Jump to content

Sava Sporter kikkertsikte - Skrot eller bare nesten skrot???


ko-stens

Recommended Posts

Lurer på ei børse hos Jakt&friluft. På denne sitter det en Sava Sporter 3-9x40. Har aldri hørt om dette merke før, men har jo en bitteliten skepsis i forhold til kvalitet.

 

Noen som har kjennskap til denne?

 

Kommer i hovedsak til å bli brukt på fugl og på bane, altså i dagslys. Bever til våren om jeg får tak i. Da kan det jo bli litt skumring, men ikke så mørkt at det eneste duganes er en Zeiss Victory!

Link to comment
Share on other sites

Ja det har jeg i aller høyeste grad. Da vi startet å jakte elg for over 20 år siden var de første kikkertene på laget sava sporter. Du snakke om drit!!!! Mer er det ikke å si om den saken. Bare det var meldt regn, dugget kikkerten! :)

Link to comment
Share on other sites

Finnwolf%20001.JPG

 

Karabinen på bildet har en Sava Sporter 3-9x40 på nakken. Kikkerten ble kjøpt ny en eller annen gang på slutten av 80-tallet (hvis jeg ikke husker feil), har vært med på jakt i alle år siden, og har fungert over all forventning. Den har etter min erfaring ingen spesielle svakheter.

 

Ninjaedit: Savaen min erstattet en kikkert (hvis navn jeg ikke husker) som dugget omtrent slik som metzgar beskriver. Savaen min har aldri hatt duggproblemer :D

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var i bransjen (slutten av 80 - begynnelsen av 90 tallet) var der endel av de kikkertene i omløp. De var utpregete enten-eller produkter - hvis du fikk en som holdt tett så var den en helt OK dagslyskikkert, men mange av dem lakk som siler.

Når den kikkerten fortsatt står på riflen taler det for at den er en av de som holder, men jeg ville ikke stolt på den som primærkikkert i lengden.

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt: Kunne det vært mulig å få kvalifiserte synspunkt om såkalt "billig-kikkerter"? Her på kammeret er folket stort sett kvalitetsbevisst utover det norske jegersnittet, og dermed handler diskusjonene mest om hva som er best i toppsjiktet (Zeiss, Swaro, Schmidt & B, pluss noen få til). Alt annet bør brukes som strø når du sjøsetter båten for våren, kan man lett få inntrykk av.

 

Så diskuteres det litt i mellomsjiktet, om Meopta vs Kahles vs. Docter (pluss noen til). Det jeg derimot finner lite om, er billigsegmentet. Er alt bare "Ræl"?. Eller skjuler det seg god (nok) optikk også bak prislapper som f. eks. IKKE bikker 2-3000 kroner?

 

Jeg spør fordi jeg nylig snakket med en kar på trapbanen som definitivt er kvalitetsbevisst, og som har hagler til sekssifret beløp, er aktiv jaktfeltskytter og som virkelig har greie på både skyting og utstyr. Han lovpriste til min store forundring de siste Jahtijakt-siktene, og mente det var utrolig mye sikte for pengene og et kjempekjøp!

 

Er det noen som har sett seriøse tester de siste åra på billigsegmentet og kan legge ut noen linker?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har endt opp med å reservere ekvipasjen hos J&F. Klarte ikke å motstå fristelsen...

 

Er en Brno Fox .222 med denne kikkerten på toppen. Har imidlertid fått en høvelig pakkepris med en brukt Leupold VXI 4-14x40. Hadde mer lyst på en Leupold European med samme forstørring, men da måtte jeg investert i ny montasje med 30 mm rør. Savaen blir med på kjøpet. Det blir noe for salongrifal. Erstatter der en JahtiJakt 3-9x40, evt trer inn som reserve i skapet. Ikke utenkelig at den faktisk erstatter Den elgamle Tasco 4x40'en som sitter på Sakoen i våpenskapet og. Får se. Ikke råd til for mye moro enda. Men med salg av kombien min (savner den alt, sjøl om den koser seg i våpenskapet!) klarer jeg med med Børsa, Leupolden, avstandsmåler og søknaden på børsa. Fornøyd til tross for stort tap! :D

 

Leupold VXI mener jeg kan være et godt valg i billigsegmentet. Hører mye positivt sjøl om optikken ikke er i toppklasse, men det følger jo prisen da. De tåler juling sier alle. Hører sjelden dritt om dette merket. Virker derfor som et trygt kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Jathijakt kikkertene har opptill flere egne tråder på forumet, og de er ikke fulle av skryt for å si det slik... Derimot har Falcon Menace billigsikter en og annen hyldningstråd, uten at jeg har erfaring med noen av de omtalte merkene... :D

 

Kahles hører vel til i det øvre sjiktet? At Kahles er bedre enn Meopta og Docter trodde jeg var en vedtatt sannhet :?:

Jeg har sammelignet Kahles med både Zeiss Classic og en Meopta Meostar. Kahles er kort og godt skarpere optisk sett.

Det er min mening i alle fall :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå venter jeg bare på at tillatelsen skal dumpe ned i postkassa så jeg får ordnet med rifla. I stedet for brukt Leupold VXI 4-12x40 blir det en ny VXII 4-12x40. Klarte ikke la være da jeg fikk et godt tilbud på akkurat det. Dessuten går det hårfint innenfor budsjettet, og da tar jeg meg råd til det. Stod mellom brukt VXI og kapping/gjenging til lyddemper og ny VXII.

 

"Alle" sier at VXI er en god billigkikkert (3 400,- ny hos J&F for den jeg tenkte på), så mitt råd er å gå fra tusenlappen til de billige kinakikkertene (som for øvrig nesten alle blir produsert av samme fabrikk - bare sjekk ut okularet med lysprikkbryteren - er egen tråd på dette) til noe som lukter litt av sikker kvalitet. Har man ikke helt råd til en som koster et par høvdinger ekstra, så går det jo i verste fall an å bruke kredittkort og betale resten i løpet av et par, tre måneder. Det har de fleste råd til.

 

Nå glemte jeg å spørre om Savaen følger med i siste tilbudet, men det bryr jeg meg ikke stort om. Er den med skal den få sitte på salongrifla. Jahtijakten som sitter på der går antakeligvis i søpla. Den er faktisk ikke bra... Når skytelyset forsvinner kl 2130 i slutten av mai (overskyet vær og litt skog rundt) er det ikke bra!

 

Det virker for øvrig på meg, ut i fra det jeg leser av erfaringer her, som om Sava har mye til felles med dagens kinakikkerter. Noen er faktisk bra, mens andre overhode ikke er det. Tviler ikke på at mange har gode erfaringer med det billigste av det billigste, og noen holder flere år, men det er ikke godt nok til å ha på rifla om jeg feks skal til Sverige på toppjakt. Da er det kjett om den plutselig dugger så fælt at det ikke går an å se gjennom. Dette kan jo skje en Zeiss eller Leupold eller hva annet det måtte være og, men risikoen er i hverftall mye mindre.

Link to comment
Share on other sites

Undres forresten på om det finnes noen mer omfattende tester av de billigste av de billige kikkertsiktene!

 

Kunne vært interessant å sett en test med kikkertsikter feks oppdelt i disse segmentene:

 

Opptil 1 500,-

1 500 - 3 000,-

3 000 - 6 000,-

6 000 - 10 000,- (disse er ofte testet har jeg inntrykk av)

10 000 - og opp... (disse er også ofte testet!)

 

Det er jo ikke bare kinakikkerter som koster under 1 500,-. Bushnell, Falcon, Hawke, BSA er vel noen (arrester meg om jeg tar feil av noen her, har ikke sjekket priser!) i feks 3-9x40. Det er interessant for ganske mange har jeg inntrykk av.

 

Vet at bladet Jakt hadde en test for et par, tre år siden, men dette mener jeg å huske var test av de til rundt 5 000,-. Husker ikke helt i farta, men har bladet et sted.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...