Jump to content

vurderer og kjøpe model seven


senkveld1

Recommended Posts

vurderer og kjøpe ny rifle, har kikket på remington model seven. dette har sikkert vært oppe noen ganger før. men noen snakker om at de frigir løpet mer, hva har dere gjort og hjalp det på presisjonen? ammunisjon bruker dere? lader ikke selv. har også hørt at kikkerten blir noe høy på disse stemmer det evnt hva har dere gjort her? har kikket på model seven med trestokk men er det bedre med "plastikk" på disse? med tanke på balansen mm.regner med det blir i 308.

 

syns model seven virker som ei lita og lett rifle, det er det jeg er ute etter da jeg ikke har helse til å drasse på tunge våpen lengre. hvis noen har noen gode tips om andre våpen som er gode og lette takker jeg for det!!!

har også vært innom browning da jeg har ei i 243 som jeg er fornøyd med:) tikka syns jeg det blir for mye plastikk på, magasin osv... men er mest intr i svar ang seven

 

takker for svar og for hjelpa!!

 

 

mvh kim

Link to comment
Share on other sites

er veldig usikker der kikket på tre i dag da de ikke hadde syntetisk inne derfor jeg lurte litt på om synt. var bedre balansert? men syns den virket ganske bra! men er noen som har sagt noe om at løpet ikke ligger helt fritt? og at de gjør noe med det... hva er det i såfall??

 

takker for svaret ditt

Link to comment
Share on other sites

Jeg maser som en ivrig misjonær i alle trådene jeg kan.

 

Ikke kjøp noenting før du har holdt en Kimber 84M Montana.

 

Etterpå kan du velge hva du vil.

 

Husk at vanlige standardmekanismer er store nok til å håndtere patroner så store som 500 Jeffery.

Kimber 84M er skalert ned for å matche 308 patronen, også når det gjelder bolt- og kasse-diameter.

 

Rem 7 har "standard diameter på bolt og kasse, men er riktignok kortet til 308 størrelse.

 

Konseptet er så lite og nett at jeg river meg i håret hvorfor Remington, Sako, Sauer..... ikke gjør tilsvarende.

 

Min Kimber har 40.5 cm løp, 308 win, og veier, naken, 2170gram.

Link to comment
Share on other sites

Jeg maser som en ivrig misjonær i alle trådene jeg kan.

 

Ikke kjøp noenting før du har holdt en Kimber 84M Montana.

 

Etterpå kan du velge hva du vil.

 

Husk at vanlige standardmekanismer er store nok til å håndtere patroner så store som 500 Jeffery.

Kimber 84M er skalert ned for å matche 308 patronen, også når det gjelder bolt- og kasse-diameter.

 

Rem 7 har "standard diameter på bolt og kasse, men er riktignok kortet til 308 størrelse.

 

Konseptet er så lite og nett at jeg river meg i håret hvorfor Remington, Sako, Sauer..... ikke gjør tilsvarende.

 

Min Kimber har 40.5 cm løp, 308 win, og veier, naken, 2170gram.

 

 

 

 

 

hvordan er forresten presisjonen m.m. på disse?

Link to comment
Share on other sites

Du spør om frittliggende pipe på seven, min seven var så som så på presisjonen. Der lå pipa med presspunkt framme i løpskanalen. Beddet stokken (trestokk) og tok ut av løpskanalen. Nå har den sub-moa presisjon og samme treffpunkt med trening og jakt ammo (men det er vel bare min flaks).

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er interessert i en rimelig og godt brukt Seven i .243 win (kan alltids byttes løp i den til f.eks 308) har jeg en til salgs.

 

Men hvis den skal være penbørse må du kanskje påregne litt småtterier, f.eks en annen stokk enn den som er på nå (den er meget godt brukt, kan man si...)

 

Mitt hittil mest-drepende våpen... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

hvordan er forresten presisjonen m.m. på disse?

 

Det er ikke så lenge siden jeg fikk min, så i en travel jaktsesong har det ikke blitt tid til mye leking og testing(dessuten er jeg kun hjemme i helgene). Jeg har kun skutt 2 "presisjonstester", serier på 3 skudd, med Win 150gr. pp, som ble 20 og 23 mm. NB! jeg har brukt lyddemper -> lite støy, lite rekyl(min lille nette datter på 16år liker den).

Jeg kan levende forestille meg at benkeskyting uten lyddemper med maxladde 180gr. kuler og liggende stilling kan være noe av årsaken til det litt dårlige ryktet børsa har. Med demper er min en pusekatt, og den går som en stråle.

 

Jeg tror det i hovedsak er en "rekyl-ting", men jeg VET ikke.

 

Jeg kunne f.eks. tenkt meg at Sako/Tikka laget en 308-skalert lettvekter. Da ville vi hatt en reell Kimber referanse.

Link to comment
Share on other sites

oki, så hvis det blir ei seven er det bare å få de til å bedde å ta ut LITT av kanalen før jeg henter den hjem?

 

takk for svar

 

Jeg har en Seven i rustfritt stål med syntetkolbe (.260 Remington). Det eneste jeg har gjort er å skru ut mekanismen og dremle bort punktet hvor pipa lå an mot stokken (ganske lite punkt langt fram i løpskanalen). I tillegg justerte jeg avtrekket (Tre skruer - finnes oppskrift på nettet - følger man den så var det ganske enkelt.). Har skutt en treskuddssamling på rundt 25mm, da satt 2 skudd i samme hull og ett litt til venstre. Var vel et napp... Var med fabrikkammo, Remington CoreLokt. Stokken får mye pes, den er vistnok ikke stiv nok, men på min så er stokken stivere enn pipa. Hadde vært greit om kolbekammen var høyere slik at den passet bedre til bruk med kikkertsikte. Jeg kjøpte et sett med neoprenmuffe og skumgumminnlegg i forskjellig tykkelser, og nå funker det greit. Lurt å gaffatape fast skumgummien under muffa når du har funnet rett høyde, muffa sitter ikke stramt nok til å stabilisere skumgummien. Kunne tenkt meg et litt rettere pistolgrep, men det er mer en smakssak. Har lett med lykt og lupe etter en original laminert stokk som jeg kunne satt justerbar kolbekam på, men de er ikke enkle å finne.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...