Jump to content

GPS med waypoint !


flanged

Recommended Posts

Noen som kjenner til håndholdte gps hvor mann kan legge inn waypoint ? Tenkte å anskaffe meg en slik til fangstruta mi. Kjekt å vite nøyaktig hvor fellene henger etter at snøfallet kommer :)

 

Jeg er praktisk anlagt,- ikke teoretisk, så helst ikke får mye dill på instrumentet !! :lol:

Link to comment
Share on other sites

8) Gled deg til å bruke GPS! Hvordan du lagrer et punkt er forskjellig på de forskjellige modellene. På de som jeg anbefaler (76-x serie Garmin) trykker du bare inn knappen 'enter' og holder den et sekund.... På Oregon (også Garmin) er det en egen 'knapp' på første menyside som heter 'marker veipunkt'... Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ahah! Det er anbefaling du er ute etter?

 

Garmin er nokså enkel i bruk. Mulig andre er enklere, men garmins modeller er de folk (i alle fall de steder jeg har vært) har mest erfaring med, sånn at det er enklere å få hjelp om en trenger det.

 

Hadde en Vista HCx før jeg kjøpte meg Astro, og savner absolutt dens enkelhet når bikkja er i kobbel!

http://prisguide.hardware.no/produkt/garmin-etrex-legend-cx

 

Det er vel garmins billigste modell med fargeskjerm, slik at du også får mulighet for å legge inn topografiske kart.

Etter hvert som du føler deg trygg på bruken, så vil du oppdage stadig nye muligheter!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kun trenger en GPS til å finne igjen plassene dine kan Magellan eXplorist 100 være fin.

 

Den er veldig enkel, og hvis du ikke trenger GPS med kart kan den være den du behøver.

 

Den logger også veien du går slik at du lett finner veien tilbake (disse sporene kan lagres) og hvis du legger ut feller etc kan de lett plottes inn underveis.

 

Hvis du lurer på avstand til en spesiell felle trykker du bare på GOTO (gå til) og finner en felle du på forhånd har lagret. Da får du retning og avstand. Du kan også se alle fellene på skjermen hvis man zoomer litt ut (slik man gjør på kart)

 

GPS´n er vanntett, flyter, er knall orange. Ca 18 timer batteritid med gode batterier (AA) og har selvsat lys.

 

Og den koster 700-900 kr.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er teoretisk mulig at du skal anskaffe jakthund i nærmeste fremtid, eller bli med på jaktlag der det jaktes med løshund, er det egentlig like greit å kjøpe en Garmin Astro 220 håndenhet. Det er i prinsippet samme gps'en som Garmin GPSMap CSX 60, men med mulighet for å peile hund i tillegg.

 

Bare håndenheten (uten hundehalsbåndet) koster bare noen hundrelapper mer enn CSX60...

 

Ellers får du selvsagt enklere gps'er også, men den er jo først fullverdig GPS (i mine øyne) når du har mulighet til å legge inn kart og virkelig orientere deg i terrenget...

Link to comment
Share on other sites

Dersom du ikke trenger kart kan du jo klare deg med den enkle Garmin Etrex!

Har brukt den selv i noen år, og den er enkel og grei synes jeg.

 

Støtter denne!

Skal du ha en enkel og grei GPS uten dill og dall får du EMORM batterilevetid med på kjøpet med Etrex.

Er du kjent der du ferdes trenger du ikke kart. Du kan legge inn veien mellom fellene dine som et spor hvis du skal sjekke de i snøstormen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...