Jump to content

Elgdød i Telemark


popkønn

Recommended Posts

Elgdød i Telemark. Det er funnet 14 beingrinder av elg på ca 40 000 daa i midt-telemark. Har hørt ein teori om gulsott??? Noen som har teorier om det eine el andre??? Tenk da på alle beingrinder som ikkje er funne. Mange meiner og at elgbestanden har gått mykje ned siste året.

Link to comment
Share on other sites

Har hørt om flere plasser hvor kunstgjødsel har ført til mye dødt vilt...

Uten at jeg tørr si om det kan være en grunn her...

Er dette noe som er dokumentert noensteds? Jeg driver med storfe sjøl, og må innrømme at det har hendt at dyr, både tamme og ville, har kommet utpå nygjødslet eng og beitet. De har ikke dødd. i nærliggende land med intensivt husdyrhold er det vanlig å overgjødsle beitene med salpetergjødsel mens dyra går å beiter.

 

Hvis en drøvtygger får i seg store mengder, blir dyret forgiftet. Men da snakker vi mengder! Spise rett fra sekken-mengder. Før i tiden (50-60-tallet) hendte det at slakteokser ble tilleggsforet med Urea for å gi ekstra tilvekst. Urea er Nitrogen.

 

Når dette er sagt, kan jeg forsåvidt fortelle om en årviss hendelse heromkring: Tidlig på våren, når de første spirene på enga begynner å strekke seg, kommer elgen trekkende ned fra fjellet for å beite. Gjerne i store flokker. Når så vi bønder sånn sist i april sprer kunstgjødsla utover grasarealene, så går elgen til skogs. Tvert! Så elgen liker ikke kunstgjødsel, ihvertfall.

 

 

Edit: Magre dyr som kommer ut på kløverrik eng vil nok kunne bli forgiftet, men det er ikke gjødsla som er årsak. Dyrets mager og vom ikke er tilpasset det kraftige foret. Men sterk gjødsling vil forsterke effekten.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke noe konkret å vise til, så skal være forsiktig med å uttale meg. Men for 2-3år side det ble funnet endel elger (5stk) i storvaldet jeg jakter. De fleste ble funnet i forbindelse med bekker/vann (noe som ble forklart på en forenklet måte, med at dyrene trakk til vann, siden de "tørket ut innvendig")! Det ble spekkulert i mye rart, men redgjørelsen vi fikk var at det skyltes kustgjødsel. Hvor mye gjødsel det var snakk om, tørr jeg ikke si, men det var en forklaring vi slo oss til ro med.

Link to comment
Share on other sites

Elgdød i Telemark. Det er funnet 14 beingrinder av elg på ca 40 000 daa i midt-telemark. Har hørt ein teori om gulsott??? Noen som har teorier om det eine el andre??? Tenk da på alle beingrinder som ikkje er funne. Mange meiner og at elgbestanden har gått mykje ned siste året.

Hei popkønn og takk for sist!

Vi hadde jo en elg med påvist ondartet katarrfeber her i Telemark for noen år siden, kan jo være en mulig årsak det også. Sjekk rapporten fra Helseovervåkingsprogrammet for Hjortevilt - årsrapport 2005 side 24. Mye av hjorteviltet som beiter på samme enga som sau her i fylket.

 

http://www.vetinst.no/eng/content/downl ... t_2005.pdf

Link to comment
Share on other sites

Har 3 av disse beingrindene det her er snakk om liggende i mitt terreng.Fant den første ifjor sommer,nr2 nå i høst.Litt rart men disse ligger på ei lita høyde med bare 15m mellom dem,begge er voksne dyr.Nr 3 ble også funnet i høst ca 800m fra

de andre,dette har vært en okse av bra størrelse.Denne ligger også på en liten høyde solvendt i terrenget.Ingen av kadaverene ligger spesielt nær vann.Kunstgjødselteorien har jeg ikke stort tru på da slik gjødsel er oppløst etter noen få døgn bare av dugget på bakken.Er ikke stort gjødsla eng rundt her heller

iallefall ikke på denne sida av dalen.Sjøl har jeg en del eng men den er økodrevet.

Kan det være rovdyr tru......

Link to comment
Share on other sites

Et annet forslag kan vel være "meldrøye", spesielt hvis det er kornproduksjon i området. http://no.wikipedia.org/wiki/Meldr%C3%B8ye

Et kjennetegn for meldrøye er at klauvene "råtner" av. Dette er svært smertefullt og dyret søker til vann for avkjøling.

Kan være et tips å se om klauvene (spesielt på bakfotene) er på kadaveret.

 

For 3-4 år siden var det en del elg som døde av dette i Sør-Trøndelag. Vi oppdaget ei meget syk elgku som vi skjøt på terrenget vårt. Kua var avmagret og tydelig preget av sykdommen. Et fryktelig utrivelig syn!

Link to comment
Share on other sites

Et annet forslag kan vel være "meldrøye", spesielt hvis det er kornproduksjon i området. http://no.wikipedia.org/wiki/Meldr%C3%B8ye

Et kjennetegn for meldrøye er at klauvene "råtner" av. Dette er svært smertefullt og dyret søker til vann for avkjøling.

Kan være et tips å se om klauvene (spesielt på bakfotene) er på kadaveret.

 

For 3-4 år siden var det en del elg som døde av dette i Sør-Trøndelag. Vi oppdaget ei meget syk elgku som vi skjøt på terrenget vårt. Kua var avmagret og tydelig preget av sykdommen. Et fryktelig utrivelig syn!

Link to comment
Share on other sites

I fjor fant vi 3 døde dyr innen for ett lite område, alle ungdyr. Det ene levde, men var så dårlig at det ikke kunne reise seg. Hadde nok ligget slik en stund for det var helt svart rundt der den lå. Ringte mattilsynet, men de ville ikke ha noe blod for å sjekke, for det hadde de sluttet med var svaret vi fikk.

 

Her ble det spekulert litt om det kunne være asfalt som gjorde det. For mange legger nå knust asfalt på skogsbil veiene sine. Og det har visst blitt observert elg som slikker på dette, uvisst hvorfor.

 

Det dukker opp slike episoder i distriktet her fra tid til annen uten at det blir funent noen årsak. Noen få år tilbake ble det funnet 5 dyr innefor 800 meter. Det var 3 elg og 2 hjort. Utne å finne noe spesiell årsak.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvordan tilstanden på elgbeitet er i det aktuelle området, men kan det være resultat av for hard beiting over lengre tid? Det medfører som kjent at de beste beiteplantene dør ut/ikke evner å produsere beitbart materiale. Elgen må da beite på planter som mer eller mindre fungerer som vomfyll. Dette har resultert i "elgdød" enkelte steder. Forex "ælvsborgsjukan" i Sverige for noen år siden. Vi har merka drastisk reduserte slaktevekter i Buskerud pga dette.

Link to comment
Share on other sites

Jaktterrenget vårt(5000da) som er en del av dette området har bortimot optimale

beiteforhold for elg.Det er stadig aktivitet i form av snauhogst på passelig store områder innen terrenget.Her gror det opp furu,osp,rogn osv på rekordtid grunnet

boniteten.Jaktlaget har observert ca 25 elg på de ca 2/3 av området vi bruker til jakt,dette i løpet av få jaktdager i høst.Det er også en del hjort og rådyr her.Vekta

på dyra er jamt over bra,Skjøt en kalv(hundyr) på 95kg i høst og det er mange store okser her.Går fremdeles og grubler over de to første dyra jeg fant,jeg mener to daue dyr tett ved siden av hverandre (15m) i løpet av 12 mnd,hva er sjansen for at det skal skje?.Når en går rett på 2 stk på denne måten+ en til noen hundre meter lenger unna lurer jeg på hvor mange det kan ligge strødd rundt her som bare venter på og bli funnet.Veit ikke om jeg helt kjøper noen form for teori om

forgiftning da alt vi ser av dyr oppi her virker å være i fin form,store og i godt hold.

Merkelige greier dette her......

Link to comment
Share on other sites

Har også hørt at folk rundt her lurer på om bjørnen har vært i aksjon,det vi veit er at det passerte en gjennom området ifjor sommer.Jeg kan ikke avgjøre om de dyra jeg har funnet er drept av rovdyr,har ikke stort greie på hvordan det skal se ut på "slakteplassen " til bamse.Det jeg kan si er at det ligger bein og hår strødd i to store sirkler og den ene er revet fra hverandre midt på ryggen, den andre er ikke så "demontert".Skal ta meg en tur en dag å se mer nøye på alle 3.Noen tips om hva jeg bør se etter for og få en indikator på om rovdyr er aktuelt?

Link to comment
Share on other sites

Rart det der. etter det jeg har erfart så har skadde elle syke dyr gjemt seg bort for å dø. Kan jo være helt tilfeldig. Du skulle bare tatt en prat med kommunen om ikke de er interesert i å få vite hva som gjør det, men det er ikke sikkert at antallet døde dyr er stort nok til at de sjekker det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...