Jump to content

Oppbevaring av ammunisjon på lovlig vis.


Malle

Recommended Posts

Etter å ha søkt på emnet her på forumet og etter å ha studert lov og forskrift, så er jeg fortsatt ikke helt sikker på hva som faktisk regnes som tilfredsstillende oppbevaring.

 

Tar jeg feil om jeg tolker det dit hen at med særskilt lås menes en hvilken som helst form for låsbar innretning for oppbevaring?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg trenger mer plass for oppbevaring av ammunisjon. I en annen tråd anbefales et låsbart skap fra IKEA. Dette ser ypperlig ut, men jeg har ikke anledning til å reise 17 mil til Slependen for å kjøpe et slikt skap med det første. Hvis noen har tips om andre låsbare innretninger fra feks Biltema, Maxbo eller andre, så vil jeg sette pris på det. Alternative løsninger er også ytterst velkommen. Forutsatt at de er tilfredsstillende i forhold til gjeldene regelverk.

 

Takk for innspill :D !

Link to comment
Share on other sites

Hvis man oppbevarer det på ett eget lagerrom som låses med en hengelås/dørlås.

Er det da forskriftsmessig nedlåst??

Forskriften seier...

Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen.

Dersom eg leiker norsklærer - er ammoen innelåst på eit lagerrom, er den innelåst men ikkje nedlåst - og eit rom er ikkje ei "særskilt innretning" (særskilt = skilt frå andre). Om det skal være skilt frå våpenet, eller også sklt frå alt anna enn ammo, vites ikkje. Dette kan ein lett kverulere på...

 

For å være trangsynt og kranglevoren (kan være lurt med tanke på forskriftsfortoliing), så vil eg si "nei".

Link to comment
Share on other sites

Ammo er INNElåst i et våpenskap også..? Ammo er også INNElåst i et bankhvelv?

 

Jo, og for å sitere frå forskriften:

 

Krav om FG-godkjent sikkerhetsskap kan frafalles hvis våpnene oppbevares i eget våpenrom (...) Politiet kan gi tillatelse til at ammunisjon kan oppbevares sammen med våpen i våpenrom.

(...)

I FG-godkjent sikkerhetsskap (...) kan det sammen med våpen oppbevares det antall patroner (...)

Både våpenskap og bankhvelv (dersom "bankhvelv" kjem under "våpenrom", som det faktisk bør dersom ein skal oppbevare våpen og/eller ammo der) så begge desse er eksplisitt dekka av forskrifta.

Link to comment
Share on other sites

Koker det ned til et definisjonsspørsmål angående forskjellen i uttrykkene "innelåst" og "nedlåst"? Og hva skal man si at forskjellen er?

 

Innelåst: på innsiden av en bygning eller et rom.

 

Nedlåst: på innsiden av et låsbart objekt som befinner seg inne i et hus eller et rom.

 

:?:

Link to comment
Share on other sites

@Malle: Eg er korkje advokat, politimann eller saksbehandler, så eg veit ikkje. Men dersom eg skulle tolke forskrifta firkanta og trangsynt, så ja.

 

Men det går an å ringe til onkel Blå og spørre... men min personlige meining, er at ammo er tryggere oppbevart bak ei solid låst dør enn inne i eit låst skap av uspesifisert størrelse og kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Men det går an å ringe til onkel Blå og spørre...

 

Mmjo... det går an det, men jeg må innrømme at jeg har blitt feilinformert fra den kanten før. Jeg har derfor bestemt meg for å oppbevare ammoen nedlåst og innelåst. Sånn for alle tilfelles skyld.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ja, på våpenet, men ikke i.

 

§ 78. Krav til sikker oppbevaring

 

Den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, skal oppbevare gjenstandene slik at uvedkommende ikke får adgang til dem. Eier og innehaver av skytevåpen skal påse at våpenet er tomt for ammunisjon under oppbevaring.

 

Uregistrerte hagler som er lovlig ervervet før 1. oktober 1990 regnes i kapittelet her som registreringspliktige våpen og skytevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...