Jump to content

"understudy" kikkertsikter...


Flashman

Recommended Posts

En noe obskur referanse i trådtittelen, men les på:

 

Jeg lurer rett å slett på om noen har kjennskap til rimeligere kikkertsikter med mil.retikkel og klikk til bruk på kaliber .22 rifler som er tenkt benyttet som treningrifler til grovere kaliber rifler med dyr optikk på, FFP er en fordel, elektronikk unødvendig i øverste potens...

 

Jeg skulle gjerne hatt fatt i to rimerligere sikter som har parallakse justering ned til ca 15 meter og sånn ca i forstørrelseområde 1-4 og 4-16...

 

Prisområde rundt 2000 kr burde vel være sånn ca høvelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte i samme bane en tid tilbake og nedte opp med å kjøpe en av disse:

 

http://cgi.ebay.com/BSA-3-5-10x40-AO-IR ... 5630b4c4d0

 

Den er sannsynligvis en fake BSA - den finnes i hvert fall ikke på BSAs websider, og betegnelsen på esken og merkingen på selve kikkerten stemmer ikke overens. MEN kikkerten er imponerende skarp, justeringene er presise og parallaksjusteringen ned til 15m er en fryd å ha med å gjøre. Hadde ikke montert den på en jaktrifle, men den fungerer helt udmerket på en salongrifle. Det belyste korset er imidlertid ubrukelig - stillbart i 11 trinn fra blendende til oppunder skadelig for synet, og full refleks fra innsiden av røret, ta ut batteriet og lim igjen lokket :mrgreen:

 

Samme selger har flere andre kikkerter i samme klasse i forskjellige forstørrelser, og til de prisene var min vurdering at man har råd til å prøve og feile.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville særiøst tatt en titt på Optisan MTC Viper 4-16x50, har en slik og er meget fornøyd, mye bedre og mer praktisk retikkel enn mildot og paralakse ned til 10 meter.

Disse er å få tak i i Norge, men siden jeg er beskyldt for å være i lomma på en aktør så får du søke dette frem selv...Ellers så er er de mye billigere fra andre siden av dammen...

Link to comment
Share on other sites

En noe obskur referanse i trådtittelen, men les på:

 

Jeg lurer rett å slett på om noen har kjennskap til rimeligere kikkertsikter med mil.retikkel og klikk til bruk på kaliber .22 rifler som er tenkt benyttet som treningrifler til grovere kaliber rifler med dyr optikk på, FFP er en fordel, elektronikk unødvendig i øverste potens...

 

Jeg skulle gjerne hatt fatt i to rimerligere sikter som har parallakse justering ned til ca 15 meter og sånn ca i forstørrelseområde 1-4 og 4-16...

 

Prisområde rundt 2000 kr burde vel være sånn ca høvelig.

 

sett på BSA Sweet 22 ? Har 3 forskjellige Turrets man forskjellige grainsvekter, 38, 38 og 40 grain, Justerbar parallakse og mil dot. 3-9x40 og nærgrense på 10 meter.

 

Jeg har en slik du kunne få sett på, eller XXL på Alna har kanskje fler igjen. Kosta ikke mer enn 700 kroner.

 

 

Eller så har Game on en diger jævel til 1600 kr. 8-32x56. Jeg har den også OA og full pakke.

 

Chevysuben vøtt :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Da har jeg bestilt ett FM 1,5-5X med tysk nr 4 og opplyst prikk, herligheten kom på ca 150 pund, levert...

 

Skal bli spennende å se om det fungerer til påtenkt bruksområde, men det har fått relativt greie produktomtaler på diverse fora uttaskjærs, så nå er det bare å smøre seg med tålmodighet og forbanne Islendingene for askeutslipp... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...