Jump to content

Ny rifle


Warbee911

Recommended Posts

Hei.

 

Til neste elgjakt skal jeg skaffe meg rifle. Men tingen er jo at ute i verden nå så finnes det utallige rifler som alle er gode på sin måte.

Og ved å spørre her inne vil jeg få 100 forskjellige rifler som dere anbefaler å velge mellom.

 

Så derfor tenkte jeg skulle smale inn søket:)

 

Benelli halvauto rifler?

Remington?

Browning?

Sako?

 

Dette er de JEG har sett på. Er det noen som kan hjelpe meg med å velge en av disse fire merkene. Hvilken som helst modell.

Og hvilke kalibre er "best" hva bruker dere? Erfaringer?

Maks pris 15 000kr.

 

Takker for tips og svar.

Link to comment
Share on other sites

Du har glemt en viktig en i "søket" ditt.

 

Tikka T3.. Kjempe børser i sako kvalitet, med "budget" pris. Du får en T3 Lite i alle storvilt kalibere for under 7000 kr.

Presisjonen er topp, og den går like godt skudd etter skudd etter skudd på skytebanen også. jeg har en i 243 nå, og har hatt en i 30-06 tidligere, som jeg fortsatt angrer på at jeg solgte.

Link to comment
Share on other sites

Selv falt jeg på Tikka T3 i 6,5x55.

 

Tenkte på sako, men de lager ikke links. Remington ville jeg styrt unna, men det er vel mer personlig fordommer enn erfaringer som får meg til å si det.

Lurte også på om jeg skulle opp i 308 eller 30-06. Landet på 6,5 fordi det er et kaliber som fint kan brukes til mye mer enn bare storvilt... Og siden jeg har begrenset med penger ville jeg ikke kjøpe to rifler med det første. 6,5 er dessuten billig også sparker den litt mindre.

Link to comment
Share on other sites

Av disse du nevner ville jeg valgt Browning A bolt. Har ingen kjennskap til den nyere x-bolten og kan derfor ikke si noe om den. Avtrekket på a-bolten jeg lånte opplevde jeg som meget behagelig, og presisjonen var det egentlig inegnting å si noe på.

 

Ellers kan du jo kanskje ta en kikk på schultz og larsen classic som koster omlag 11 500 kroner. (jeg gikk for denne for noen år siden, og har ikke angret ett sekund!) Til denne prisen tror jeg ikke du finner en børse som gir deg bedre kvalitetsfølelse.

 

Kalibervalg blir nesten opp til den enkelte. Prøv litt forskjellig, og velg et kaliber du er komfortabel med, og når det er sagt så er de tre "vanlige" veldig anvendelige kalibre.

Link to comment
Share on other sites

Støtter opp om Brownig A-bolt. Mange gode tekniske løsninger som uttagbart boksmagasin med hengslet magasinlokk og en sikring som sitter på kolbehalsen slik som på haglene. Bare husk på at mange automat rifler kan du få ladekluss med hvis du setter demper på de og Benelli er en av dem.

Link to comment
Share on other sites

Av disse du nevner, har jeg hatt sako og remington! Sakoen er etter min mening den klart beste rifla av disse! Har nå en SL M97DL. Den stiller i en helt annen klasse enn begge disse! Ingen over ingen ved siden av! Presisjon, ladegrep og nydelig stokk! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...