Jump to content

Hvordan lage FINNBIFF?


jolly jumper

Recommended Posts

Litt sopp og løk av de slag du måtte ha for hånden, halvt om halvt med fløte og rømme, salt og sort pepper etter egen smak og noen hakkede einebær.

 

Om du ikke bruner kjøttet i samme gryte som sluttproduktet skal ende, kan du med fordel surre kryddret i litt smør først, da dette trekker ut smaken bedre enn om du bare har det rett i gryta.

 

Personlig er jeg ikke så alt for glad i tyttebær, men det hører jo egentlig til. Flatbrød er et must!

(eller aller helst sånn tynnbrød som samene har med til fjells, men var visst en godt bevart familiehemmelighet).

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Enkel men god oppskrift

 

brun skavet i ei panne, krydre med salt og pepper, hell i ei gryte

Kok ut pannen med litt vann og hell i gryta.

Ha i en løk, og fyll opp med fløte.

 

La kjøttet småputre i fløten i ett par timer, siste 15 minuttene så tilsetter du en boks med ananas i biter med juice.

 

Serveres med ris...

 

Snadder. :D

Link to comment
Share on other sites

Vel vel, her er det nok mange variasjoner..

Men det jeg er oppvokst på kaller vi lappebiff.

 

Reinsteika tas opp fra fryseren og skaves etter 4 timer. Da får man akkurat passe tynt skav.

Brunes i gryta, i passe mengder. Ei steik på kiloen/halvannen i tre-fire omganger. Siste omgangen med løk og heimplokkasopp. Resten av det bruna kjøttet has oppi, og det has i god kjøttkraft så det nesten dekker kjøttet. Det toppes med fløte. Kokes i en time eller så. Ikke jevn med mel, sausen skal være som sjy. Krydres etter ønske, men jeg er glad i litt timian(ho mamma bruker ikke det)

Tilbehør er grønnsaker, heime hos oss gulrot, men alt etter fritt valg. Vi liker også godt "klappakak", som er runde brødleiver stekt på takke.

Link to comment
Share on other sites

Ananas i finnbiffgryta?? Tankene løper over til den planlagte sydenturen i begynnelsen av nyåret :P Kan hende at det smaker godt, men pleier å styre unna forstyrrende smaker, når det kommer til gryter med kjøtt utenom det "vanlige". Skulle jeg spist store mengder med reinsdyr, så kanskje det hadde vært alternativ.

 

Bruker masse fløte, tilsetter rømme mot slutten, kjøtte brunes sammen med litt løk og smør.

Kantarell, steinsopp, rødskrubb o.l er knallgodt oppi gryta. Mandelpoteter (som forøvrig er norges eldste potetsort),hjemmelaget tyttebærsyltetøy, brokkoli, blomkål og gulrøtter. Nam nam =)

 

Smaken er jo som baken :wink:

Link to comment
Share on other sites

heisann, nå er ytrefileen av en rein skavet opp og klar for å bli til Finnbiff. Men jeg lurer på hvordan dere tilbereder den :?: ? dette skal IKKE være en slankekost. Så seterrømme og kremfløte MÅ være en del av innholdet.

 

Er du gal??

Ytrefilet skavet opp til finnbiff?? :shock::shock: :shock:

 

Har du ikke annet kjøtt? Noe som smaker skikkelig rein ihvertfall... :wink:

Link to comment
Share on other sites

hehe, gal å gal, men når fryserene er så fulle av div viltkjøtt så du må bruke lastesurringer for å stenge dem, er det greit å spise det beste kjøttet selv og selge kvalitet 2... men det er selfølgelig MIN mening...hehe.. Ser at enkelte har vanskelig for å se andre løsninger enn sine egne her inne..hehe. Har akkurat kommet inn med mere kjøtt til fryseren nå... Ha en fortsatt god jakthelg, nå skal jeg lage finnbiff av YTREFILEE...nam nam.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Denne avviker litt fra finnbiffbegrepet, men er uansett bankers på smak. Kjempeenkel å lage til.

(rekker godt til 2 voksne og 2-3 barn)

 

800 g. reinsdyrskav (2 pakker)

1 boks crème fraiche

1 boks Snøfrisk

1 liten løk

3 små bokser med kuttede sjampinjong

1 ts. viltkrydder, evt. 1 ts knuste einebær

2 ss balsamico eddik

1 ss tørket timian

6 dl. vann

salt & pepper

 

Stek opp kjøttet i en panne, og legg det ferdige kjøttet over i ei gryte etter hvert som du steker.

I samme panna som du har stekt reinsdyrskavet, stek så løk og sjampinjong sammen. Påse at restene etter kjøttet (som ennå ligger i panna) kommer opp av jernet og blander seg med løk & sopp.

Når løken er stekt blank, fyller du etter med Snøfrisk, créme fraiche, vann, krydder og balsamico eddik. La det hele småkoke litt i stekepanna noen minutter, deretter har du blandinga over i gryta der kjøttet nå befinner seg. Smak til med salt og pepper.

Sett denne gryta tilbake der stekepanna sto, og la det hele putre så lenge som nødvendig for å få kjøttet mørt. Min erfaring med finnebiffen fra frysedisken, er at den trenger en god halvtime før den er ferdig.

Kokte poteter og tyttebær hører med.

 

Lykke til :o

Link to comment
Share on other sites

Om du lager denne, akkurat slik jeg beskrev, garanterer jeg at du ikke vil merke forskjell på hermetisk vs fersk sopp.

Om du har gjester, vil det sikkert virke eksotisk nok på de urbaniserte (innflytterne?) at du kaller det samelapskaus.

Ikke glem en god Rhone-vin til. Husk for all del å helle vinen over på ei brukt spritflaske som du på forhånd har merket "viddekarsk".

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...