Jump to content

En ladning til alt i 308win. (berger vld)


jonnyvang

Recommended Posts

Jeg har nå fått meg en boks 155grs berger vld hunting i .308

Planen er å bruke en og samme ladning til hjort, rype og papp dersom jeg får den til å gå bra.

 

Her er et bilde av kula sammen med de kulene den skal erstatte.

02122009233.jpg

Berger VLD stående og bakerst, 150 grs accubond i midten og 150 grs lock base i front

 

Er litt spent på hvordan den oppfører seg i rypa, men det bør være bra sjangse for at den ikke ekspanderer. Skal oppdatere tråden etterhvert som jeg får testet kula tenkte jeg.

 

Oppdatert 25.1.10:

Var en tur på skytebana i dag og testet en neve ladninger med 46-47.5 grain norma 11, halspressa normahylser, CCI 200 hetter, og 71 mm totallengde (maks pga. magasinet). Ble ikke helt fornøyd med resultatet så langt. 46grs gav i underkant av 30 mm 5 skuddssamling. 46.5 gav et trekløver med 7-8 mm spredning og vertikale flygere 2 og 5 cm under trekløveret. 47 og 47.5 gadd jeg ikke måle en gang. Hadde en del mer vertikal spredning enn jeg pleier. Muligens kan skytestøtta (en litt slapp sovepose) ha hatt innvirkning på dette.

 

Oppdatert 16.2.10:

Har fortsatt ikke funnet den perfekte ladning men rypejakta nærmer seg med stormskritt så jeg måtte bare sette strek. 46.2 grain n11 med cci200 hetter, normahylser og 71mm totallengde ble medisinen. Ser ut til å holde minute of rype greit opp til 200 meter så da holder det for jakta hvertfall. Hastigheten ligger på ca 800 m/s i noen minusgrader.

 

Veien videre blir å prøve en runde til med 46 og 46.5 grain pluss eventuellt 46.25. samt variere på settedybde. Kunne tenkte meg ned mot 20mm 5-skuddssamlinger for å bli fornøyd i forhold til rypejakt.

 

Oppdatert 2.3.10:

Jeg har nå fått testa kula litt i felt i helga. Skaut totalt 8 fjellryper på hold fra 100-160 meter. På 7 av rypene ble det fine slakt, men på den ene ble det bare søl. Traff rett forfra i brystbenet på 160 meters hold i slak nedoverbakke. Begge bryststykkerne og bena var blåst bort. Tydlig at kula hadde ekspandert.

Dette var den andre rypa jeg tok, så etter dette ventet jeg med å skyte til jeg fikk andre vinkler enn rett forfra. Da fungerte kula godt. Fungerer egentlig som jeg hadde forventet.

 

Nå gjenstår det å finne litt bedre presisjon og så krysse fingrene for at jeg får testa kula på hjort til høsten

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Var en tur på skytebana i dag og testet en neve ladninger med 46-47.5 grain norma 11, halspressa normahylser, CCI 200 hetter, og 71 mm totallengde (maks pga. magasinet). Ble ikke helt fornøyd med resultatet så langt. 46grs gav i underkant av 30 mm 5 skuddssamling. 46.5 gav et trekløver med 7-8 mm spredning og vertikale flygere 2 og 5 cm under trekløveret. 47 og 47.5 gadd jeg ikke måle en gang. Hadde en del mer vertikal spredning enn jeg pleier. Muligens kan skytestøtta (en litt slapp sovepose) ha hatt innvirkning på dette.

 

Veien videre blir å prøve en runde til med 46 og 46.5 grain pluss eventuellt 46.25. samt variere på settedybde. Kunne tenkte meg ned mot 20mm 5-skuddssamlinger for å bli fornøyd i forhold til rypejakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har fortsatt ikke funnet den perfekte ladning men rypejakta nærmer seg med stormskritt så jeg måtte bare sette strek. 46.2 grain n11 med cci200 hetter, normahylser og 71mm totallengde ble medisinen. Ser ut til å holde minute of rype greit opp til 200 meter så da holder det for jakta hvertfall. Hastigheten ligger på ca 800 m/s i noen minusgrader.

Link to comment
Share on other sites

istedenfor 50 kombinasjoner med N11 når du ikke får samling med kruttet, så ville jeg heller brukt tid på å teste andre krutt. Du har fått to innspill på N150, iallefall jeg har testa div 155 grs match kuler med N150 og N11 og fant ut at samlingene var bedre med N150 enn med N11. Spesielt på scenar, som er mest lik berger av de match kulene jeg testa.

Link to comment
Share on other sites

ikke umulig du kan få N11 til å samle ved å prøve alle slags mulige ladninger, bytte tennhette, hylser, settedybde, osv. Men jeg syns det blir for mye arbeid. Derfro pleier jeg prøve andre krutt om jeg ikke får en kule til å samle tilfredsstillende. Om det ikke funker kan det jo være jeg rett og slett må bytte kule....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har nå fått testa kula litt i felt i helga. Skaut totalt 8 fjellryper på hold fra 100-160 meter. På 7 av rypene ble det fine slakt, men på den ene ble det bare søl. Traff rett forfra i brystbenet på 160 meters hold i slak nedoverbakke. Begge bryststykkerne og bena var blåst bort. Tydlig at kula hadde ekspandert.

Dette var den andre rypa jeg tok, så etter dette ventet jeg med å skyte til jeg fikk andre vinkler enn rett forfra. Da fungerte kula godt. Fungerer egentlig som jeg hadde forventet.

 

Nå gjenstår det å finne litt bedre presisjon og så krysse fingrene for at jeg får testa kula på hjort til høsten :)

Link to comment
Share on other sites

Kunne tenke meg å komme nærmere 20 mm enn 30 mm i 5-skudds presisjon. Dessuten er hastigheten litt vel ustabil for pappskyting på lengre hold.

Men presisjonen er tilstrekkelig for å holde minute of rype opp mot 200 meter ja.

 

Skal følge høggerns råd med å teste ut noen andre kruttsorter enn n11 utover våren.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har jeg fått tak i n150 og testet litt ved et par anledninger. Det ser ut til at børsa liker denne kombinasjonen. Treffpunkt endrer seg minimalt på 100 meter ved endring i kruttmengde eller settedybde. Den tidligere ladningen med n11 var mye mer kilen på dette. Foreløbig medisin ser ut til å være: 47 grs n150, CCI-200 hetter, Norma Hylser og 70.5 mm COL. Har ikke fått kronografert enda pga dårlig vær.

skyting100510.jpg

Link to comment
Share on other sites

Typisk at jeg ikke har N-150 krutt i umiddelbar nærhet her i nord.

 

Men artig og se at du får VLDen til å samle.

 

Hva slags rifle er det (mulig jeg bomma på det lenger oppe i tråden) og hvor langt står kula fra bommene når du har COAL på 70.5mm?

Link to comment
Share on other sites

Rifla er en Browning A-bolt comp. stalker i 308win med 49 cm løp og A-tec TMM5 demper. Avstand til bommene er jeg sannelig ikke sikker på pga. at magasinet mitt begrenser lengden til ca 71 mm og da har jeg god avstand til bommene. Vil tro jeg har 3-4 mm friflukt.

Link to comment
Share on other sites

;)

(Nynner stille for meg selv)....... Hva var det jeg sa.......trallalallala......Hva var det jeg sa....trallala

Neida, er ikke meninga mobbe. Bare har prøvd litt av hvert før jeg ble fornøyd med 155 grs kulene.

Omtrent samme ladning med scenar gikk 850 msek i 67 cm sauerløp med en god del skudd på nakken.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 weeks later...

Fikk desverre ikke testa den på hjorten. Eneste mulighet jeg hadde var i halvmørket på 380 meters hold.. Det ble litt i lengste laget for min del.

 

Dette var forøvrig skutt noen dager i forveien på 375 meter med samme børsa:

 

Litt mer realistisk trening måtte til. Kaldløpsskudd med banesauer i 6.5x55 og browningen i 308win på samme avstand som i filmen. Skuddet nede til høyre var med 308win. Var endel vind og en ser her at marginene mine begynner å bli farlig små.

IMGP5212_small.JPG

IMGP5210_small.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...