Jump to content

BROWNING BLR KAL 308


jølle

Recommended Posts

Tja, liten, lett og fin rifle.

 

Men like driftsikker som en brukt fyrstikke. Hadde problemer både med sluttstykke(enkelte børsemakere klarte ikke å montere dette riktig i forhold til ladebøyla), Hadde delvis mateproblemer fra magasin ( model fra før 81), trangt kammer som ikke tok all ammo ( vart litt bedre etter å ha polert opp kammeret) og til slutt en gosd del uforklarlige klikk( det var i vertfall ikke ammo feil.

Bortsett fra dette var det en fin børse som jeg savner.......

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har hatt en i mange år og angrer den dag i dag at jeg solgte den . Hadde aldri noen problemer fungsjonelt med den og pressisjon var meget bra og fult på høyde med det beste . Liten lett rask og snerten sak dette . Men 308 NATo likte den dårlig ,litt trangere i ladegrep og det oppsto ofte klikk . Med andre hylser ingen problem . Du kommer ikke til og angre på dette kjøpet. :D

Link to comment
Share on other sites

BLRen er ett av de få våpnene jeg angrer på at jeg solgte. En meget kort og hendig våpen, noe av det kjappeste skogsvåpenet jeg har hatt. Med en lett Leopold er den som laget for bratte vestlandslier- og linksskyttere :wink: Ikke noe presisjon i toppklasse, men holdt godt tiern. Mere enn bra nok til storviltjakt. Det er kun et par minuser med børsa. Det ene er et avtrekk som er vanskelig å få perfekt, det andre er at folk tror at 308W og 7.62 Nato er samme patronen. BLRen har roterende sluttstykke på samme vis som en del halvautomater. For at ikke den skutte hylsa skal klebe i kammeret etter avfyring, har slike børser ekstremt trangt kammer. En Natohylse har faktisk andre mål og tolleranser og vil i de fleste tilfellene sitte litt i kammeret etter avfyring. merk: børsa er kamret for 308W, at en nato kleber er rett og slett brukerfeil- børsa er jo ikke laget for dette kaliberet :?

I tillegg krever et trangt kammer "small base" dier ved ompressing, altså ved ompressing i en standard die kan en få trøbbel, ihvertfall om en bruker hylse av dårlig kvalitet (S&B osv)

Ved god hylskvalitet(Norma, Lapua..) holder det som regel med en standard die- skrudd maks i pressa.

Et minus til, å fjærne sluttstykket for puss og frakt er nærmest umulig- det sitter der- og for all del, la det sitte.

Konklusjon: et hendig bruksvåpen.. Anbefales på det varmeste om en innrømmer at dette er en bøylerifle-og ikke en boltrifle. Ser at J&F har en brukt inne nå, løp og kjøp :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Da ser jeg denne i annonsen her:

Browning 81 BLR Kal 308

http://www.borselars.no/vapen/rifle/jakt/browning-81-blr-kal-308.html

For jeg har våpen-tillatelse til .308 liggende her.

Tenker å skyte hjort, og evt elg. Klarer den det?

Men det blir vel mest å skyte på banen med den.

Jeg tenker å kjøpe den, eller en vanlig rifle.

Men noen har en slik i Trondheim? så jeg får prøve og testet den før jeg kjøper....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...