Jump to content

Montering av kikkert!


Stalker

Recommended Posts

Hei!

 

Har nettopp vært og hentet min nye Conquest 3-9x50 på posten. Den skal monteres på en Winchester M70 med Leupold QRW montasjer. Dette er min første rifle og min første kikkert, så lurer på om noen kunne tatt seg tid til å komme med noen tips når jeg skal montere greia? Tenker på hvordan jeg bør feste ringene best mulig rundt kikkerten og hvordan disse QRW basene skal festes på rifla. En av dem er litt tykkere enn den andre, skal den høyeste stå bakerst?

 

Eller bør jeg evt. bare få noen profesjonelle til å gjøre det? Er som sagt helt grønn på området, men er jo bare en måte å lære på!

 

Håper noen kan ta seg tid til å forklare litt! :)

Link to comment
Share on other sites

Ok, skal være litt mer konkret!

 

Det første jeg lurer på er følgende:

 

A: Weaver rail platene/basene som skal skrues på geværet, skal disse festes med noe mer enn de to små skruene som fulgte med til hver? Skal det brukes f.eks. lim? I tilfelle, hva slags lim?

 

B: Ringene som skal festes rundt kikkerten: Leste på g-sport sine sider, tror jeg, at disse måtte påføres et friksjonsmiddel, slik at kikkerten ikke skulle skli i ringene. Hva kan jeg bruke til det og er det virkelig nødvendig? Har prøvd å klemme den ene ringen rundt kikkerten og det var bare så vidt det gikk, og ikke i verden om jeg hadde sjans til å flytte ringen etterpå!

 

Det var alt for nå, kommer tilbake med flere spørsmål!

 

Takk.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

 

Nå har jeg vært og snakket med en "ekspert" i en våpenbutikk! Han kunne bl.a. fortelle meg at å montere Leupold Quick Release Weaver baser og ringer på en Winchester var en avansert affære. Noe jeg forsåvidt ante...

 

Han kunne videre opplyse om at 1mm feil på basene utgjorde temmelig nøyaktig 1m feil på blinken når du skyter.

Han anbefalte i tillegg å smøre noe araldit, eller hva det nå var han kalte det, under basene for å forhindre rust og samtidig lime basene fast oppå rifla. Har hørt andre steder at man bare kan ta kontaktlim, men hva vet vel jeg..

 

Videre tilbydde han seg å montere siktet og sikte det inn for usle 500,-

 

Noen som har noen råd å komme med? Synes nå det hadde vært særdeles tilfredsstillende å greie dette selv, men ble litt skeptisk da han nevnte denne 1(!!) mm... har ikke så nøyaktig vater jeg, tror jeg... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Fikk montert Leupold QW på en M70 375 H&H for noen år siden, og valgte å få dette gjort hos børsemaker.

Med mine 10 tommeltotter tok jeg ikke sjansen på å rote dette til.

 

Jakt er dyrt i dag, og ødelegge for meg selv med dårlig montert kikkertsikte tok jeg ikke sjansen på.

Om 1mm tilsvarer 1m på en gitt avstand har jeg ingen formening om, men uansett ville jeg være 100% sikker på at siktet er ordentlig montert før jeg dro på jakt.

For min del var det vel anvendte kroner.

Link to comment
Share on other sites

Drister meg til å svare. Regner med at låsakassa de er ferdig gjenget opp for weaverklakkene? Er den det, så er det ikke noe hokuspokus å skru dette sammen. Aralditt er sikkert fint det, men vis en får lyst til å bygge om senere, så er det ikke like morsomt.

 

Takk for svar!

 

Låskassa er ferdig gjenget for basene ja, men det børsemakern snakka om var at noen ganger så var det ørsmå forskjeller mellom toppen av låskassa og undersiden av basene, da ble det visst ille! Men på den andre siden så er jo han selvsagt interessert i å gjøre jobben selv...

 

Aralditt er det liksom umulig å få av? Vet knapt hva det er... Har hørt om folk som bruker kontaktlim under basene for å hindre rust, er det ok nok?

 

mvh Stalker

Link to comment
Share on other sites

Før du bruker noe som helst lim eller andre ting PRØVEMONTER.

Etter montering legger du børsa stabilt å sikter gjenom løpet mot noe som er ca 100m borte så gjennom kikkerten. Da ser du lett hvor mye avik det er, og ser om du kan skru deg inn. Gjør du det nøye er man som regel i svarten på skiva. Conquesten er en ganske lett kikkert så jeg tror ikke du trenger noe lim rundt ringene. Skruene til basen bør festes med Locktite litt ekstra under basen skader ikke. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Før du bruker noe som helst lim eller andre ting PRØVEMONTER.

Etter montering legger du børsa stabilt å sikter gjenom løpet mot noe som er ca 100m borte så gjennom kikkerten. Da ser du lett hvor mye avik det er, og ser om du kan skru deg inn. Gjør du det nøye er man som regel i svarten på skiva. Conquesten er en ganske lett kikkert så jeg tror ikke du trenger noe lim rundt ringene. Skruene til basen bør festes med Locktite litt ekstra under basen skader ikke. Lykke til.

 

Gode råd, tusen takk!

 

Mente ikke å ha lim rundt ringene, men under basene, der du anbefaler Locktite og børsemakern anbefalte aralditt! For å forhindre at fuktighet kommer under basene slik at skruene osv ruster!

 

Så hva bør jeg smøre under basene ETTER at jeg har prøvemontert? (som forresten var en svært god ide! :oops: )

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg er på ingen måte ekspert, men har montert noen kikkerter. Enig med Rufus. Bruk locktite på skruene, og eventuelt litt under basene også.

 

Jeg ville ikke gått på med araldit (eller annen bedding) hvis alt ser ut til å stemme ved prøvemonteringa. Hvis du limer basene fast (uten slippmiddel) så vil jeg tru du får en heftig jobb med å få de løs hvis du engang skal bytte til noe annet.

 

Ellers er jeg litt "gjør det selv-fantast", og liker å gjøre ting sjøl. Kan ikke se at det er noe iveien for at du fikser dette. Du må jo skyte inn og trene før du skal på jakt, så da ser du om det sitter :D

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

På lavt til middels prisede amerikanske våpen er montering av kikkert etter min mening børsemaker arbeid. Det er ofte ustandardiserte høydeforskjeller mellom bakre og fremre bro samt skjeve hull i kassen. Er dette tilfelle vil det bli store spenninger i siktet som i verste fall kan ødelegge kikkerten. Har opplevd i flere tilfeller at våpenet ikke kan skytes inn fordi den fremre basen er for høy. Kan nesten oppleves som en omvendt 20 moa cant.

Må en stille mye på siktet etter monteringen er det stor sannsynlighet for at noe er skjevt*. Har 5 remington/winchester rifler, samtlige har hatt feil her.

 

*I de fleste tilfeller er løpet også skrudd skjevt inn i kassen noe som også påvirker treffpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
:shock: Er det bare noe ræl med disse Winchesterne?!
Nei vil ikke si det - hverken for winchester eller remington. Svakheten ligger mye i at dem har generelt større toleranser på ting og tang en europeiske våpen, noe som sikkert har sammenheng med pris. Dyrere remington børser (f.eks de taktiske) er mer presist laget. Men disse rimeligere børsene går stort sett bra, ihvertfall om den har en noenlunde stiv stokk og er beddet. Helt greie bruksvåpen. Jeg har muligens vært uheldig med mine - men kjenner også andre som har hatt samme problemer. Den letteste måten å sjekke om ting er skjeve er å bruke en rettholdt eller en 100% rett linjal. Monter på basene - så legger du rettholten på så ser du om den ligger nedpå hele basen både framme og bak du kan også måle på siden av basen for å se at dem står parallelt. Stemmer dette vil du få lite bend i kikkerten. Noe mindre avvik kan tåles men skal det bli helt riktig må også ringene inlet'es.

 

Du kan også prøveskyte før du eventuelt limer, for å sikre at du kommer inn på blinken. Her kan også en del justering tolereres men siktet bør f.eks ikke være helt maxet ut på kneppene opp for å komme inn på blinken.

 

Men må en til børsemaker med en slik kommer totalprisen fort opp i en tikka - jeg anbefaler derfor de fleste å gå for en slik med optilock ringer. Så slipper dem eventuelle turer til børsemakeren.

Link to comment
Share on other sites

Så så, ikke forhast deg nå! Skru basene fast til de sporene som er i kassa. Så fester du kikkerten til basene, og gjør som er foreslått over. Dersom kikkerten er ny skal den være sentrert, det vil si at trådkorset er midt i. Er den brukt sentrerer du den selv først. Skru den helt opp, og tell antall klikk til du møter bunn, og skru halveis tibake. Gjør det samme sideveis. spenn rifla opp slik at den er i vater. Jeg bruker tofot fremme og fester skruene på den, og en ammoboks bak. Ta ut sluttstykket, og kikk gjennom løpet på en blink eller noe annet du ser tydelig på omtrent 100 meter. Nå må rifla ligge stødig, mens du løfter blikket og kikker gjennom kikertsiktet. Dersom du er inne på den blinken løpet peker på er det kun små justeringer om å gjøre. Da behøver du ikke gjøre noe med basene, og kan skru kikkertsiktet på selv.

Jeg ville ALDRI festet basene med Araldit! :shock: Det er et tokomponent lim som er på for godt. Dersom du vil bytte til andre baser en gang i livet, eller selge børsa, så er du låst til de basene som står på. Bruk Locktight (gjengelim), den typen som kan avmonteres. Pass på, det er to typer på markedet. Det er også rimelige gjengelim på biltema for eksempel, kjøp en som er beregnet for demontering. Da holder skruene seg fast ved vanlig bruk, men om du tar i med en trekker så kan du avmontere dem. Bruk litt i skruehullene.

Jeg bruker ikke festemiddel i ringene, har aldri hatt behov for det. Det enkleste middelet dersom du vi bruke det heter harpiks, og er tilgjengelig gratis i en skog nær deg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Araldit løsner greit om varmer med en varmluftpistol eller stor loddebolt, men det(araldit) er overkill til dette formålet, litt kontaktlim holder i massevis.

Om en ønsker litt extra friksjon mellom ringene og kikkertrøret er litt harpiks eller kvae fine greier.

 

Med litt fornuft og gode skrujern er det nada problem å montere kikkertsikte og montasjer. Ser en at ting er fryktelig skjevt når en legger kikkerten nedi, sjekk en gang til at baser og ringer er rett montert. Hvis ja, returner skrotet til selger med beskjed om å ordne opp eller send til børsis med samme beskjed.

Link to comment
Share on other sites

"Vapentidningen" liker å anbefale innsliping av kikkertringene for å hindre at kikkerten kommer i spenn. Metoden går ut på å montere baser og den nedre halvparten av kikkertringene. Deretter tar man en sylinder eller et rør som har samme diameter som kikkerten, setter inn ringenehalvdelene med slipepasta og bruker røret som "slipekloss" og sliper begge ringhalvdelene samtidig. Så sliper man til man til ringene linjerer opp perfekt. Med to baser vil det ofte være litt avvik her, så dette kan være bryet verdt, men jeg vedder på at ikke alle "proffer" som monterer kikkerter gidder å gjøre dette. Har ikke gjort det selv, men skylder på at jeg har en skinne istedenfor 2 baser, men det kan hende jeg gjør dette neste gang kikkerten skal av.

 

Kan kjøpe en sånn, eller tigge en bit aksling eller rør et eller annet sted, husk at røret/akslingen må være rett.

080903100.jpg

 

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Takker folkens! :)

 

Flere gode og informative tekster her nå! Tror jeg kommer til å prøvemontere og se hvordan det går, så hvis det ikke ser sånn hakkende galt ut, så fester jeg med kontaktlim og harpiks!

 

Kanskje børsemakern ville bruke aralditt fordi da må jeg innom til han når basene skal av engang også? :?

 

Takk for god info uansett! Og om noen har noe mer å legge til så verdsettes det også!

 

mvh

Stalker

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...