Jump to content

Rådyrhjerte


El-JoniZ

Recommended Posts

Fryst? Ferskt?

Om det er blodferskt, kan du legge det i litt svakt saltvann over natta i kjøleskap for å trekke ut blodet. Snitt opp hjertekammera og gjør rent for levra blod. Etterpå reinskjører du det for årer, fett og de trådene inni kammera. Da kan du velge om du vil tørsalte det ett par døgn og henge det til speking. Blir veldig godt. Ellers så kan du skjære det opp i skiver og steke de og servere med litt potet,saus og salat, eller bare ta de stekte strimlene rett på brødskiva.

Om det er frossent så er det bare å tine og sette igang på samme måten.

Link to comment
Share on other sites

Skjær det i skiver og fres det i panna med margarin. Salte og pepre lett. Spis som snacks med øl (gjerne akevitt også) Jeg gjør stort sett dette med ferske rådyrhjerter. Har det ligger kalt, spiller det ingen rolle at det har ligget fra søndag. Speking er et annet alternativ naturligvis.

Link to comment
Share on other sites

Hjertet er best blodferskt! Vi bruker det på fallet; skjæres i skiver, fjern det meste av blodet, steikes i fleskefettet som er i panna med salt og pepper! Toppes med kantarellene vi fant på tur til post! Dette er den beste maten ungene mine kan tenke seg (7 og 10 år)! Vi gjør det samme med elg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å gjøre følgende med hjerter:

 

Rens bort alt fett og trevler/sener.

Skjær hjertet i strimler

Brun forsiktig i panne med smør (IKKE margarin)

Tilsett finhakket sjalott, hvitløk og valnøtter

Krydre med salt, pepper, rosmarin og timian

Til slutt tilsettes en god skvett armangnac (cognac til nød)

 

Bon apetit :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...