Jump to content

fjerning av rust på hagle


foxfood

Recommended Posts

Fjerning av rust. Kjøpte meg ei silma finnskogen light for 6 måner siden. sliter med masse rust. har vert litt forlite flink med pussinga. pluss eg har jakta litt på sjøen. Men, ka kan eg gjere for å fjerne rusten. og få blåneringa tilbake?? Eller, kor mykje koster det å levere ho inn til børsemaker??? og få han til å gjere det??? betalte nesten 10000 for hagla, så det er synd at ho ser ut som ho gjer....

Link to comment
Share on other sites

Ha på generøse mengder WD 40 og puss hagla godt og OFTE. Lat som om rusten ikke er der og behandle børsa som om det var en Purdey :mrgreen: Før du vet det er rusten slitt bort og blåneringa har du ennå. Du må ikke finne på å gå på med sandpapir el. dersom du ikke vil blånere på nytt.

 

Mao: Kjøp en boks WD 40, ha på MYE når du lagrer børsa og før jakt. Etter jakt lar du under ingen omstendigheter børsa ligge inni et vått futeral, det er oppskrift på rust. Del gjerne opp hagla og la den tørke skikkelig før du sprayer på WD40 for lagring :)

 

Brukte denne metoden på berettan min, er kvitt rusten HELT :D

Link to comment
Share on other sites

utenpårust pusser du bort.

Gravrust derimot... da funker det bra å syre det angrepne stedet. Da hindrer du at det utvikler seg videre. Fosforsyre bruker billakkererne. Så vasker du vekk syrerester med såpevann. Deretter behandler du med noe som stenger for videre angrep. Duracoat er nevnt.

Link to comment
Share on other sites

Har du rust inni løpet.bør du få den hagla te en"våpen-doktor"

I værste fall e krommen inni løpet angrepet(hvest du har førkromma løp),men det sku æ tru te den prisen.

WD 40 e nævnt såm et godt hjælpemiddel.

Æ bruke sykkelolje(meir i boxen å belliar)TF2,450 ml te kr.99.- på G-sport.

Men bruk den kun utvendi og på mekanismen på hagla pga den inneholde teflon.(e usekker på om teflon e så gunsti inni løpet på et våpen?)

Spray godt på å puss førsekti me trollull,stålull nr.000,den såm e uten såpa,men blåneringa di vil vell få en"knækk"på flækkan.

Men det e jo nævnt ka du kan jør me det :)

Kanske de kun vær lurt før dæ å lag hagla såm tåle havjakt og uvøren bruk :wink: ?

Vurder det me mi 682,da våpenpuss langt ifra e gøy :x

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...