Jump to content

Pressuretrace.Trenger hjelp


tailgunner

Recommended Posts

Trenger hjelp med pressuretrace.

Har nettopp kjøpt pressuretrace 2 og limt strekklapp på en halvauto hagle og lagt inn målende på kammer inn og utvendig. Var i skauen i dag for å teste Remington nitro-steel og diverse hjemmeladinger.

 

Nitro-steel er oppgitt til 1050 bar men ga bare et trykk på rundt 10000 psi. Jeg la da til en korrigering på +5000 psi og etter det viste den (så klart) 15000 psi, dvs litt under.

Mine egne ladedata er oppgitt til 1050 bar og ble målt til det samme trykket.

Vanlig ammo som f.eks nitedals rype, ekspress og gammel winchester super-speed ble målt til 11000-12000 psi.

 

Spørsmålet mitt er da; Har jeg gjort noe som kan vise seg å være riv ruskende galt? Jeg syntes at en korrigering på 5k var vel mye. Og hvorfor målte den så lavt trykk?

 

 

Er det forresten noen som vet om Nitro-steel holder 1050bar?

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter med en enkeltløpet Star (Morten, hvor blir det av det sylindriske testløpet?), så der kan man ikke bruke godstykkelse. Bruker derfor Gyttorp SteelMax som referanse, disse måler jeg til 8600psi/600bar. Fremfor å klusse med korreksjonsfaktorer har jeg valgt å bare forholde meg til denne verdien. Hva trykket egentlig er bryr meg ikke så stort, så lenge jeg får god ytelse uten å overstige fabrikknivå.

 

Disse er uansett ikke langt unna 750 bar, for ladninger målt til 650-670bar ga åpenbare trykktegn.

Link to comment
Share on other sites

Kjempegreier. Da gjør jeg det på samme måten. Så lenge jeg lader til meg selv eller andres moderne våpen trykktestet for det så går jeg ikke over trykket som jeg har målt på nitroen.

 

Nå har jeg lenge blitt spurt etter patroner som fungerer i sauer og andre eldre hagler. Da gjør jeg vel ikke noe feil om jeg legger meg på samme trykk som de gamle nitedals-patronene jeg testet i dag :D

Link to comment
Share on other sites

Uten å gi noen skriftlig garanti så kan jeg vel si at jeg baserer meg på samme tankegang. Så lenge du ikke overstiger trykket til fabrikkammo du ville skutt i våpenet bør du være trygg. Men ikke glem at belastningen på trangborring ikke henger sammen med trykket.

Link to comment
Share on other sites

Disse er uansett ikke langt unna 750 bar, for ladninger målt til 650-670bar ga åpenbare trykktegn.

 

Hvilke trykktegn snakker vi om her? Jeg lever nemlig kanskje i villfarelsen om at man i hagleladingens verden ikke har trykktegn annet enn å faktisk måle det.

 

Er helt med på fremgangsmåten dere fremlegger, ved å bruke fabrikkammo som referanse, men samtidig er jeg veldig enig i Freeride, det er da ingenting i hele verden som skulle tilsi at Gyttorp, Remington, Federal, Fiocchi, Kent og alle de andre legger seg helt oppi maxtrykk på ladningene sine??? Så hvis man er på jakt etter høyest mulig ytelse, trykkmessig, på hjemmeladningene sine, så kan det da umulig bli riktig å bruke disse fabrikkenes patroner som det absolutt maksimale?

 

Veldig interessant at flere henger seg på her med PT erfaringer at man må legge inn +flere tusen psi for å komme tabellene i møte. Jeg har det helt motsatt med min PT. For å få de tallene Lyman tabellene angir, må jeg legge inn -400 psi på halvautoen og det kan foreløpig se ut som om jeg må inn med -3000 psi på o/u hagla. Jeg sier foreløpig, for jeg får fremdeles endel rare målinger, både på fabrikkammo og hjemmeladninger...

 

mvh

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

Hvilke trykktegn snakker vi om her? Jeg lever nemlig kanskje i villfarelsen om at man i hagleladingens verden ikke har trykktegn annet enn å faktisk måle det.

 

Joda, man får trykktegn i hagleverdenen, du kan bare ikke konkludere med at du er trygg om de ikke er tilstede. Tror ikke jeg tok bilder av hylsene, men det var snakk om treg ekstraksjon og tydelige merker etter utdrager.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg bruker remington nitro steel som referanse for de kraftigste ladningene er at dem ga nesten helt likt trykk som mine ladedata som står oppgitt til det samme. Det vil vel være litt over 15000psi og korigerte jeg trykket til det. Foreløpig ser det ut til å stemme.

 

Fabrikkstandard for amerikanerne er vel 11500 psi? I så fall ligger jo nittedals og winchester der dem skal i følge PT'en min.

Link to comment
Share on other sites

Morten, hvor blir det av det sylindriske testløpet?

Sist sett hos en stålgeek i Vestfold, men forhåpentligvis dukker det snart opp noe vi kan bruke til å lage en testrigg. Problemet blir å overbevise Onkel Blaa om at en sylindrisk metallgjenstand for trykkskyting av haglepatroner faktisk ikke er spesielt egnet for jakt (les: jaktvåpengarderoben)...

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Trykkspor ? Ingen dårlig ide det vil jeg tro. Men jeg skal være ærlig og innrømme at det kan ta noe tid før utrykket blir innarbeidet på norsk.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Pressuretrace vil nok bli brukt av de fleste, inkludert meg, da det faktisk er det produktet heter.

Kan ikke se at noen har problemer med produktet lighter for eksempel, som jo heller ikke er norsk akkurat...

 

Jeg bøyer meg i støvet og inrømmer at engelsken er på vei til og ta over mye av språket vårt. Og må nok finne meg i og leve med det. Beklager bemerkningen i mitt første inlegg.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har en link til hvor det er greit å kjøpe en Pressuretrace?

shootingsoftware.com

 

Hvordan er brukervennligheten av utstyret

Jeg synes den er veldig grei i bruk

 

er det et greit leketøy for en som liker å lade rundt rødstreken i rifle?

Leketøy? Det er et fantastisk verktøy for utvikling av ladninger, har du først prøvd det kommer du ikke til å kunne klare deg uten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...