Jump to content

Profesjonelt oppsett av kniver


boganis

Recommended Posts

Har ett stk. samekniv, én brusletto trollkniv, én Helle Weidemann, samt to jernalderkniver utformet av Arne Emil Christensen, som jeg gjerne skulle ha satt opp på ny. Bor på Ekeberg uten bil, har noen forslag til hvor jeg kan få utført oppsetting av kniver?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har brukt ”Rudolfstroppen” i et halvt år nå og er kjempefornøyd med den. Alle knivene mine har en ekstremt holdbar og skarp egg. Stroppen er utrolig enkel og rask i bruk.. Eggen blir, i motsetning til brynesliping, konveks.

 

Ta en titt på denne linken.

 

http://www.knivmaker.net/om__rudolfstoppen_.html

 

Om du får problemer med å skaffe en er det bare å sende meg en PM…

 

Mvh

Torfinn

Link to comment
Share on other sites

Bruker stort sett et gammelt lærbelte med en ru og en glatt side til vedlikehold av kniver. Minner litt om Rudolfstroppen, men ble inspirert av de gamle lærstroppene til barberkniver. Både tur og kjøkkenknver får seg innimellom en liten tur på diamantstålet hvis jeg ikke blir fornøyd med resultatet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Har brukt ”Rudolfstroppen” i et halvt år nå og er kjempefornøyd med den. Alle knivene mine har en ekstremt holdbar og skarp egg. Stroppen er utrolig enkel og rask i bruk.. Eggen blir, i motsetning til brynesliping, konveks.

 

Ta en titt på denne linken.

 

http://www.knivmaker.net/om__rudolfstoppen_.html

 

Om du får problemer med å skaffe en er det bare å sende meg en PM…

 

Mvh

Torfinn

 

 

hva er prisen på denne stroppen? vil ha :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg mente det skulle være det vanlige lamminerte rustfrie stålet som Helle bruker i de fleste knivene: T7Mo kjerne med 18/8 austenittisk rustfritt stål på sidene, men når jeg så nærmere på Helle Viking bladet jeg har i skuffen ble jeg noe usikker.

Kan være at det er det ulegerte laminatet med DNO10 kjerne.

 

Den største foskjellem mellom Helle Vikingbladet og andre Helle kniver er at bladet er røffere (ikke polert) og ikke stempla med logo.

Link to comment
Share on other sites

Bruker en skinnbit fra "skinnlåven as " ved Hønefoss, likner på Rudolfstroppen bare enklere.

 

Ved en tilfeldighet prøvde jeg meg med noe "guggelure" på ei tube jeg hadde, utenpå stod det Screwgrab og er en pasta med små diamanter til å få feste på dårlig skruespor. Dette funker 100% og tilogmed økså har fått seg en omgang med strålende resultat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...