Jump to content

Regler ang. politisøknad og nytt gjenget løp?


donald

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en 9mm Tanfoglio som har normalt løp. Jeg kunne tenkt meg å fått dette gjenget, og dette betyr jo nytt løp.

Er det noen som vet;

 

1. Hvor man kan få tak i gjenget løp til Tanfoglio (Tanfoglio Combat Sport)

2. Må jeg levere inn / selge / destruere mitt gamle 9mm-løp, hvis jeg skal ha et som er gjenget?

Link to comment
Share on other sites

§ 22. Erverv av pipe og glidestykke

 

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon. Forhandleren skal i tillegg til de opplysninger som er nevnt i § 40, å protokollføre våpenkortets nummer og utstedende myndighet. Ved distansesalg skal kopi av våpenkortet og legitimasjon vedlegges bestillingen, og forsendelsen skal skje som rekommandert post.

 

Det er forbudt uten politiets tillatelse å eie eller inneha glidestykket (sleiden eller tilsvarende) til hel- og halvautomatiske pistoler.

 

 

 

Det vil si at om du skal ha ei ny pipe i samme kaliber som du allerede ha våpenkort på, trenger du ikke søke. Gammel pipe trenger du ikke destruere slik jeg tolker det. Jeg byttet kaliber i ene rifla mi fra 30-06 til 270win. Da måtte jeg søke om ny pipe i nytt kaliber. Gamle pipa kunne jeg beholde da jeg hadde våpenkort på samme kaliberet til ei annen børse.

Link to comment
Share on other sites

Når man siterer lovverk er det en idé å ta med all den informasjonen som er relevant.

 

§ 22. Erverv av pipe og glidestykke

Etter forskriften § 22 kan innehaver av våpenkort erverve piper hos autorisert forhandler

uten politimesterens tillatelse når pipen er kamret for samme kaliber som den pipen som

skal skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon. Ved distansesalg skal kopi av

våpenkortet og legitimasjon vedlegges bestillingen, og forsendelsen skal skje rekommandert.

 

Bakgrunnen for regelen er at søknader om ervervstillatelse for geværpiper etter den tidligere

rettstilstand rutinemessig ble innvilget. Geværpiper brukt til trening og konkurranse blir

erfaringsmessig fort nedslitt.

 

Politidirektoratet er gjort kjent med at det er forskjellig praksis ved de enkelte politikamrene

ved erverv av ombyggingssett for skytevåpen. Politidirektoratet viser til våpenloven § 2 og

understreker at når slike ombyggingssett inneholder låskasse eller pipe, eventuelt

innstikningspipe til skytevåpen som nevnt i § 5, kreves det politimesterens tillatelse etter § 7.

Politidirektoratet understreker videre at bestemmelsen i våpenforskriften § 22 om erverv av

geværpipe uten politimesterens tillatelse, utelukkende gjelder ved utskifting av piper, m.a.o.

piper som skiftes fordi de er slitt, ødelagt el. Bestemmelsen om utskifting av piper uten

politimesterens tillatelse kommer derfor bare til anvendelse ved utskifting av identiske piper.

Bestemmelsen forutsetter således at utskiftingen ikke medfører en vesentlig endring av

skytevåpenet. En slik vesentlig endring krever politimesterens tillatelse etter våpenloven § 8

tredje ledd.

 

Det skal også søkes ervervstillatelse i de tilfelle man bytter til en pipe av et

annet kaliber enn det som står oppført på våpenkortet.

Likeledes må det søkes om politimesterens tillatelse dersom den gamle pipen ønskes

beholdt.

 

 

Jeg tolker dette i aller høyeste grad som at du må levere inn gammel pipe, eventuelt søke om å ha to. Det trengs vel egentlig ikke mye tolkning i det hele tatt, det står jo der, svart på hvitt.

Link til rundskriv: https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/politidirektoratet/Vedlegg_476.pdf

Link to comment
Share on other sites

 

Det skal også søkes ervervstillatelse i de tilfelle man bytter til en pipe av et

annet kaliber enn det som står oppført på våpenkortet.

Likeledes må det søkes om politimesterens tillatelse dersom den gamle pipen ønskes

beholdt.

 

 

Jeg tolker dette i aller høyeste grad som at du må levere inn gammel pipe, eventuelt søke om å ha to.

Ja, du har helt rett dersom det dreier seg om et annet kaliber.

Jeg som har pistol i 9x19 kan få nytt løp uten mer fiksfakserier enn at forhandler registrerer dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg som har pistol i 9x19 kan få nytt løp uten mer fiksfakserier enn at forhandler registrerer dette.
Og beholde den gamle? Det høres merkelig ut og stemmer IMNSHO overhodet ikke med det som står nedenfor, uansett hvor velvillig du tolker det
Likeledes må det søkes om politimesterens tillatelse dersom den gamle pipen ønskes beholdt.

Link to comment
Share on other sites

Det er klart, glenn, om man kun leser de delene av forskriftene man vil lese så kan man tolke det som akkurat hva man vil. Om du leser hele sitatet mitt fra rundskrivet, som jeg også linket til, vil du forhåpentligvis se at det ikke er rom for tolkning.

 

Det står ganske enkelt at skal du beholde den gamle pipen må du søke og registrere nummer 2 som våpendel.

Link to comment
Share on other sites

:wink: Klippet fra rundskriv oppdatert: 14. oktober 2009 Politidirektoratet Rundskriv 2009/009 Saksnr. 2009/01719-1 651

Retningslinjer for politiets behandling av våpensaker 2.3

Nærmere om begrepet «våpendel» -registreringsplikt

Etter våpenloven § 2 gjelder loven også for våpendeler. Det følger av § 7 at «våpendeler» er

registreringspliktige. Med våpendel forstås piper og låskasser.

Du kan nok IKKE beholde det gamle løpet ved utskifting. Skal du selv gjøre jobben, må du søke på løpet som våpendel og evt etterpå innlevere det gamle løpet mot å få makulert registreringen av (det nye) løpet.

Gjøres jobben av børsemaker slipper du å søke. Da plikter børsemaker å destruere det gamle løpet. (Reglene på dette vet jeg ikke hvor står..)

Link to comment
Share on other sites

:Du kan nok IKKE beholde det gamle løpet ved utskifting. Skal du selv gjøre jobben, må du søke på løpet som våpendel og evt etterpå innlevere det gamle løpet mot å få makulert registreringen av (det nye) løpet.

Gjøres jobben av børsemaker slipper du å søke. Da plikter børsemaker å destruere det gamle løpet. (Reglene på dette vet jeg ikke hvor står..)

 

Det finnes ikke noe krav til at børsemaker skal destruere utskiftet pipe, etter det jeg har finlest.

Link to comment
Share on other sites

Jaja, gjør det vanskeligere enn ødvendig.

Jeg vet i hvertfall at det ikke er noe "problem" å få ny pipe i samme kaliber, så lenge man har våpenkort på kaliberet.

 

Men til trådstarter, lykke til med det nye løpet i alle fall. Samme hva folk tror og mener her inne. :D

Link to comment
Share on other sites

:? For å lette lesbarheten i et forum kan det være fornuftig å unngå å sitere hele innlegget når du svarer rett under. Det forstås av alle hva du svarer på.

Å sitere har sine fordeler hvis du svarer på et innlegg hvor det har kommet andre innlegg i mellomtiden. Sitering er også greit hvis du svarer på et bestemt del av et innlegg.

finnes ikke noe krav
Hvis børsemakere og våpenforhandlere fritt kan importere / kjøpe eller produsere løp uten begrensning er det et stygt hull våpenloven. :mrgreen:

Jeg gikk faktisk bare ut fra at dette er dekket opp i våpenloven.

Link to comment
Share on other sites

jeg vurderte nytt gjenget løp til glocken min... da fikk jeg beskjed om ta bilde av våpenkort og legitimasjon og sende i mail eller faks. Akkruat som lyddemper kjøp.

Kan fint ha flere løp i samme kaliber uten videre søknad til den iallefall... virket det som..

Siden jeg ikke kjøpte, så vet jeg ikke om jeg misforstod noe, men men..

 

Derimot skal jeg har .22 conversion til glocken blir det nye søknad for den. "annet kaliber"

 

Nå gir jeg litt f. i hva som står, lar onkel og forhandlere si hva jeg skal gjøre.

 

Hvorfor spørre her når det er enklere å ta en tlf. til forhandler eller våpenkontor og få korrekt svar med en gang...

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor spørre her?

 

Fordi de fleste av oss faktisk forholder oss til lovverk og ikke hva vi tror eller mener.

Lyddemper er fritt i salg og du trenger verken våpenkort eller identifikasjon for å kjøpe. Rundskrivet sier at forhandlerne skal ha kontroll med salg av lyddemper, men når lovverket gjør det til fritt salt blir det meningsløst å ha noe kontroll. Et rundskriv har INGEN lovgivende betydning!

 

Skal du beholde det gamle løpet må du søke, som jeg nevnte i første innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...