Jump to content

.222 Remington/.243 winchester på hjort og elg?


Linduvarri

Recommended Posts

Hei, har nokon prøvd desse kalibra på hjort og elg? (Evnt i utlandet eller for å avliva skadde dyr eller i andre samanhenger der det berre har blitt slik).

 

Vil tru at med god skotplassering og tung nok kule så vil desse kalibra vera effektive. Tydelegvis er det liten skilnad på 375 H&H og 6,5 x 55, eg vil tru at skilnaden heller ikkje er så stor ned til eit lite kaliber om ein treff godt (bak bogen)?

 

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

har selv 243 og skutt mye rådyr med den.ne voksen elg vil vel kanskje vært litt i groveste laget? men den burde absolutt være tillat på reinsdyr og vis man kjøper litt mer nyere børse med riflestigning 1:9 så er det ingen problem å stabilisere kuler opp i mot 110 (100 mest vanlig)grains da skal anslags energien sikket kunne tilredstille krav til rein om ikke elg og hjort også..

Link to comment
Share on other sites

............men verken .222 remington eller .243Win. er lov på hjort å elg, så hvorfor bruke energi på dette?

 

Hvorfor bruke energi på å svare i tråden om du ikke bryr deg? Eller skal du overbevise oss om at du kan pensumet fra jegerprøveboka?

Det finnes kanskje regler utenfor kongleriket Norge , som tillater f.eks 243 på hjort..

 

On topic: Vet at blant annet urbefolkning i Canada har brukt blant annet 222 på rein, elg, og sikkert bjørn også, og det ser jo ut som om det virker. Lovlig? sikkert ikke.. Ideelt? neppe... men de bruker vel det de har, og må greie seg med det..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vet at i allefall en PH i Afrika brukte 223 til avskyting utenom trofejakt på antilope og vortesvin. Han brukte ofte hodeskudd men også kroppskudd på små til middels antiloper. Vet ikke om det var lovlig eller ikke, men det virket etter hans egne utsagn. Ting blir tydeligvis gjort annerledes i andre land... Disse som driver med avskyting skyter ofte mye vilt så de får vel prøvd hva som funker.

Link to comment
Share on other sites

Tydelegvis er det liten skilnad på 375 H&H og 6,5 x 55, eg vil tru at skilnaden heller ikkje er så stor ned til eit lite kaliber om ein treff godt (bak bogen)

 

Leste første innlegg litt mer nøye. Et .224" prosjektil er betydelig lettere og har mye mindre evne til å lage en god sårkanal med tilhørende gjennomslag i forhold til de to andre kalibrene du nevner. Det handler om kraft til å destruere vevet det skal skytes gjennom. Bruk formelen for bevegelses moment så ser du fort forskjell på tilgjengelig kraft: Masse(kulevekt)xfart(kulens fart). I denne sammenhengen har 375 mye større moment enn 6,5 som har mye større moment enn 223.

Mitt forrige svar kan leses som at det funker fint med 223 men det er ikke det jeg egentlig mener. Med eksempel fra rådyrjakt så er det betydelig større sårkanal med en 11,7 gram i 30-06 enn med 65 gr Sierra Gameking i 223 når kula treffer bein(ribbein, bog og ryggrad). (Jeg har prøvd) Så etter min ringe mening er det ikke lurt å prøve 223 på større dyr enn rådyr.

I Norge får man også fort et forklaringsproblem om man skyter etter større dyr med "ikke lovlig" kaliber. Det er ikke sikkert man blir trodd om man hevder å skyte på skadde dyr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...