Jump to content

trenger litt hjelp,ny i 6,5 verden


braddenauto

Recommended Posts

Trenger litt hjelp,har innvestert i ny børse,tikka t3 varmint i 6,5.(skal hente den i dag)

Det er da snakk om ferdig ladda ammo/fabrikkammo.

Skal jakte,rådyr,hjort og elg.

 

det jeg ønsker er da at jakt og treningsammo`n går mest mulig likt.

 

har 30-06 bruker der jaktmatch og oryx og syns dem går bra likt,men syns oryxkula ødelegger litt.

 

noe annet forslag til anna ammo?lapua feks?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker megaen i 6,5 og syns den gir greie slakt,

Til trening så bruker jeg Norma Rekrutt, går så si likt, alt sitter innenfor en sirkel på 5 cm,

Når det er jakt så skyter jeg inn med Megaen og tåler at rekrutten går litt dårligere, og når det er jaktfeltsesong så skyter jeg inn med rekrutt ammoen, og megaen går da såpass likt så det er ikke noe problem å skyte rev med den. ( er det eneste jeg bruker rifla til i jaktfeltsesongen)

Er en tikka T3 jeg har.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjøp deg raufoss ammo med sierra kule 144 gr. den er billi å har god samling til trenings, så napper du ut sierra kula og putter i Woodleigh Bullets 6.5mm 140 Grain eller Nosler Partition Bullets 6.5mm 140 Grain. Kan bli litt lett til elg men har ikke sett elg så har løpt langt med 2 høl i lungene ennå.

 

Bare ett tips som har funka utmerket for meg.

Link to comment
Share on other sites

Han skreiv: det jeg ønsker er da at jakt og treningsammo`n går mest mulig likt.

Ja greit att`n ville ha ferdig ammo men det er vanskelig å få ferdig ammo,

(seff d er muli) som går likt på forskjellige avstander.

 

D var bare ett tips. enj du har du noe bra ammo som går i 6.5?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Bruker sjøl 100 grs sierra matchking til konkurranse og trening, med 38 grs raufoss nc96m krutt, utgang rundt 800 m/s.

Min Kongsberg 393 likte gamle nosler partition veldig godt, og med ulike kruttyper ladd til omtrent 850 m/s (husker ikke ladevekt, vil derfor ikke si noe) ga dette omtrent samme skuddbilde som matchking-en. Dette er jo selvfølgelig i børsa mi, men dette må prøves ut uansett.

 

Så kommer sikkert noen til å si at ødeleggelsene er store med nosler, men jeg har nå prøvd meg med en drøss ulike kuler, og min mening er at det er farten på kula, samt innslaget som teller. Åpne bøger og skrape ut blodgele for å unngå surning har jeg nesten uansett hva det skytes med. 9,3x62 med 18,5 gr lapua mega med utgang 720 m/s er noe av det snilleste innslaget jeg har sett, men der er det lav fart.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Ser at kimjorgen mener Federal er grei, hvis det er Fusion han sikter til så er den ikke lovlig på storvilt, Federals øvrige ammo er også slappe saker som også ligger et hakk bak feks. Norma i hastighet. Amerikanske produsenter leverer nemlig reduserte "6,5x55 swedish"-ladninger. Dette er ammo som ikke holder anslagskravene for storvilt i Norge. Hold deg til eruopeiske produsenter for skikkelig 6,5x55 ammo.

Link to comment
Share on other sites

Glem Fusion og Oryx i 6,5. Bare skrot.

 

Anbefaler deg Swift-A-Frame i 6,5 hastighet. (heter vel Norma TXP ferdigladd).

 

Har skutt dyr med allt av kuler i 6,5, og faktisk var Mega den billig-kulen som funket best.

 

Om det går i samme hull som treningsammo er vel uinteressant og ikke sikkert du får til i det hele tatt. Om du ska bruke fabrikkammo og kun to typer, er det bare å huske kneppene mellom de to ammo-typene.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen inn i den vidunderlige verden i 6,5 kalliberet :D

 

Jeg kan bare anbefale kuler og krutt, ettersom jeg har ikke kjøpt ferdig ammo på 15år.

 

Anbefaler Nosler Accubond 140grs og 40grs Vithavouri.N150 til jakt. Samme oppskrift til trening, men bytt ut kula med 140 grs Nosler Custom competition. Accubond får du hos Hjemmelading, og custom competition hos XXL. Begge er ganske rimelige og holder meget god kvalitet.

 

Det skal gå noenlunde likt, men rifleløp er individuelle.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...