Jump to content

Poteter til rådyr???


Aasum

Recommended Posts

Blei dessverre litt fristet til å kommentere dette slik, hvis jeg ikke har misforstått!: Er vel litt ulike etiske syn her ved å skyte rådyr på foring. Jeg har ikke sansen for en slik kultur. Den passer seg liksom ikke mot urbane strøk ihvertfall. De fleste av oss har vel foring som et tilskudd gjennom vinteren, holde dyr borte fra biltrafikk og som underholdningsverdi og læring om rådyr. Et annet aspekt er dette med å lokke inn dyr fra naboen. Spekte poteter er ikke bra for tennene. Det bør være ferskvare.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

dette er mitt synspunkt. hva ditt er er opp til deg. kråke og rev synnes jeg er greit forde det er predatorer som det er masse av og som tåler veldig hard beskattning. rådyr er det ikke noe overflod av (hverfall ikke her jeg bor) så om flere skulle jaktet på foringsplasser hadde det vært ødeleggende for de som "JAKTER" på normalt vis og som faktisk koser seg på jakt. ser ikke gleden ved og skyte rådyr på en foringsplass! ser ikke hva det har med jakt og gjøre! vill svin er noe jeg ikke har noe formening om da dette ikke er innteresangt. men som sakt dette er ikke på noen måte vondt ment til noen, det er bare meninga mi.!

Link to comment
Share on other sites

er en liten rådyrbestand i målselv og har foret med poteter,men de vi la merke til var at potetene gi hele ned i halse akurat som de fikk dem i rang halsen :x runde poteter :wink: .tok og delte poteten med kniv må under strekke at de var en 10-15 minus grader og poteten vart frosen og blei som iskuler etter et par timer ute :D

Link to comment
Share on other sites

"blei som iskuler etter et par timer ute"

Det er helt riktig det du sier. Spesielt dyr som konkurerer om bare en potethaug kan lett svelge hele ferske poteter og de kan sette seg fast i halsen i tillegg til at frossne poteter går utover tennene. Foring er et fint og interresant tiltak når det gjøres riktig. Tror vi er best tjent for oss selv og allmenheten at foring må utøves på rådyras premisser og ikke som ei felle for gaupe eller jegere.

 

Takk "Rex", måtte rette feil her...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, grensene er sikkert uklare, men så lenge alle grunneiere i området konkurerer med å lage den beste viltåkern for å fylle fryser`n i desember så er det vel ok. Går utifra at dette defineres ikke som foring(har ikke studert det)Saltsteiner er også ok, og defineres ja nettopp som et viltstellstiltak. Det er vel formålet og intensjonen som betyr noe, selv om bevisbyrden er så som så enkelte ganger.

Link to comment
Share on other sites

"blei som iskuler etter et par timer ute"

Det er helt riktig det du sier. Spesielt dyr som konkurerer om bare en "frosset potethaug" kan lett svelge hele poteter og de setter seg fast i halsen i tillegg til at det går utover tennene. Foring er et fint og interresant tiltak når det gjøres riktig. Tror vi er best tjent for oss selv og allmenheten at foring må utøves på rådyras premisser og ikke som ei felle for gaupe eller jegere.

dem hadde problemer med rund potet i opptint til stand,lot frosen poteten ligg til den tinte fore veldig mye med brødmat,han som har forings plassen banker med vinduet så kommer dem+de kommer omentrent på samme tidspunktet for og få middag sin :D trur de 8-10 vi har sett på det meste :!: eksemplet var bare hva som skjer med potet foring i kulde :wink::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

jeg har aldri sagt at jeg skal jakte på de så forhvor derre drar opp det, og hisser derre opp er opp til derre men blir jo helt absurd :!:

Å lokke fram et rådyr kan du bruke til såmangt: jakt, foto, studering og kansje for å telle rådyr for å finne ut ca hvor mange man har.

Har uansett hevet ut rundt 100kg mandel poteter nå så får vi se hva som skjer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...