Jump to content

Løp denne elgen unormalt langt ?


Hjorte Brøl

Recommended Posts

I helja skaut jeg på en liten okse ca 140-150 kg, holdet var 152 meter.

kula jeg brukte var en 156gr oryx i 6,5x55. Elgen var helt rolig (jeg hadde sett på den i 20 min) jeg skaut og elgen raste ut, jeg var nokså sikker på at elgen lå i nærheten, så jeg fulgte på i den retningen elgen hadde tatt. Etter ca 100 meter skjønte jeg at vi trengte bikja. etter en time kom hundeføreren. Jeg fulgte med på gpsn, og ble veldig usikker ettersom bikja gikk så langt som den gjorde. Avstanden elgen hadde gått, med et høyt lungeskudd (gjennomskyting) var 470 meter. Er dette unormalt langt ?

 

Bokstav format fikset jmonsen

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd det samme som deg på en ung elgokse, skjøt en oryx 30.06 gjennom begge lungene. elgen løp 300 meter nedover en li. Den datt først da den fikk et skudd til gjennom lungene, men prøvde så og reise seg igjen. Trollelg kalte de erfarene elgjegerene på jaktlaget da vi slaktet elgen og så hvor skuddene satt.

Link to comment
Share on other sites

Har også opplevd det samme: Lungeskudd litt høgt bak bogen, fluktstrekning vel 400m. Denne oksen hadde kommet på lokk, og sto "på spranget" da den skjønte at den var lurt. Skuddet var det som utløste utraset. Bare flaks at jeg fant den igjen uten hund. Hørte det siste "blåset" i det jeg hadde løpt etter et par hundre meter. Fikk da lokalisert hvor den lå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...