Jump to content

Hvordan overføre våpen? Far til sønn.


Guest fredrf3110

Recommended Posts

Er du lur lar du den stå registrert på far din. Regner med at han vil låne den ut til deg :wink:

Den vil vel stå som en av dine 6 nesten valgfrie våpen i våpengarderoben. Blir søknaden begrunnet med affeksjonsverdi vil den vel ikke kunne benyttes i større grad??

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Den vil vel stå som en av dine 6 nesten valgfrie våpen i våpengarderoben. Blir søknaden begrunnet med affeksjonsverdi vil den vel ikke kunne benyttes i større grad??
Erverv på grunnlag av affeksjon er kun nødvendig dersom man ikke kan godtgjøre normalt behov og ikke engang mulig medmindre den originale eieren ikke kan (eller bør) forsette å inneha våpenet (dette fremgår ganske klart av PODs rundskriv 2009/09). Jeg skal ikke mene noe om fredrf3110s våpenerverv, men han kan søke om ervervstillatelse på vanlig måte. Det skal ikke betales gebyr ved arv, gave eller salg mellom familiemedlemmer i rett opp- og nedadstigende slektslinje (Forskriftens § 101.)
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest fredrf3110

Sitter og fyller ut søknadden nå. Skal jeg bare skrive under" andre opplysninger" Gave fra ... til ...? Og hvordan gjør de det med våpenkortet til min far. Må det sendes inn?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest fredrf3110

Ja, nå sitter jeg med innvilget søknad i hånden. Men når får jeg våpenkort. Kommer det i posten? Og hva skjer med min fars. Må han sende det inn?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 years later...

Løfter denne litt. Søkte litt rundt og denne var nærmest mitt spørsmål selv om den er gammel.

Har levert inn noen søknader på det lokale lensmannskontoret i hordaland. To søknader er gave fra far til sønner og en er gave fra sønn til mor. Ihht våpenforskriften paragraf 101 så skal dette være gebyrfritt men lensamnnskontorer henviser til rundskrivet som er nevnt tidligere i denne tråden fra 2009 og mener det skal betales fullt gebyr. Har også snakket med våpenkontoret i hordaland som hevder det samme. Men de omtaler det som arv, ikke gave og sier att personen som gir fra seg må være nærmest døden nær for å kunne gi i arv. Er dette riktig? Er det sånn det blir håndhevet i hele norge og er forskriften avleggs?

 

Christer Kolltveit

Link to comment
Share on other sites

Jeg overførte en revolver som var registrert på min far til mitt våpenkort.

Leverte bare en vanlig søknad og skrev i kommentarfeltet at revolveren ønskes overtatt, da min far ikke lenger var medlem i pistolklubb (han lever fortsatt).

Betalte da ingen gebyr siden dette ble regnet som (forskudd på) arv.

Våpenkontoret i Trondheim tolket det slik i 2012 tror jeg det var.

Link to comment
Share on other sites

Det er feil håndheving av forskriften, som sier (Våpenforskriften paragraf 101):

a) når ervervet skjer ved arv, gave eller salg mellom familiemedlemmer i rett opp- og nedadstigende slektslinje, eller

 

Dette fremkommer også av POD's rundskriv 2009/009 (side 57):

Gebyr for tillatelse til erverv av skytevåpen etter forskrift 25. januar 1963 nr. 2 om ikrafttreden av og delegasjon etter lov om skytevåpen og ammunisjon del II punkt 17 bokstav d, frafalles

 

a) når ervervet skjer ved arv, gave eller salg mellom familiemedlemmer i rett opp- og nedadstigende slektslinje, eller

Link to comment
Share on other sites

Er det sånn det blir håndhevet i hele norge og er forskriften avleggs?

 

Nei! Du skal ikke betale gebyr om våpnet skifter eier rett opp eller nedadstigende i "arverekken".

 

Her kan du laste ned siste versjon av Rundskriv 2009/009 revidert 13. Desember 2010

Det er så vidt jeg kan se siste versjon og der kan du finne punktet som beskirves i posten over (dog på side 58, ikke 57).

 

 

NOJS har forøvrig en fin oversikt over lover, forskrifter og rundskriv.

 

 

 

Jeg har en gang ventet 5 mnd på et kort.

Der slår jeg deg med over ett år! Venta i ett år og ni mnd på et våpenkort, hadde slitt ut både kopi og original av "blålappen" innen jeg fikk kortet. :trist:

Link to comment
Share on other sites

Har også snakket med våpenkontoret i hordaland som hevder det samme. Men de omtaler det som arv, ikke gave og sier att personen som gir fra seg må være nærmest døden nær for å kunne gi i arv. Er dette riktig? Er det sånn det blir håndhevet i hele norge og er forskriften avleggs?

 

Christer Kolltveit

 

Høres veldig rart ut.

For noen år siden (+ 5) overtok min sønn noen våpen fra meg, og der ble det opplyst på hans våpenkontor at fra far til sønn ble det betraktet som arv og var gebyrfritt.

Jeg er riktignok blitt pensjonist, men er i fin form og døden er forhåpentligvis fortsatt ett stykke unna.

Link to comment
Share on other sites

Høres litt ut som det blandes på affeksjonsverdi som ervervsgrunnlag etter våpenforskriften §20 og det faktum at erverv at våpen fra foreldre uansett er gebyrfritt etter våpenforskriftens §101.

 

I våpenforskriftens paragraf §20 første ledd står det "Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha inntil 3 rifler eller hagler til søker som ønsker å beholde slikt våpen som minne etter arvelater i rett opp- eller nedstigende linje.".

 

Til dette sier rundskrivet at "Utgangspunktet må være at arvelater enten har avgått ved døden eller at vedkommende er så syk evt av andre årsaker ikke lenger er i stand til å ta vare på våpnene på en betryggende måte, slik at det er naturlig å overdra våpnene til nære slektninger som følge av arv."

 

Så dersom våpenen ønskes overtatt på grunnlag av affeksjonsverdi, og arvtaker ikke har et ervervsgrunnlag vedkommende uansett ville fått godkjent, f. eks. jakt hvis du har jegerprøve og ikke full jaktgarderobe, er normalen at det skal avslås hvis forhodene ovenfor ikke er tilfelle.

 

 

Men kan ikke se at de har noe grunnlag for å kreve gebyr hvis dine foreldre gir/selger deg et våpen du uansett ville fått godkjent til jakt eller konkurranse. Og søknad om erverv skal, uansett grunnlag, være gebyrfritt hvis selger og kjøper er "familiemedlemmer i rett opp- og nedadstigende slektslinje" etter §101. Du kan mao selge et våpen til oldemoren din og det skal alikevel være gebyrfritt selv om det vil være vanskelig for de fleste å påstå at det er arv.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svarene som har kommet inn.

Har lest igjennom rundskrivet 2009/009 og ser att wheelgunner686 har rett.

Da jeg snakket med våpenkontoret i Odda leste han opp og gjenga teksten på side 31 angående saken rundt en 40åring som ville gi sine våpen i "arv" til sin 16år gammle sønn.

Da blir det en ny runde med politiet i morgen for å se om de innser feilen. Fikk også tips om å kontakte POD dersom de ikke innser "tabben" sin, for å få de til å forklare misstolkingen av regelverket.

Nok en gang takk for alle svar.

 

mvh: Christer Kolltveit

Link to comment
Share on other sites

Snakket med pod i dag og fikk det bekreftet der også, etterpå ringte jeg våpenkontoret og spurte om det ikke var paragraf 101 såm var gjeldende i mitt ståsted da det var snakk om gave, som og står på søknadene, og ikke arv som de henviste til. Da han leste i rundskrivet mumlet han endel og sa att det gjelder både arv gave og salg. Deretter fikk jeg beskjed om å ta kontakt med lokal kontoret og henvise til paragrafen og han dersom de fremdeles ville ha gebyr. Er vel kanskje andre som har måttet betale gebyr uten att de måtte før. Men da går det jo å klage til pod så refunderer de gebyret.

Mvh: Christer Kolltveit

 

Sent from my GT-S6310N using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...