Jump to content

Velkommen etter Blaser


Arrowmaker

Recommended Posts

Jeg satt og kikket på Blasers hjemmeside og fant 300 og 338 Blaser magnum. Disse er basert på belteløse hylser og med ytelse som er identisk med patroner jeg konstruerte og fikk laget tilbake i 1990. Jeg har ikke markedsført mine patroner i noen stor grad, og det er derfor morsomt å se omtrent identiske patroner fra Blaser (Norma?)

2wp87c0.jpg

 

ny5t1e.jpg

 

2zror5x.jpg

Link to comment
Share on other sites

Blaser serien er basert på 404 hylsa, så en kan si at det er en annen utgave av RUM hylsa. 375 Blaser kan en jo også si at er en moderne variant av 375 Miller & Greiss.

 

Norma serie av de nye patronen, .300 NM, 338 NM og 375 NM, sistnevnte er ikke ferdig konstruert ennå, er basert på .416 Rigby hylsa korta ned til å passe i kortere kasser.

Link to comment
Share on other sites

Tegningene er av mine patroner. Blasers 375 ligger på nettsidene deres. Om den er ute i salg enda vet jeg ikke.

 

Du var forut for din tid:D

Men som så mye annet er det sjelden noe er nytt i våpenindustrien. Gamle ideer i ny innpakking og fra andre levrandører er gjenomgåend. Men det er da en annerkjennelse at du må ha tenkt mye riktig da Ole? Slik det er om dagen så er Norma og Hornady virkelig på offensiven med å lage nye patroner. Det kommer mye nytt (og gammmelt glemt) fra Nosler også utover.

 

Det er Norma som har konstruert patronene og hylsene er ferdig (jeg har i vert fall hyslene). Om de har blitt ladet og sendt ut ennå vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det er Norma som har konstruert patronene og hylsene er ferdig (jeg har i vert fall hyslene). Om de har blitt ladet og sendt ut ennå vet jeg ikke.

 

 

338 Norma er det flere i USA som nå bruker den til langholdsskyting. Etter det jeg hørte på snipershide, ble den utviklet av en i USA som ett nytt skarpskytter kaliber og så kjøpte Norma designet. Hornady og Forrester har dieset.

Mener også Black Hills har fabrikkammo. Jamison lager også hylser i det kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Tegningene er av mine patroner. Blasers 375 ligger på nettsidene deres. Om den er ute i salg enda vet jeg ikke.

 

Du var forut for din tid:D

Men som så mye annet er det sjelden noe er nytt i våpenindustrien. Gamle ideer i ny innpakking og fra andre levrandører er gjenomgåend. Men det er da en annerkjennelse at du må ha tenkt mye riktig da Ole? Slik det er om dagen så er Norma og Hornady virkelig på offensiven med å lage nye patroner. Det kommer mye nytt (og gammmelt glemt) fra Nosler også utover.

 

Det er Norma som har konstruert patronene og hylsene er ferdig (jeg har i vert fall hyslene). Om de har blitt ladet og sendt ut ennå vet jeg ikke.

 

Takk for kommentaren Eirik.

Det gir selvfølgelig en viss tilfredstillelse å ha vært tidlig ute, men jeg tipper det er mange som nå kan ønske Blaser og Norma velkommen etter. Det er litt morsomt å følge denne bransjen over år, og se hvordan ting som oftest faller tilbake til gamle trender. Jeg er egentlig ikke overrasket over at Blaser og Norma havner på dette ytelsesnivået. I løpet av noen år har vi nå vært innom super "over bore" patroner. Så har vi vært innom de korte magnumene. Ytelsesmessig er vel disse i god balanse, men konseptet kort kasse/høy ytelse har vel ikke tatt helt av, av en eller annen grunn.

Det er jo heller ikke så lett å lage noe revolusjonerende nytt så lenge vi tross alt har de samme gamle komponentene å jobbe med.

Da gir det ikke så mange valg. De som vil sette hastighetsrekord, de som vil lage en velbalansert patron med forbedret hylseform, og de som vil lage patroner til spesielle formål og eller våpen.

Så har vi vel også det faktum som Eirik er inne på at det ser ut som flere våpenfabrikker vil ha ammo med eget navn. Så tidene er jo gode da, for de som liker å eksperimentere med forskjellige patroner og å diskutere hva som er best, 300 OAM eller 300 Blaser :lol:

Link to comment
Share on other sites

Så fort den kommer en ny hylse på markedet så neckes den opp og ned. Kortes og blåses ut. Det er vanskelig å finne noe fornuftig som ikke har vert gjort før. Se bare på Ruger patronene som også er veldig nære villkatter på 8x68S og Newton sine patroner. Mange fantasifulle navn er kun minimalt som skiller den fra tidligere patroner. Feks .416 Hoffmann og Remington...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg har fått tilbud om en praktisk talt fabrikkny M59, i 30.06, og da går jo tankene til et eventuelt langholdsprosjekt, ved å brotsje opp til 308 NM. Sikkert også mange andre bra 30-kalibere, men en må kanskje støtte våre nordiske fabrikker?

 

Hvis det som skrives i denne tråden er riktig, har altså Norma også utviklet sin 300 NM (en godt bevart hemmelighet på deres egen hjemmeside), basert på 416 R., og 300 Blaser M, basert på 404 J (jaktladning på heimesiden til Norma og Blaser). Den siste vil vel egne seg best for et M98-sluttstykke? Er disse patronene tilgjengelige for oss alminnelige dødelige (ikke-Blaser-kunder)?

 

Eller bør en kanskje holde seg midt i vårt eget land, og gå for 300 OAM?

Link to comment
Share on other sites

Hvis det som skrives i denne tråden er riktig, har altså Norma også utviklet sin 300 NM (en godt bevart hemmelighet på deres egen hjemmeside), basert på 416 R.,

 

Det er brukere av .338 Norma Mag i USA som først klemte ned hylsa til .30. Norma (S) har fulgt opp med å lage hylser med riktig bunnstempel.

Norma (S) selger alle sine hylser i 50 eller 100 poser, men Norma (N) er dårlig til å formidle dette og tar ofte en pris som skremmer mer den det lokker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...