Jump to content

.22-250 Rem. Spørsmål og svar


bbdg

Recommended Posts

En tråd for de som har spørsmål, svar og gode tips om Cal 22-250 Rem.

 

Er selv ganske fersk eier av våpen i dette caliber. Ser at der stadig dukker opp spørsmål som vedrører dette calibret, og derfor er dette tengt som en samletråd.

Har selv en masse spørsmål ang. dette caliber, men veldig få svar så langt :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Finnes en slik klubb?

Er selv ganske fersk eier av våpen i dette caliber. Ser at der stadig dukker opp spørsmål som vedrører dette calibret, og derfor lurer jeg på om det kunne være en tanke å starte en egen tråd om cal. 22-250, eller eventuellt en egen klubb? (hvis dette ikke finnes)

Har selv en masse spørsmål ang. dette caliber, men veldig få svar så langt :oops:

For eller i mot :?:

 

Spurte vel vitterlig om det var en tanke å starte en egen tråd om 22-250 eller EVENT. en klubb :idea:

Link to comment
Share on other sites

Start en tråd da vel og navngi den riktig. Ordet "klubb" oppfordrer ikke til å komme med tips om ladninger etc. Korrekt navngiving av tråden er første bud for ønsket respons.

 

Hadde vel forsåvidt to spørsmål i samme tråd :oops:

 

1. Finnes det en 22-250 klubb?

2. Er det noen ide å starte en tråd eller eventuelt en klubb?

 

Er dette så fordømt vanskelig å forstå da :?::oops:

 

Skulle jeg startet to tråder for å få svar på dise to enkle spørsmål :?::shock:

Link to comment
Share on other sites

Du må huske på å pusse 22-250´n din fra tid til annen AK.... har du skutt mye annet tjafs som mantler så får du fort slike tegn uansett før eller siden.

 

Joda, men da skulle det vært på alle skudd, og ikke nr 4 eller 5. Men ok, jeg har aldri pussa den, og den går fortsatt høl i høl. 8):D:lol:

 

Kjøp deg pusseutstyr eller verneutstyr :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mine erfaringer med 22-250: Rem bulk kuler samler ikke i mitt våpen. Punktum. Har forsøkt alt, tror jeg. 50 grains V-max samler noe helt utrolig! Skuddeffekten på kråke og skjære er.... oiverbevisende... Trophy Bonded Bear Claw er ei god rådyrkule, samler bra, men ikke helt i samme kategori som v-max. Med god rådyrkule mener jeg gjenomskyting, og at det ikke ser ut som rådyret er avlivet med granat, blir et pent 20-kroners hull rett gjennom, omtrent. Jeg har skutt 3 rådyr med Barnes TSX, og var ikke fårnøyd i dette kaliberet. Forlite skuddvirkning,og nårjeg slaktet så det ut som det var brukt helmantel. Er for lite data til at det betyr noe, men holder for min del.

Hmm, hva mer er det å men om 22-250? Ladedata? Jeg bruker 37 grains N150 til 50 grains kuler som standard, og da går alt bra (bortsett fra bulk kulene).

Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringer med 22-250: 50 grains V-max samler noe helt utrolig....... Trophy Bonded Bear Claw er ei god rådyrkule

 

Har disse kulene noenlunde samme kulebane og treffpungt eller må det skytes inn når en veksler mellom å bruke de to?

Link to comment
Share on other sites

Angående bulkkuler til trening, har jeg vært og testa de rimlige Armscor kulene fra "hjemmeladning" i dag. Noen presisjonstest var det ikke da mesteparten av skytinga foregikk stående og knestående.

Alikevell var det helt opplagt at de samlet fint.

Hadde ladet med N-150, 36gr. 60,3mm tot.partronlengde, Dvs riklig friflukt i børsa mi. CCI 200 hetter.

Ingen tegn til høyt trykk, og de gikk uten tvil med mindre samling en Rem UMC. prisen på disse kulene er jo bare 88øre stk, så dette gir mulihet til mye skyting for en rimlig penge.

Skal få testa de litt bedre ut ihht presisjon senere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Trophy Bonded Bear Claw .55gr i 22-250.

Finnes det bedre alternativer til kule til rådyrjakt med cal 22-250?

 

Bedre tviler jeg på, om du da ikke har løp med minst 1:9 stigning er vel dette den beste kula... (min mening)

Men andre, billigere, noen like gode kuler er;

- 50/55grs Rhino Solid Shank

- 62grs Norma SPSP

- 64grs Winchester Power Point (kan vere i tyngste laget for noen børser med 1:14 snurr)

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Går å venter på en Schultz&Larsen i 22-250 nå bør være i hus i løpet av dagen eller morgendagen.

 

Tenker på å lade selv etterhvert når budsjettet tillater en slik investering, men inntil da, noen forslag på fabrikkammo som ikke er så ulik V-max mht til effekt?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Testa V-max 55gr i dag, lada med 38gr N-550. Var innom en hønsebonde som hadde mista noen høner og ville ha de skutt. Efekten på hønsa var jo foridabel, kom også over en grevlin som fikk en rett i skulderbladet fra siden. Pent lite inngangshull, intet utgangshull- av rennyskjerihet måtte jeg jo åpne den og kikke.

Alt fra diafragma og opp til halsen var rein kjøttdeig. Ingen tvil, dette er varmintkula til bøsja mi, meget presis, efektiv avlivning, overkomlig pris,

Fylte på reveåta med grevlingen, 25 høns og noen egg, så da blir det vel no rev der efterhvært :D

Skaut også noe høns med game king 55gr, her var høna betydlig helere, kansje noe å bruke på storfugl efterhvært.

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på....

 

Tenker det blir ei 22-250rem pipe i ett våpen jeg har. Men jeg vil bruke tunge kuler i "normale" hastigheter. Må da selfølgelig ha ett løp med rask riflestigning men har dere noen tanker om det vil være bedre for løpet med tanke på løpssitasje at jeg skyter tungekuler i lavere hastigheter enn om jeg skulle skyte 50-55grains kuler i over 1000m/s? Vurderer også og kun bruke molybelagte kuler, hvis det har noe og si? Vet det har noe og si i 6.5X55 men lite ingentig i 308win foreks.

 

Håper på svar fra dere med erfaring i kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på....

 

Tenker det blir ei 22-250rem pipe i ett våpen jeg har. Men jeg vil bruke tunge kuler i "normale" hastigheter. Må da selfølgelig ha ett løp med rask riflestigning men har dere noen tanker om det vil være bedre for løpet med tanke på løpssitasje at jeg skyter tungekuler i lavere hastigheter enn om jeg skulle skyte 50-55grains kuler i over 1000m/s? Vurderer også og kun bruke molybelagte kuler, hvis det har noe og si? Vet det har noe og si i 6.5X55 men lite ingentig i 308win foreks.

 

Håper på svar fra dere med erfaring i kaliberet.

 

For å skyte tunge kuler må du nok bruke mer saktebrenende krutt en med kuler på 50 til 55 gr, dette vil vel heller gi mer løpsslitasje en mindre. Slik jeg har forstått det er det vel heller kruttgassen og varmen fra denne som sliter på løpet, enn kula direkte.

Slik jeg ser det er fordelen med tyngere kuler i 22-250 hovedsaklig mindre vinnavdrift, når det gjelder kulebane er det ikke forferdelig mye å hente ut til 300-400meter, da hastiheten påde lette kulene oppveier mye av fordelen for de tynger kulenes BC.

Eksempelvis ligger du rundt 2,5cm over med ei 55gr kule med BC på rundt 0,31, og hastihet rundt 1100m/s, når du er innskutt på 200 meter, på 300 meter ligger du ca 12-15 cm under. For og matche dette med ei 80gr kule med bc på ca 0.45 må du opp i rundt 1040 m/s. Sistnevnte ladning er nok en ganske mye mer på grensa når det gjelder trykk.

Når det gjelder vindavdrift blir jo situasjonen litt andledes til fordel for den tyngere kula.

Men nå skyter jo jeg iallefall ikke jaktskudd på 300 meter i sterk vind heller. Men ser jo ikke helt bort fra at jeg kunne finne på å skyte litt kråke ol på rund 300 m hvis det er vindstille :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Norma Jaktmatch er meg bekjent den eneste ferdiglada du får med helmantel. Ellers er vel resten av ferdigammo ladet med hurtigekspanderende kuler, beregnet på skadedyr og ikke matvilt.

 

Hjemmelading er absolutt å anbefale, både med tanke på pris per patron og mulighet for å bruke kuler som måtte passe deg best.

 

.22-250 er et rasende festlig kaliber, og jeg blir nok aldri å kvitte meg med med min :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Norma Jaktmatch er meg bekjent den eneste ferdiglada du får med helmantel.

 

Sako lager også en utmerket helmantelpatron med 50grs kule. Den har jeg brukt på toppjakta med meget godt resultat, og kan virkelig anbefale den.

PRVI Partizan har også en helmantel, men den har jeg ikke fått tilfredsstillende presisjon med verken i Sako´n eller en Remington 700.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...