Jump to content

LEE Case Trimmere - Hvor Nøyaktige ?


S.O.N

Recommended Posts

Har sånne Lee case trimmere på dem flese kaliberne. Stort sett så er

hylsene ok, men det hender man tar noen som er på + siden korrigerer og her er

det noen spørsmål.

 

Eksempelvis på 223 så er jo spec på max lengde 44,7mm, Trimmeren sender dem rett ned i 43,26mm

Altså 1,44mm kortere.

 

Tok så og sjekket hvordan en slik trimmer kjøpt til 8x57 passet i en presset 8x57 hylse.

Hylsa var dønn nøyaktig på 57.0mm etter pressing, men den trimmeren sente den rett

ned i 56.3mm. Altså...det var ikke langt unna at den ble 1mm kortere.

 

Hvor mye undermål tolererer dere på hylsene ?....er dette ovenfor ok, eller er desse Lee trimmerne

for unøyaktige til at dem kan brukes ?

Link to comment
Share on other sites

Hei.Det ser ut til at du har funnet ut av det allerede, men siden det er snakk om 223 så velger jeg å skrive litt allikevel. Jeg har nå nettop trimmet ca 350 hylser i to fabrikat og de jeg har målt er temmelig nøyaktig på trimlengde i h.h.t. ladeboken. Jeg sjekket ca hver 20. hylse. Jeg har samme erfaring fra forrige gang jeg trimmet 223 og fra noe trimming av 30-06, 375 og 308. Jeg bruker trimmeren fra RCBS mindre og mindre til fordel for Lee trimmsettene så man kan si at jeg er svært fornøyd med dem.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har full kontrol nå.

 

Skal få dreiet ned diameteren på dem trimmerne, slik at jeg kan sette dem i en bor-chuck slik

at det blir litt mere fart i sakene isteden for å svivle dem for hånd.

 

Kunne ønske det var noen i nærheten med en hobby dreinbenk som kunne ta sånt småplukk mens man

tok en kaffe. Da hadde alt vært enklere :-)

Link to comment
Share on other sites

anbefaler deg at du får tak i lee sin Zip trimmer, det er etter mitt syn det mest geiale verktøy for å trimme hylser...

 

Ja, jeg har full kontrol nå.

 

Skal få dreiet ned diameteren på dem trimmerne, slik at jeg kan sette dem i en bor-chuck slik

at det blir litt mere fart i sakene isteden for å svivle dem for hånd.

 

Kunne ønske det var noen i nærheten med en hobby dreinbenk som kunne ta sånt småplukk mens man

tok en kaffe. Da hadde alt vært enklere :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har full kontrol nå.

 

Skal få dreiet ned diameteren på dem trimmerne, slik at jeg kan sette dem i en bor-chuck slik

at det blir litt mere fart i sakene isteden for å svivle dem for hånd.

 

Kunne ønske det var noen i nærheten med en hobby dreinbenk som kunne ta sånt småplukk mens man

tok en kaffe. Da hadde alt vært enklere :-)

 

Dersom du bruker den hylseholderen som er med så kan du jo sette sekskant delen i borrmaskina og holde kutteren med hånda

Funker som fersk snus det

 

csetools.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg likte ikke den løsningen med å sette holderen i boremaskina.

 

Når jeg drar til delene, så vrir hylsa seg ut eksentrisk og går som en hjulvisp.

Selfølgelig går det vist man bruker moderate krefter...........men du verden så mye enklere det

er å gjøre det motsatt og holde hylsa i ro.....spesielt vist jeg ønsker å dra av 5mm på lengden av hylsa fordi jeg har omformet en hylse og vil bare trykke cutteren mot hylsa og svi fort av 5mm på lengden og må ha delene dratt hardt sammen for at hylsa ikke skal rotere av kreftene. Kanskje ikke helt etter boka for hva verktøy som er egnet, men man bruker det man har.

 

Jeg skal iallefall få dreiet ned den cutteren så den går i chuck'n, og så har jeg muligheten for begge deler.

Link to comment
Share on other sites

Hva pokker? Jeg greier ikke å finne piloten (den du skrur på kutteren) til Lee's trimmer for 338 win mag! Har letet gjennom alle sidene på midway, men ikke f! Men masse rare kaliber jeg aldri har hørt om, ja det har de pilot til.

 

Denne? http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=309732

 

Takk. Hvordan i f går det an at jeg ikke fant den? Satt å leste gjennom alle sidene med Lee utstyr.. Fant alt annet enn 338WM :lol:

 

EDIT: Aha, den lå under diesett, ikke sammen med pilotene til alle de andre kaliberene..

Link to comment
Share on other sites

Når jeg drar til delene, så vrir hylsa seg ut eksentrisk og går som en hjulvisp.
:?: For meg er dette bare et problem hvis jeg ikke strammer hylseholderen godt nok. Med riktig hylseholder, og denne dratt til slik at hylsa ikke løsner og vandrer i holderen, forblir hylsa konsentrisk ift. kjoksen. Jeg blir litt sår på fingertuppene fra tilstrammingen etter etpar hundre hylser, dog. Men dette oppveies av at pilotsystemet til Lee kombinert med en batteridrill er betydelig kjappere enn det jeg har prøvd av konvensjonelle dreiebenk-type hylsetrimmere fra andre produsenter.
Link to comment
Share on other sites

Kutteren og guiden er fine de, men problemet er når de brukes mye sammen med Zip Trimmeren. Jeg hadde en tendens til å legge alt for mye trykk på kutteren når jeg brukte den sammen med ZipTrim. Det gjorde at guiden ble kortere etter noen hundre hylser.

 

Bruker du en drill kan du la drillen jobbe og bruke minimalt med press på kutteren. Da får du lik lengde på alle, og guiden holder seg like lang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker drill og jeg har trimmet godt over 1000 hylser med den piloten/guiden jeg har nå (308win) og hylsene blir nøyaktig like lange nå som da jeg fikk den. Det eneste jeg lurer på er om skjærebladene begynner å bli ukvasse For det er mye tyngre å trimme (hylser.. :lol: ) nå enn før ... tror jeg skal bestille meg en ny en når jeg bestiller pilot til 338WM for den koster ikke mange kronene

Link to comment
Share on other sites

Jeg modifiserte hylseholderen med epoxykit slik at den fikk form som en vingemutter.
Heey! Hvorfor har ikke jeg tenkt på det sjøl? Jeg har jo tilogmed en tiloversbleven stikke med Biltema-epoksykitt liggende og flyte et eller annet sted. Ikke gjør den noe fornuftig der den ligger, heller.
På denne måten kan selv en diskenspringer med sart hud for papirflytting trimme hylser til batteridrillen er tom for strøm
:lol:
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...