til krutt.

 

Jeg har selv tenkt mye på dette, og har en teori om at det kanskje kan la seg gjøre med .50-110 hvis man eksperimenterer litt med kruttkorning og kulevekt. Desverre tar det nok flere år før jeg får råd til å hyre inn børsemaker til å bygge meg et .50-110 pipesett til rifla. Jeg har nemlig en Winchester 1886 takedown liggende, og disse fantes originalt også kamret i .50-110 så jeg vet at kassa skal takle dette kaliberet. Rent pipeskift til .50-110 koster nok ikke skjorta, men hvis jeg skal gjøre noe slikt så vil jeg beholde originalpipa med tilbehør slik at jeg kan bytte kaliber etter behov og lyst. Da må det lages eller skaffes en haug med småkompliserte deler, og det koster nok flesk...

 

Forresten så tror jeg at jeg skal teste litt variasjoner over krutt- og kulevekt i "BP predictor"- delen av QuickLoad, for å finne ut hvilke svartkruttladninger som kan være aktuelle. Men det blir ikke den første måneden, vi fikk nylig unge nr to i hus så det blir null tid til fritidssysler.

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering av innlegget over er fjernet. Kjell Olav

 

Jepp, jeg mente med skikkelig svartkrutt så klart.

 

Det står litt om de nevnte kalibra her:

http://www.chuckhawks.com/buffalo_cartridges.htm

 

Det ser ut som om man må greie å lade til hastigheter over 409 m/s ( 1344 fps ) med ei kule som veier minimum 405 grains.

 

Man er iallefall veldig nære marginen med følgende patron:

45-120 SHARPS

500gr LRN kule , BC 0.568, 120.0 gr F2 svartkrutt, 1,170 fps munningshastighet gir da :

1112 ft/sek ved 100 yards, energien er da 1373 ft/lbf = 1861.5 joule

 

Forutsatt at jeg ikke tar feil så klart.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 1 year later...
  • 4 weeks later...

Jeg er så og si ferdig med et lite oppussingsprosjekt som muligens kan brukes på storvilt.

Måtte lage nytt forskjefte og skyteforme hylser fra 45-120 over flere steg for å kunne skyte med den.

Åpne sikter og patronholder på siden burde gjøre det kjapt å lade om og sikte på nytt.

Nå er den ladet opp med lette 250 grs kuler forran 90 grs med skikkelig krutt, fettkake og semulegryn. Uten fyllstoff sluker hylsa 140 grs.

Når jeg får den nye sizeren min skal jeg prøve 500 grs kuler over kronografen med full hylse wano pp. Om jeg klarer 400ms+ så er storviltkravet overholdt.

450 Black Powder Express:

normal_IMG_0008.JPG

normal_IMG_0010.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...