Jump to content

22 hornet kammer/hylseproblemer


BusterGutten

Recommended Posts

Har et problem med min gamle enkeltskudds 22 hornet. Nye winchesterhylser går perfekt inn i kammeret,og rifla lukkes lett,men når de er kjørt gjennom diesettet så må jeg bruke makt for å lukke rifla. Alt av kjøpeammo jeg har prøvd må jeg også bruke makt på for å greie å lukke rifla. Må jeg brotsje opp kammeret eller har dere noen andre ideer?

Jeg har selv omtrent null peiling på lading bare så det er sagt.

Link to comment
Share on other sites

Du spurte"Kor langt ned stille du sizer dia?",da må jeg svare at jeg ikke har peiling hehe. Som sagt så er det min kompis som stiller inn og ordner ladeutstyret, men han har drevet med lading veldig lenge og med et uttall av kaliber(også 22 hornet)og han forstår ikke hva han skal gjøre for at det skal funke.

Link to comment
Share on other sites

Hei Hassel.

Rifla jeg har er ei ombygd Beretta enkeltskuddshagle kal.32 etter hva jeg har kunnet finne ut.Den er ca 30 år gammel. Jeg har omtrent ikke brukt den etter at jeg fikk den ettersom jeg har hatt disse "hylse/kammerproblemene"med den.

Jeg har bare skutt noen få skogsfugl med den til nå,men når jeg får fikse den til,så blir det nok min faste rifle til skogsfugl. Det ligger bilde av den på siste sia i "spetstråden"

Hvordan er presisjonen i din HR 1871 rifle ?

Link to comment
Share on other sites

Hei Hassel.

Rifla jeg har er ei ombygd Beretta enkeltskuddshagle kal.32 etter hva jeg har kunnet finne ut.Den er ca 30 år gammel. Jeg har omtrent ikke brukt den etter at jeg fikk den ettersom jeg har hatt disse "hylse/kammerproblemene"med den.

Jeg har bare skutt noen få skogsfugl med den til nå,men når jeg får fikse den til,så blir det nok min faste rifle til skogsfugl. Det ligger bilde av den på siste sia i "spetstråden"

Hvordan er presisjonen i din HR 1871 rifle ?

 

Har ikke fått løsnet et eneste skudd med den enda. Har faktisk ikke sett den i levende live en gang. Den er til børsis for litt jobb akkurat nå, så vi før se når jeg får mine klamme hender i den (Og så syns jeg jeg hører tannhjulene knake hos Evert også, blir vel noe demper greier tenker jeg.)

 

Mulig Highpower kan bidra , siden det var hans børse... 8)

Link to comment
Share on other sites

HYSJ......!

Det har heldigvis vist seg at det er krøkkete å få tak i ekstra løp til HR i kongerriket. HR nekter å selge løst og du må sende kassa dit for å få tilpasset... Nei får blåse penger på løp til Saueren heller, 7,92 og 9,3 tenker jeg...

Hilse tilbake

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er presisjonen i din HR 1871 rifle ?
Mulig Highpower kan bidra , siden det var hans børse... 8)

Skal prøve. Vil ikke påberope meg å være verdens beste rifleskytter, men den holder seg innenfor yttertieren på en tvillingskive på 100m skutt med anlegg med RWS fabrikkammo.

Har ikke skutt så mye med den - derfor jeg solgte den til fordel for en Steyr Tactical Scout i .223 :D

 

Ad hylseproblemene med .22 Hornet, så har jeg engang hørt at der skulle være to spesifikasjoner på hylsedimensjonene. Vet ikke hvor den infoen kom fra, men jeg hørte det fra en kompis som fikk lignende problemer da han ladet til en Kimber. Noe å jobbe videre fra ?

Link to comment
Share on other sites

Hei BusterGutten

 

Står en slik Beretta 22 Hornet i våpenskapet her også. Men den er i orginal utførelse som rifle. (rettelse, pedretti er det jeg har. Husken som sviktet ei lita stund)

Men ingen kamrings problem på den i allefall (sako ammo)

 

hvilket prisnivå ligger disse riflene på?

 

ser for meg den som ei hendig ryperifle med demper 8)

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Det skal mye til at ei hornet hylse strekker seg så i avfyring og sizing at den vil himdre kamring. Dreier problemet seg om ferdig omladd ammo, eller forsøk med tom hylser?

 

Kjøpenye winchesterhylser uten kule og krutt går greit i rifla. Problemet kommer etter at hylsa(ny eller hylse skutt i samme rifle) har gått gjennom diesettet. Kjøpeammo må jeg også bruke mye makt på for å greie å lukke rifla. 10 år gamle sakopatroner fabrikkladd er de jeg har prøvd som jeg har måttet bruke minst makt på.

Sist vi lada brukte vi 223`kuler istedet for 224`kuler for å se om det hjalp men nei.

Link to comment
Share on other sites

Ad hylseproblemene med .22 Hornet, så har jeg engang hørt at der skulle være to spesifikasjoner på hylsedimensjonene. Vet ikke hvor den infoen kom fra, men jeg hørte det fra en kompis som fikk lignende problemer da han ladet til en Kimber. Noe å jobbe videre fra ?

Vel, når fabrikkammo funker, men ikke hjemmeladd, så er det uansett ikke noe med spesifikasjonene (de har jo max og minimums mål da :D )

Det er ikke noe problem å få til kamringsproblem med hjemmeladd, men da er det noe feil som gjøres i tillpassning, om hylsa er skutt i samme våpen fra før. Altså er det ferdig ladde hjemmeladninger, som er problemet, eller også kun hylser, som er presset, men ikke laddet.

 

Edit: svarte under ditt svar, men viktig å finne ut om det er ferdig ammo, eller også kun skutte og sizede hylser (altså uten kule) som er problemet

Link to comment
Share on other sites

Du må finne ut hvor det kniper, sot eller tusj på hylsene så ser du hvor det er trangt.

Anbefaler da ikke å sote patroner som er ladet.

Mulig du må slipe litt av hylsholderen eller dia for å få presset hylsene litt mer - hylseholderen er mye billigere en dia.

Det er vel mulig å få en kompetent børsemaker til å kontrolere kammeret på børsa, og brotsje det opp hvis det er for trangt.

Har du målt friflukten på kula , det er mulig du må sette kula lenger ned i patronen - noe som slo meg siden nye ubrukte hylser kammrer fint.

Link to comment
Share on other sites

Har sota hylser men kunne ikke se noe.Vi har prøvd å sette kula dypere men uten at det nyttet. Ja har hatt planer i lengre tid om å ta den til børsemaker,men har ikke fått rævva i gir ennå. Har brukt min gode gamle 222 så behovet for å fikse hornet`n har ikke vært så stort. Slipe av hylseholder hvor mye ca ?

Link to comment
Share on other sites

Dersom soting ikke gir merke på hylsa at den tar i noen plass, vil ikke det å ta av hylseholde hjelpe noe. Det virker som du har et svært trangt kammer, evt. kort friflukt. Enten bunner kulene mot bommene, eller så er hals delen av kammeret så trangt at med kule i halsen, blir det for trangt til å få kamrett greit.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Løsningen på problemet mitt med trang lukking av rifla ble enkelt og greit å sette kula jævla dypt,så nå lukker den lett. Kula er så dypt(41.90mm patronlengde mot over 44mm tidligere) at man ikke hører noe når man rister på patronen. 8,8 grain 110 krutt er brukt,og testskyting av ei ladning i nattens mulm og mørke viste ingen tegn på hylsa at trykket er for stort så jeg håper det funker.

Det rare er at tidligere med patronlengde på over 44 mm så kunne man ikke se på kula at den sto i bommene.

Link to comment
Share on other sites

På min Brno ZKW 465 (tror det var det) i 22. Hornet står det stemplet 22x36Ho. Kamrer alt den. Men du skriver at det gikk i patroner med COL 44 mm før, og nå er du nede i 41,9mm. Det jeg ville sjekket da er om det har bygget seg opp karbon/mantel i overgangen mellom kammer og løp. Mulig du ikke har så mye å gå på med rent løp. Ellers har jeg intrykk av at disse folietynne hylsene strekker seg ganske mye etter pressing. Mine hylser må i alle fall trimmes hver gang, så en sjekk av hylselengden kan nok være lurt. Hvis dette våpenet i tillegg har et 5,6x35 Vierling kammer, er nok hylsene i lengste laget. Kan jo prøve å trimme en hylse mer enn minimum hylselengde etter Hornet standard og teste litt med den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...