Jump to content

Ettertenning i 22 demper?


ArildP

Recommended Posts

Hei!

 

Har fått meg en ALM standard 22 demper til min Sako Quad i 22 Magnum. Var på banen i går og opplevde det jeg best kan beskrive som ettertenning i demperen på hvert 10-15 skudd. Rar hveselyd(som om når man fyrer på en krutthaug), ekstra stor røykdott, og gnister fra demperen. Ingen observerte treffpunktforandringer i forhold til de øvrige skuddene i samme serie, og heller ingen hastighetsavik på disse skuddene (hadde tilfeldigvis oppe cronografen)

 

Skjedde både med Fed 40 gr HM, RWS 40 gr HM og Fed 50 gr HP så det er ikke ammunisjonen som er problemet.

 

Noen som har vært borte i liknende eller har en god forklaring?

 

Mvh Arild

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg har samme våpen og demper som deg, bare i kal. .17 HMR. Jeg opplever det samme som deg, bare at ettertenning forekommer litt oftere. Jeg har diskutert dette i en annen tråd her inne, med flere teorier rundt emnet. Se link.

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=26454&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Se der ja! Gjorde et søk på ettertenning før jeg postet, men fikk bare opp tennhette tråder.

 

Tror nok det er uforbrent krutt og ikke avgasser fra varm plast som er årsaken, da det har skjedd med kald demper også. Lyden er som sagt lik den man får når man fyrer på krutt, en forbrenning, og ikke et pang/eksplosjon som når man antenner gass. Dog litt underlig at man ikke da har samme problem med andre dempere med metallinnmat.

 

Burde jo være en smal sak å finne ut av årsaksforholdet her, f. eks skyte et og et skudd og blåse ut av demperen mellom hvert skudd, samt avkjøle skikkelig mellom hvert skudd.

 

Det spørs om jeg gidder, men det er jo alltid en trøst at man ikke er alene om problemet.

 

Spørsmålet nå bunner vel ut i om dette skader demperen eller ikke, men det vil vel tiden vise....

 

mvh Arild

Link to comment
Share on other sites

dette synes jeg hører ganske skummelt ut! en demper som samler opp halvforbente kruttkorn.. disse kan ha endret brennhastighet kraftig, og samler du opp nok finnes det antagelig en teoretisk mulighet for at du sprenger demperen.

om det kan skje i praksis er en annen sak, men jeg ville vært meget skeptisk til å utsette meg selv for den risikoen.

 

burde være mulig å slippe unna ved å gå over til en annen patrontype?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

HER er det en som skriver litt om (SEE) "ettertening" med svake ladninger i større kaliber enn .22LR.

Han sier at "The warning sign for imminent SEE is a hangfire or delayed ignition."

 

Det er vel godt mulig at forbrenningen ikke er ferdig når kula forlater løpet og entrer demperen. Det er kanskje en mulighet for at trykkfallet i demperen gjør at forbrenningen avbrytes og at uforbrent krutt samler seg opp.

Hvis du har kappet løpet mye vil forbrenningen bli mer ufullstendig enn om det var lengre. Kan dette være tilfellet hos deg?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har fått meg en ALM standard 22 demper til min Sako Quad i 22 Magnum. Var på banen i går og opplevde det jeg best kan beskrive som ettertenning i demperen på hvert 10-15 skudd. Rar hveselyd(som om når man fyrer på en krutthaug), ekstra stor røykdott, og gnister fra demperen.

 

Noen som har vært borte i liknende eller har en god forklaring?

 

Mvh Arild

 

I min 22WMR skjer akkurat det samme som du beskriver over. Min har 47cm løp og A-tec rimfire modul demper. Det som skjer er oppsamling av uforbrent krutt i baflene i demperen. Når jeg skrur fra hverandre demperen min (noe som ikke er så lett som påstått på disse moduldemperne fra A-tec) ligger det alltid uforbrent krutt inni der. Jeg har konkludert med at det kansje ikke var heldig med 47cm løp i dette kaliberet. Har dog grei hastighet og presisjon. Er heller ikke redd for at "ettertenningen" skal gjøre noen skade

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...