Jump to content

Erfaringer med Pentax K7


jonnyvang

Recommended Posts

Er på nippet til å kjøpe meg et Pentax K7 med 18-55mm WR og 55-200mm WR kitobjektiv.

Er det noen her som har erfaringer med dette kameraet? Begrunnelsen for dette valget er at jeg vil ha et forholdsvis kompakt speilreflekskamera som jeg ønsker å kunne bruke i all slags vær uten å være spesiellt redd for det.

Link to comment
Share on other sites

Havesyken sier ja :wink: sjekk ut disse sidene:

 

http://falklumo.blogspot.com/ Beta tester

http://www.pentaxforums.com/forums/ Pentax forum

http://www.pentaxuser.co.uk/forum/ Nok ett Pentax forum

http://www.flickr.com/groups/pentaxk7/discuss/ Pentax K7 på flickr

http://www.1001noisycameras.com/pentax-k7/ Pentax K7 på Noisycameras, her finner du det meste, linker til alle reviws o.l

Link to comment
Share on other sites

Har en K20D som jeg er veldig fornøyd med så jeg er sikker på at K7 er et meget godt kamera.

Eneste er at den zoom linsa er vel ikke av de beste, ville nok lagt litt mere penger i en god linse.

 

Hvor er det du har tenkt og handle?

Kan anbefale scandinavian photo og FotoVideo, god service hos begge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nøyaktig den pakken samt den store dedikerte blitsen, men har pr nå ikke allverdens erfaring med kameraet.

 

Kan si at jeg finner det relativt intuitivt i bruk og at jeg så langt er strålende fornøyd. Er dog litt usikker på 50-200mm sånn på sikt, men det mistenkte jeg før jeg kjøpte det, at jeg ville være. Valgte allikevel å ta det med pga kompaktheten og samlet pris på pakken. Første digitale speilreflekskameraet mitt, men jeg har hatt en skokk "analoge" fra fullt manuelle kameraer til forskjellige EOS modeller.

 

Andre modeller som var mer eller mindre til vurdering når jeg kjøpte (som jeg fikk litt tafse/brukstid på pga venner og kollegaer) var Canon EOS 500 og 50D samt Nikon D90 og D300S. Av disse ble bare EOS 500 vurdert seriøst, dette pga størrelsen, men falt ut fordi jeg ikke fant meg til rette med grepet. ett eller annet var ikke som det skulle være på den. De andre ga meg rett og slett litt sånn schwære og klumpete vibbber. Det er ikke allverdens målbar forskjell på noen av de, noen mm her og der.

 

Men totalvurderingen ble for min del best løst med K-7en pga kompakthet og værtetting. Jeg kjøpte mitt hos Foto og Video i Møllergaten, rett og slett på pris. Med blitsen ble totalprisen på pakken noen hundrelapper rimerligere der enn hos Scandinavian Photo.

 

Det jeg egentlig skulle kjøpe var en Canon G10, men så fant jeg ut at G11 var på trappene og den synes jeg ble litt dyr... Så da måtte jeg bruke 4 ganger så mye på ett systemkamera isteden, i tillegg til at en kollega og jeg klarte og hisse hverandre opp i de store høyder når det gjaldt kamerainnkjøp, internett og lite å gjøre på kveldene er dyrt... :mrgreen:

 

Du skriver ikke noe om hva slags bakgrunn du har innen foto, men jeg fant for min egen del ut av at jeg har behov for mer kunnskap i forhold til digital etterbehandling osv. Så jeg har handlet diverse fotobøker og litt annet rask (photoshop elements bla), og kan varmt anbefale Magnar Fjørtofts bok "Digital Fotografi i Praksis"...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen erfaren fotograf. Har til nå bare hatt kompaktkamera. Men jeg har tafset litt på noen speilreflekser blant annet min brors D200 og erfart at det blir litt artigere å ta bilder med skikkelig utstyr.

 

Grunnen til at jeg har sett meg ut K7 er hovedsakelig værtettingen. Ser for meg at det er større sjangse for å gidde å dra det med meg rundt om kring dersom jeg ikke trenger å bekymre meg for vær og vind. At det er forholdsvis kompakt og i følge en del tester har bra pris/ytelse er jo heller ingen uting :)

 

Hadde egentlig tenkt å handle på Japan Photo her i Trondheim da jeg synes det er greit å ha en analog butikk å forholde seg til når jeg først skal svi av 11-12000 på kamerautstyr.

 

På sikt så blir det nok også å skaffe seg et lyssterkt fastobjektiv i 40-50 mm klassen for hverdagsbruk.

Link to comment
Share on other sites

jeg har handlet diverse fotobøker og litt annet rask (photoshop elements bla), og kan varmt anbefale Magnar Fjørtofts bok "Digital Fotografi i Praksis"...
Sjakktrekk!

 

Sånne som jeg har vært med siden steinalderen og har lært slikt som lukkertid, blenderåpning og ISO-hastighet the hard way via diverse bortkasta/ødelagte filmruller. Dette er bakgrunnskunnskap som er uvurderlig hvis man vil få såpass utav et systemkamera at man kan forsvare investeringen. Kan man ikke såpass, klarer man seg like godt med et bestemor-kompaktkamera, og man har kasta bort mange kroner fånyttes. Mener nå jeg, da...

 

Ellers er også bøkene til Scott Kelby grei, underholdende og informativ lesing. Og Adobe Lightroom samt en fornuftig backupstrategi er lure ting å tenke på.

Link to comment
Share on other sites

jeg har handlet diverse fotobøker og litt annet rask (photoshop elements bla), og kan varmt anbefale Magnar Fjørtofts bok "Digital Fotografi i Praksis"...
Sjakktrekk!

 

Sniker litt rundt inne på foto.no, serru... :wink: Det er noen flinke Kammerater i sving innpå der, også...

 

Bestilte ett par av Kelby sine bøker, som jeg selvfølgelig ikke husker navnet på. Relativt enkle tips og tricks bøker i en serie på 3 stk. Jeg kjøpte nr 1 og nr 2, men hadde klart meg med nr 1...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fått prøvd det ute i litt kulde i dag også. Eneste problemet jeg hadde var at det la seg til tider utvendig is på søkeren, og at det er litt vanskelig å betjene kameraet med forsvarets vindvotter type ekstra store :) (Å ta av seg vottene i 8 m/s vind og -8 grader var ikke så stas over lengre tid..)

kaldrifle.jpg

Link to comment
Share on other sites

[...]Sånne som jeg har vært med siden steinalderen og har lært slikt som lukkertid, blenderåpning og ISO-hastighet the hard way via diverse bortkasta/ødelagte filmruller. [...] Kan man ikke såpass, klarer man seg like godt med et bestemor-kompaktkamera, og man har kasta bort mange kroner fånyttes[...]

 

Nåja, skal man først lære på egen hånd går det både raskere og billigere med ett digitalt kamera. Etter å ha brukt opp utallige ukelønninger på film til pappas gamle "Miranda-sensomat" uten å oppnå annet enn dårlige bilder og en erkjennelse at jeg nok hadde mye igjen å lære. Ble fotograferingen lagt på hylla i mange år. Helt til jeg fikk meg ett skikkelig digitalt kamera, da kunne man plutselig se resultatet av sine valg omtrent med en gang og man kan ta ett helt lass med rævva bilder og likevel slipper man å kaste bort dyr film eller søle med dyre kjemikalier. Plutselig ble det faktisk gøy å "klæbbe seg fram". Og 2 år etter har jeg klart å lære minst like mye på egenhånd, som det jeg sikkert kunne lært med å bla "litt" i en god bok om emnet i en dag eller to :oops: . (men vi leser da ikke bruksanvisningen først? gjør vi vel?)

Link to comment
Share on other sites

skal man først lære på egen hånd går det både raskere og billigere med ett digitalt kamera
Jeg tror ikke vi er særlig uenige om den saken. Legg merke til at jeg skrev "the hard way" :oops:

 

Poenget mitt var egentlig at med steinalderteknologien (manuell fokus, manuell eksponering) var man omtrent nødt til å lære seg betydningen av lukkertid på bevegelsesuskarphet, betydningen av blenderåpning på dybdeskarphet, sammenhengen mellom blenderåpning, lukkertid og filmhastighet på eksponeringen samt effekten av dybdeskarphet på fokuseringspresisjon. Vi fikk det ikke gratis, og jeg vil ikke tilbake dit, men med dagens kameraer med automatikk i huet og r*va samt ørten "programmer" for barn, dyr, landskap, dyr i landskap, barn sammen med dyr, portretter av gamle menn, halvfigurbilder av unge damer, fyrverkeri om natta, akvarier i dagslys og Gudvethva blir man ikke tvunget til å lære seg basic'en. Ergo må man passe på at man lærer seg basic'en på annet vis :!:

 

Sånn rent personlig synes nå jeg at disse grønne bestemorinstillingene er noe man så langt som mulig bør unngå å bruke hvis man ønsker å lære seg litt om fototeknikk.

Link to comment
Share on other sites

[...] disse grønne bestemorinstillingene[...]

Jeg elsker den grønne "auto" innstillingen (alle de andre spesial-auto-instillingene kan vi godt forbigå i stillhet)! Kameraet mitt står alltid på "auto" (både lukker, blender, ISO, hvitbalanse og fokus) til daglig, det for å ha en liten sjangse for å få med seg noe i nærheten av ett OK bilde av situasjoner. Om noen tryner ned fra brygga, har tidenes bursdagsglis etter å ha felt sin første tiur, bikkja kommer med en pippip i kjeften eller andre akutte (og forbigående) ting, så blir det hvertfall ett bilde. Er det tid til å ta ett skikkelig bilde, ja da får man selvsagt skru over på "M for manuell", og gjerne også finne fram stativet og blitzen, og gjøre ting på "gode gamle måten" :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg elsker den grønne "auto" innstillingen
På Canon G9, for eksempel, gir grønn auto ingen forskjell fra P. Bortsett fra at jeg mister mange muligheter for å tune innstillingene, for eksempel nekter kameraet å ta råfiler hvis det står på grønn auto. På SLR'en har jeg verken grønn auto eller sånne spesialprogrammer. M, A, S og P holder for meg.
M for manuell
Jeg har som regel kameraet innstilt på P (for "proff") når jeg går omkring med det, men jeg stiller helst om til A (for "amatør") såfremt jeg har tid. Vanligvis har jeg det.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...