Jump to content

Kjenner jeg trenger en singelstack 1911


Magnus

Recommended Posts

Jeg har såkalt 2011 til praktisk, men kjenner jeg trenger en singelstack i .45.

 

Spørsmålet er, hva bør jeg gjøre?

Har litt lyst til å handle en gammel kriger for så å bygge denne ut litt. Men samtidig vil jeg at den skal være pen/strøken.

 

På de siste trådene ser jeg det er flere som har en litt mere enn middels interesse for singelstack 1911.

Noen tips på hva jeg burde gjøre?

Jeg kan bytte deler og slikt selv men har ikke noen maskineringsmuligheter, så det blir jo litt børsemaker arbeid da hvis man velger en "uferdig" en

Link to comment
Share on other sites

"You hav come to the right place!"

En ferdig Kimber eller noe sånn funker jo glimrende som den er, men har man lyst til å sette sitt eget preg på den så ville jeg se etter en pent brukt Springfield vanlig blå std. eller park. Mil Spec.

Jeg har jobbet på en del Colter, men de er så lause og romme at det ikke er gøy en gang. særlig de fra 80-tallet. De trodde vel de hadde hele markedet for seg selv og kunne by fram hvasomhelst. Finner man en Colt 1991 enhanced, kan de være overaskende bra.

 

Å gjøre det meste utenom fresing selv, ville jeg fraråde på det stærkeste---neida.

Er man en pedant med øye for detaljer og et praktisk håndlag, så kommer man langt.

Men jeg har sett det mange ganger folk med litt for overvurderte tro på egne evner å få til et supert under kiloen avtrekk. Man kommer ikke forbi at det ligger ganske mye prøve og feile forsjøk før man får taket på det.

 

For å holde seg til avtrekk, en del merker kan være ganske bra preppet rett utav posen, så man kan være heldig også.

Link to comment
Share on other sites

Hei, meg igjen. Du spurte egentlig om en gammel krigscolt. Overså det helt i første svar.

Det kan man jo alltids gjøre. Kanskje med noen begrensninger. Kvaliteten på stålet er nå èn ting i forhold til moderne legeringer.

 

Skal den kun brukes av og til og ikke store og intense treningsøkter, så holder det nokk.

En artig observasjon er graden av brukbare toleranser på f.eks. ramme/sleide. Den er neimen ikke dårlig sammenlignet med sivile colt s.80 f.eks.

Tilbake til materialet. Merket forskjellen godt når man setter nettskjæringsfila i frontstrapp'en. En behagelig jobb i forhold til andre. Det værste i andre enden av skalaen var vel en tanfoglio ramme. Det var ikke stålspon på bordet som drysset, mere stålstøv.

Den fila hadde gjort sin siste jobb den kvelden.

Link to comment
Share on other sites

STI Rangemaster Rangemaster06-main.jpg

Hva med denne? Alltid vært svak for dustcover helt frem.

 

Denne kimberen er også aktuell da

large_royal_II.jpg

 

gold match 2

large_gold_match_II.jpg

 

Er det bare sikte som er forskjellen på disse 2, ganske stor prisforskjell.

Dette er jo alle ganske kostbare alternativer.

Hva med denne http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20201091 Blir det ordentlig pang av denne med litt arbeid?

 

Hva er forskjellen mellom rangemaster og trojan? bortsett fra duscover?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Kimber 1911 og kan varmt anbefale. Jeg skulle ha Gold Match II som du viser bilde av, men den fantes ikke. Endte på en Tactical Custom II, som er lik Gold Match II, bortsett fra faste sikter, alu ramme og magwell.

 

Du må belage deg på å vente lenge på en Kimber, siste jeg sjekket var det 18 måneders leveringstid. - Jaktdepotet hadde SuperMatch II og Stainless Target II i monteret sist jeg var innom. For SuperMatch snakker man vel lett 23 000 eller noe slikt og 11 000 for Stainless Target II

 

Uansett lykke til med letingen.

Link to comment
Share on other sites

Magnus, Du har funnet den Spr. på finn ja. Hvorfor ikke. Den ser ut som helved. Rimelig utgangspunkt. Tar man og satser prisen x 2 i deler og arbeid, begynner det å smake fin fugl. Da har man alt det stæsjet man får på gold mathc'en som justerbart baksikte, ambi sikring, beavertail, alu avtr, ny hane/sear, fancy grepsplater osv, osv.

Eneste på den Spr er løpet som på en typisk std. fra den tiden er litt løst tilpasset.

Skal man trå til skikkelig, ville man vurdere et Kart n.m. løp. Da har man noe som går utenpå det man får rett ut av esken her på berget.

 

Den Kongsberg Colten ville jeg bare styre unna i denne sammenheng. Prisen gjenspeiler interessen i visse samlerkretser, og det er jo ok. Men ikke til seriøs konkuranseskjyting.

Link to comment
Share on other sites

Kart har seilt opp som den store volumselgeren på aftermarkedet. Det koster ikke all værden, ca. $140,- mot andre som fort kryper over $200,- I sammenlignbare tester anng presisjon kommer det på topp. Det er laget på den gode gamle måten med trukkede rifle. Viser seg at det har et potensiale m.h.t. presisjon. Så er det såpass oversized på alle strategiske steder. Holder Clark løp ganske høyt på lista også. Er man riktig storslått må man vel ha et Bar-Sto løp da. Det gir riktig kred og nikkende samtykke i de indre kretser :mrgreen:

 

Man kan saktens diskutere behovet for Bull Barel. Mest vanlig praktiske grener. På en klassisk .45? mnjaa--- vel, ikke så mye for seg.

Man får jo lit mere gods da og en høyere vekt og litt annen balanse. Man sparer tilpassing av en løs bushing, men så må man til gjengjeld maskinere sleiden for en "reverse plugg" for rekykfjær styringa, så det går opp i opp.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja det blir det, men vet ikke helt enda da.

Står mellom en Gold match 2 og en rangemaster, synes begge ser bra ut. Skulle gjerne prøvd dem først men. Trro ikke det er så stor forskjell heller.

Er det noen forskjeller på kvaliteten på disse 2?

 

Må få levert søknad først

Det er allerede godkjent hos ØKH og hun var helt enig at jeg simpelt hen var nødt til å ha en singelstack .45, er litt usikker om det var ironi med i bilde der, men jeg velger å tolke det dit at hun var enig :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ingen baktanker her nei, æresord. Kun en tøylesløs entusiasme rundt denne rare, gamle krigeren. Registrerer at èn anonsert .45 har byttet eier. håper det blir til mye spas og gamen.

 

Bortsett fra det må jeg si at det kløen i mitt 1911 hjerte blir mer og mer uutholdelig. En bekjent har en .45 liggende å støve ned som jeg har prøvd å formidle flere ganger. Sånn det ser ut å utvikle seg med en mulig egen klasse for single stack, tror jeg nesten jeg er nødt til å spørre "tante på kontoret" om å ærværve den selv som reserve.

 

Det kan jeg iallefall love. Snøre på smekka folkens, her skal ikke spares på noe.

 

En del ting har man jo funnet ut at man ville gjort anderlades enn på den første "gullegrisen". Kan nevne detaljer som som seratert sleide topp, men ikke flat top, seratert på siden, fremme på sleiden, blir bo-mar lignende istede for fast sikt i de-luxe innfelling, seratering av sleiden under baksiktet, dobbeltsikring er et must, heve grepet max. med 25 l.p.i.nettskjæring back & frontstrap, Ed brown beavertail'en unten speedbump er en klassiker sammen med swenson dobbeltsikring. Men det skal IKKE noe lang fjærstyring her nei :evil:

Har snakket varmt for Kart løp, men det har jeg jo fra før av, så da blir det vel Bar-sto da.

Bling bling! Dee blir bæære læækkert :mrgreen:

 

"KJENNER JEG TRENGER ÈN TIL"

Link to comment
Share on other sites

He he, nei nå må du rulle inn litt. Det går så fint så. Aner en liten sarkasme kanskje men den manipuleringen sitter i ryggmargen.

Dobbeltsidig sikring er omtrent like relevant som firejulstrekk på norske veier.

De to, tre gangene det er for jævelige føreforhold er det kjekt å ha for å sitere Sunde.

Ikke minst er det fint for R.O. så han/hun ser om den er sikret før start :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...