Jump to content

hva veier egentlig låsekassa til rem 700??


nimrod_

Recommended Posts

noen som vet, gjerne med bolt, hengslet underbeslag/avtrekker dvs alt untatt stokk og løp :roll:

 

links, men det betyr vel ikke så mye.... og så er det en kort kasse

 

den er pr idag fast i en 260rem pipe som veier 100 kg minst :shock: og en VSSF LH synt stokk? og veier 5.8kg med en demper og optikk

 

drømmer om ultra lettvekter som mange andre her :mrgreen: der alt egentlig handler om vekta :roll:

ser jo at Duracoate er i Norge og må følgelig prøves :D

 

stokk hunter edge 480 gram

 

løp i .308 under 880 gram (kanskje ned mot 700gram når kappet til 42/40cm)

 

noen gode råd til kikkert? tenker kanskje på en Leopold 2-7x33 light weighter eller noe (til elgen)

 

har fått en pris på låsekassenøkkel+rekylklakk "retter"+løpsbøssinger til 2 profiler på 2200,-

høres litt dyrt ut men det må vel ha det??? (magnumhansen) det er jo han som bygde rifla orginalt, og jeg er jo superfornøyd med den hitill 8)

 

går jo på mek/Tip (1 året) men er en godt voksen mann, så jeg har jo tilgang på fres/dreiebenker (ikke cnc) men tror ikke jeg er kvalifisert til dreiing/fres som krever stort større nøyaktighet en 1/20 mm (0,05mm)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

er det ingen som vet??

vekta på låsekassen m.bolt ligger vel på rundt 1kg?+ 200gram for blindmagasin,svivel?

 

dette gir i såfall en vekt på 500+700+1200 gram = 2,4 kg til ca 14000,-(med løpskifte,nøkkel) og da har jeg låsekassen selv, hadde håpet på å komme ned på 2,0-2,2kg kan jeg slanke på noe uten at det blir for dyrt?

Link to comment
Share on other sites

Vekt på låskasse,

 

Remington Model 700:

  • short action ADL: 2 lbs. 3½ oz. (= 1006 g)
  • short action BDL: 2 lbs. 4 oz. (= 1021 g)
  • long action ADL: 2 lbs. 6½ oz. (= 1091 g)
  • long action BDL: 2 lbs. 7 oz. (= 1106 g)

 

Kilde: Brown Precision: Selecting Components

 

 

 

PS: Jeg anbefaler deg å holde deg til et noenlunde normert skriftspråk når du poster; da blir det mulig å finne igjen tråden din vha. søkefunksjonen her inne, og på den måten blir tråden din en ressurs for alle andre brukere. :)

Link to comment
Share on other sites

tusen millioner takk, nå har jeg litt å gå etter

vet jo at en tikka veier 2,8 og med kapping forsvinner ca 200g og ytterlige 300g forvinner med ny stokk, dvs 2,3 kg, til ca 14000,-

 

men med min 700 låsekasse får jeg jo løpsskift på kjøpet= framtidig besparelse

 

men jeg føler at jeg må ned på samme nivå dvs 2,2kg eller helst under for å få sove om natta,

i cal 338federal eller 308 og 42cm løp.

 

med en lett demper og lett optikk er vi rundt 3kg og da begynner det å høres.

 

med lette barnes tsx eller tonheim kuler= lett elgbørse

Link to comment
Share on other sites

men jeg føler at jeg må ned på samme nivå dvs 2,2kg eller helst under for å få sove om natta

Er du helt sikker? Har du prøvd å skyte med en så lett rifle?

 

Min villreinrifle ble i utgangspunktet bygget for å være et lett våpen til å bære hele dagen. Den består av:

- en kort Rem 700-kasse, rettet etter alle kunstens regler

- et sugerør av en Lothar Walther pipe: 16mm ved munning og svært bratt taper foran kammeret

- Bansner's High Tech stokk

- Aluminium BDL underbeslag fra Pacific Tool and Gauge

- PTG flutet stål tennstift

- PTG M70 sikringsfløy/boltmuffe i stål

- Leupold Dual Dovetail 2-piece baser og Ultra Low ringer i stål

- Leupold Ultralight 3-9x33

- Aluminium feste til Versa-Pod i forskjeftet

- A-Tec CTM-4

 

Denne veier temmelig nøyaktig 3 kg uten demper.

 

Jeg kunne lett droppet noe mer vekt - kortere løp, den letteste demperen, boltmuffe i aluminium, tennstift i aluminium, ADL blindmagasin, aluminium kikkertmontasjer, Sheep Hunter stokken til High Tech. Sikkert noen gram å spare på blånering i stedet for Duracoat også. Kunne også borret noen hull i hevarmen, flutet bolten eller dreid ned ytterdiameteren på hele låskassen om jeg var ordentlig desperat.

 

Men jeg har sikring som låser tennstempelet; lang nok pipe til å skyte uten demper på banen uten å bli blind av munningsblåsten; sikring som låser tennstiften; den laveste kikkertmontasjen på markedet. Jeg har heller ikke brukt tusenvis av kroner på å spare hundre gram.

 

Rifla er lett å bære. Med 150 grains Accubond i .308 er den hyggelig å skyte med, selv uten demper. Presisjonen i benk er upåklagelig. Men den er også så lett at den er vanvittig følsom for forskjeller i rekylopptak. Fra fast anlegg sittende i benk til liggende posisjon med skyterem flytter treffpunktet seg konsekvent ca. 10 cm opp og til venstre v/ 100 meter.

 

Med andre ord: med mine skyteferdigheter er det ikke nødvendigvis forsvarlig å skyte vilt på 200 meter og bare korrigere for kulefall.

Link to comment
Share on other sites

:shock: har jo en 300win mag og med 3,5 kg er den helt ok å skyte med uten demper, men med demper skyter min 14 års gamle sønn med den( da var vekta 4,2 kg med demper,optikk)

Thomson Encore (enkelskudsrifle) er jo links så lite ferdigprodukter på merkede som er lett nok, i tillegg må jeg jo da selge noe, for å få lov til å få noe nytt......

 

med demper og en totalvekt på rundt 3kg i cal 338federal tror jeg ikke rekylen blir verre en en udempet 300winmag på 3,5 kg (håper jeg)

 

liker jo ett godt pistolgrep i stokken, noe som edg sikkert ikke har,men den er jo 480 gram og det er jo det som frister, kan jo prøve å frese ned min egen stok for å se hvor jeg havner...

 

man bærer og atter bærer jo den børse og så er jo man i tillegg smittet av have syken...

Link to comment
Share on other sites

Denne kampen har jeg kjempet i årevis med remington seven, kimber og sako låskasser. 2,2 - 2,3 kg lar seg lett gjøre med rent våpen moddet med løpt og stokkskifte. 2,0 - 2,2 kg lar seg gjøre med god planlegging og godt forhold til børsemaker. under 2,0 kg finnes også i forumet. Jeg gav opp dette etter en tur på badevekta. fant ut at 5 kg fett lot seg fjerne på 4 uker med sunn fornuft, helt gratis :wink: Jeg er like lykkelig :mrgreen:

260`en min veier 2760 gram uten kikkert. Sako kasse, HT stokk og SS douglas Ø16 mm i munning, altså std børse som går vanvittig godt.

Link to comment
Share on other sites

:shock: har jo en 300win mag og med 3,5 kg er den helt ok å skyte med uten demper,

 

vet ikke kulevekt og hastighet osv du har på 300winmagen din, men la oss si at du har en 180 grs kule, 75 grs krutt, 920msek, og 3,5 kg våpen.

Da har du 40,5 joule rekylenergi som går 4,8 msek. (teoretisk)

 

 

Om du da har en 338 federal og bruker 250 grs kuler, 45 grs krutt, i 680 msek, og 2,2 kg børse, da har du plutselig 48,9 joule rekylenergi som går 6,7 msek. (teoretisk)

bruker du derimot 200 grs kuler, 45 grs krutt, i 760 msek, og 2,2 kg børse, da har du plutselig 41,6 joule rekylenergi som går 6,2 msek. (teoretisk)

disse er hastigheter jeg tror er oppnåelig med 300 winmag(55 cm pipe) og 338 federal(50 cm pipe),

 

Altså må du bruke lette kuler på en 338 federal som bare veier 2,2 kg om den skal være like "snill" som en 3,5 kg tung 300 winmag med 180 grs kuler i 920 msek.

Link to comment
Share on other sites

tja cal 338 barnes ttsx leveres jo i 185gr og i 160gr noe som begynner virkelig å sette fart på ting i dette caliberet hmm kula er jo relativt lang siden det her er snakk om en ren kobberkule

 

iflg,laddeboken er det oppgitt en hastighet på 834m/s med 47gr 202 for en 175gr barnes X

med 57cm pipe

ser av amrikanske tabeller at det opereres med hastigheter rundt 860m/s for en 180gr kule

i en 22 tommers pipe..

 

derfor tror/håper på hastigheter rundt 900+m/s med 160gr Barnes X før kapping av pipa og da er den nesten på høyde med 300win intill 250 meter, greit nok at den ikke har samme flyt egenskaper, men ut til 300 meter betyr det bare teoretisk

 

hoho nå begynner virkelig havesyken å ta overhånd

 

pr idag er det barnes165/168gr i rundt 970m/s som brukes i et 66 cm løp i 300win og den kan jo laddes litt opp ,om viljen/lysten er der.

har jo skutt endel med 180gr kuler i rundt 930 og litt mer, men da kjentes det hissig ut.

Link to comment
Share on other sites

Vekt på låskasse,

 

Remington Model 700:

  • short action ADL: 2 lbs. 3½ oz. (= 1006 g)
  • short action BDL: 2 lbs. 4 oz. (= 1021 g)
  • long action ADL: 2 lbs. 6½ oz. (= 1091 g)
  • long action BDL: 2 lbs. 7 oz. (= 1106 g)

 

Kilde: Brown Precision: Selecting Components

 

 

 

PS: Jeg anbefaler deg å holde deg til et noenlunde normert skriftspråk når du poster; da blir det mulig å finne igjen tråden din vha. søkefunksjonen her inne, og på den måten blir tråden din en ressurs for alle andre brukere. :)

 

Med disse forskelle på vægten af låsekasser med forskellig længde (ca 85gram og 13mm) så forstår jeg klart bedre hvorfor mange opfatter det som et ufravigeligt krav at våbenproducenter har forskellig låsekasselængder :shock::shock:

Link to comment
Share on other sites

men med min 700 låsekasse får jeg jo løpsskift på kjøpet= framtidig besparelse

 

men jeg føler at jeg må ned på samme nivå dvs 2,2kg eller helst under for å få sove om natta,

i cal 338federal eller 308 og 42cm løp.

 

med en lett demper og lett optikk er vi rundt 3kg og da begynner det å høres.

 

 

Min seven som det ikke er gjort noe ekstremt med veier ca 2350g, med leu vrimontasje 1pc base 2427g. Med swaro 3-10x42 montert i ringer 2851g, og med A-tec cmm6 alu 3071g. Med CTM4 3126g.

 

Det er helt klart lett nok til at man kan bære på den, men krever noe tilvenning mtp at skytteren blir våpenets herre..

 

Vil tro at denne greit kunne blitt tynt for et hekto eller to til, men det er lett nok for meg..

Link to comment
Share on other sites

Med disse forskelle på vægten af låsekasser med forskellig længde (ca 85gram og 13mm) så forstår jeg klart bedre hvorfor mange opfatter det som et ufravigeligt krav at våbenproducenter har forskellig låsekasselængder

Med en kort 700 kan jeg repetere bolten uten å flytte hodet - med en lang 700 kan jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...