Jump to content

Hvilke kaliber er mindre egnet for korting av løp


S.O.N

Recommended Posts

Den hender av og til man leser om ting som tyder på at enkelte kaliber er mindre egnet for å kappe løp og sette på demper. 30-06 er vist en av dem som er mindre egnet en f.eks 9.3x62 (eksempelvis)

 

Hva er det som er styrende for hvorvidt et kaliber har større suksess med kappet løp og ikke et annet og hvordan vurder man det i forkant slik at man kapper mere moderat for ett kaliber fremfor et annet ?

Link to comment
Share on other sites

Kort fortalt er det forholdet mellom hylsevolum og kaliber som har mest å si. Med andre ord vil en "stutt-tjukk" patron som 9,3 eller 358Win tape seg mindre i korte piper enn feks 30-06, 6,5, 300WM etc. Dette betyr strengt tatt ikke at noen kaliber er mer eller mindre egnet til kapping, kun at det er mindre hensiktsmessig å velge en patron som foretrekker lang pipe for så å kappe den.

Link to comment
Share on other sites

Som fulmen sier; Jo mer saktebrennende krutt en patron bruker, jo større blir effekten av kortere løp.

 

240 weatherby, 300 dakota, 6,5X68 er patroner jeg tror vil lide fryktelig med 40 cm løp..... Disse bruker MYE saktebrennende krutt

 

6,5X55, 30-06. 6,5-284 er andre eksempler på patroner som også vil få mye munningsflamme og redusert hastighet med veldig korte løp(men ikke like mye som gruppa før). Disse patronene bruker relativt saktebrennende krutt.

 

308w, 9,3X62, eller 358 win er patroner jeg tror vil takle det bedre å få veldig korte løp, de bruker som oftest endel kjappere krutt enn den forrige gruppen.

 

 

Tillater meg å nerde litt, følgende er kun simulert i QL, men kan jo gi indikasjoner.

Eksempel på noen helt forskjellige patroner:

maxladning med 300 dakota og 168 grs sierra kule får i min QL 850 msek med 40 cm pipe, og 1000 msek med 70 cm pipe, et tap på 5 msek pr cm løp du kapper.

maxladning med 30-06 og 168 grs sierra kule får i min QL 794 msek med 40 cm pipe, og 914 msek med 70 cm pipe, et tap på 4 msek pr cm løp du kapper.

maxladning for 308win med 168 grs sierra får du 774 msek med 40 cm pipe og 873 msek med 70 cm pipe, et tap på 3,33 msek pr cm løp man kapper.

 

maxladning med 6,5X68 og 140 grs A-max kule får i min QL 834 msek med 40 cm pipe, og 980 msek med 70 cm pipe, et tap på 5 msek pr cm løp du kapper.

maxladning 6,5-284 med 140 grs A-max kule får du 829 msek med 40 cm pipe og 965 msek med 70 cm pipe, et tap på 4,5 msek pr cm løp man kapper.

maxladning 6,5X55 med 140 grs A-max kule får du 753 msek med 40 cm pipe og 867 msek med 70 cm pipe, et tap på 3,8 msek pr cm løp man kapper.

 

maxladning med 240 weatherby og 85 grs sierra kule får i min QL 948 msek med 40 cm pipe, og 1128 msek med 70 cm pipe, et tap på 6 msek pr cm løp du kapper.

 

maxladning med 358win og 225 grs bal tip kule får i min QL 690 msek med 40 cm pipe, og 758 msek med 70 cm pipe, et tap på 2,3 msek pr cm løp du kapper.

 

maxladning med 9,3X62 og 268 grs nosler kule får i min QL 680 msek med 40 cm pipe, og 768 msek med 70 cm pipe, et tap på 2,9 msek pr cm løp du kapper.

 

 

22LR får (etter mine tester) ikke særlig forskjell i hastighet om pipa er 45 eller 70 cm....

I følge QL er det feks 341 msek med 70 cm løp og 321 msek med 40 cm løp for kal 22 LR ammo, dvs 0,7 msek pr cm løp. Noe som omtrent stemmer med mine tester.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei, er ikke noe standard svar på dette spør du meg. Man har jo muligheten til og bytte krutt(mer rasktbrennende) hvis man lader selv, kan kompensere litt med det. Egen erfaring med 30-06 gav 1m/s i hastighetstap pr. cm kappet pipe.. Kronografert før og etter kapping. 200grs A-Frame med N160 krutt, 810m/s før kapping og 800m/s etter kapping og med T8 Reflex demper montert. Kappet fra 60 til 50cm.. :)

Link to comment
Share on other sites

Akkurat lest om dette i ladeboka. Her mener de at hastigheten på kruttet har i praksis ingen ting å si med samme patron og løp, da mesteparten av kruttet er brent i de første 30 cm av løpet. Men gassene fortsetter å utvide seg lengre utover, og derfor faller farten.

 

De mener også at tunge kuler vil også lide mindre tap, da trykket bygger seg fortere enn med lette kuler. Vil dette kunne overføres til at kuler med lang bæreflate vil lide mindre enn de med kort i samme vekt?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare kalibervalget som bestemmer hvor kort du kan kappe løpet. Tyngden på kula er også viktig. Med en lettere kule kan du bruke et raskere krutt, som betyr at du ikke trenger så mye løpslengde for å få ønsket hastighet.

 

Eksempelvis har jeg ikke problemer med å få en 100 grain kule opp i god hastighet med 6.5x55 og 45 cm løp, men 156 grain kule blir vanskeligere uten å lade over maks. For jakt og kjøpeammo går grensen for 6.5x55 ved 50cm vis du skal ha litt margin å gå på.

 

Det med kapping har derfor noe med kulevalg å gjøre også.

Skal du bruke en 223 med 55 grain kule i akseptabel hastighet kan du sikkert korte ned løpet til 30 cm (min 40cm løpslenge i Norge) og fortsatt få ok fart og presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke en 223 med 55 grain kule i akseptabel hastighet kan du sikkert korte ned løpet til 30 cm (min 40cm løpslenge i Norge) og fortsatt få ok fart og presisjon.

Ok, jeg har tenkt på 40cm løp, men lader ikke selv. Jeg ser at mye av kjøpe-ammoen kommer i 55gr, så da burde det vel funke?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...