Jump to content

Barns TSX 140 grs i 270 win. Gir de mye blodslått?


jegern79

Recommended Posts

Har brukt TSX/ X i 30. cal i mange år, og har kun positive erfaringer med disse ift hvordan slaktene har sett ut.

Med bakgrunn i dette samt at det er ei utrolig sikker kule som penetrer godt, annbefalte jeg denne kula til en kompis i 270 win. Har ladet dem til moderate 850 m/s, nettopp med tanke på at laget han jakter på er opptatte av fine slakt.

Han har i høst skutt to kalver, og begge slaktene har sett ganske ille ut. Spesielt inngangssiden har vært veldig blodslått.

Den siste kalven skjøt han skrått fremifra og ut rett bak bod. Kalven falt nesten i smellen, og blodspruten sto fra innhullet. Når kalven snur seg ser han at det står en tykk blodstråle ut fra uthullet også! Kalven tar noen ustødige skritt før den faller død.

Spørsmålet er om kulene åpner i raskeste laget i dette kaliberet?

Andre som har erfaringer/meninger ang dette?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mye kan være litt forskjellig. En kule som er meget lik, 150grs i 7mm i enda høyere hastighet, har lagd minimalt, nå har dette bare vært sjekket på 2 kalver 2 1,5åringer og en 12,5års ku, så andre kan jo ha andre erfaringer.

Kalibret er vel 270Win?

Link to comment
Share on other sites

Vanligvis vil det gi mere blodskutt. Syns det er rart at det ble det i hele, siden det var frisk utblødning fra både inn og ut, tror bare du har hatt uflaks. X konstruksjonen er den som får det til å blø friskest, slik at i de fleste tilfeller får man mye mindre blodskutt enn med kuler som sopper seg.

Link to comment
Share on other sites

165gr i rundt 970m/s i en 300 win mag på 4 dyr hitill =skremmende lite ødeleggelser

stortsett rett igjenom, med ett unntak der kula gikk igjennom ene bogblad+ribbein+ribein+ knuste bogkula/leddet og stoppet i skinnet,

holdet var langt nokk.. kunn ødelagt kjøtt rundt bogkula og det var egentlig nesten ingenting å snakke om. og kula så ut som den i reklamen :D

 

MEN :shock: lader til en på laget som har 9,3 og mye "gele" på samtlige 3 dyr som har falt for 250gr tsx,(laddet litt moderat) nesten hele siden var gele ved etpar tilfeller :idea:

 

kanskje dyrene var stresset?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje tsx`n ikke "trives" i noen kalibere...?
Har ikke noen indikasjoner på det, har skutt mange kaliber selv og ladd store mengder for andre med X og TSX, fra 222 til 416 og ganske mange derimellom, også 270W. Alle med relativt god fart og gode resultater, så du må hatt skikkelg uflaks.
Link to comment
Share on other sites

Hmmm dette er i grunn litt merkelig for jeg har god erfaring med tsx men det i 30cal og 6,5.

Hva med å prøve den orginale x?? Den virker som har litt hardere i mantel og ekspanderer ikke så lett. Har skutt rådyr, elg, grevling, bever og rev med tsx og aldri vert noe mye ødelagt eller blod utredelser på noe egentli. Vet at Barens x da den kom så ekspanderte den nesten ikke utenom da den traff bein så ville kansje prøvd den hvis den er å få lenger da. Er jo fin hastighet på den men senke den litt kansje? Har du funnet igjen noen kuler uten vinger og ikke direkte beintreff så kan det være i raskeste laget. Men dette er bare en teori. Må vel ha farten for å klare anslagsenergi kravet....

Link to comment
Share on other sites

Kommer nok ikke til å prøve x`n med tanke på mantel avleiring...

Men med tanke på det nimrod_ skrev, kommer jeg nok til å "guffe" opp hastigheten litt, og sammenligne ekspansjon i bløte tlf-kataloger i forhold til den ladningen jeg har nå.... Går litt imot logikken det, men verdt forsøket... Eller bare la det være som det er, jeg trives generelt bra med kula jeg, er vel egentlig de andre på laget som roper høyest her.... :shock: Liker egentlig at dyret gir tydelige skuddtegn....

Link to comment
Share on other sites

165gr i rundt 970m/s i en 300 win mag på 4 dyr hitill =skremmende lite ødeleggelser

stortsett rett igjenom, med ett unntak der kula gikk igjennom ene bogblad+ribbein+ribein+ knuste bogkula/leddet og stoppet i skinnet,

holdet var langt nokk.. kunn ødelagt kjøtt rundt bogkula og det var egentlig nesten ingenting å snakke om. og kula så ut som den i reklamen :D

 

MEN :shock: lader til en på laget som har 9,3 og mye "gele" på samtlige 3 dyr som har falt for 250gr tsx,(laddet litt moderat) nesten hele siden var gele ved etpar tilfeller :idea:

 

kanskje dyrene var stresset?

 

Hei. Hvordan var fluktstreknigene med dine 165 grs ift 9,3`n

Spør av ren nysgjerrighet :wink:

Link to comment
Share on other sites

ingen av dyrene skutt med 9,3 gikk over 30 meter, og ble skutt 60-120m okse.ku,kalv

 

når det gjelder 300 W har alle gitt klare skudtegn+mye blod og falt fra 0m(2dyr ku+okse) 50m(1dyr kvige) 1,5km (1dyr ku skuddet var stygt feilplasert 1 cm over ryggraden !!aner ikke hva som skjedde :( ) men med påfølgende ettersøk felte jeg den på stedet på ca 150m og 0 flukt.(har egen ettersøkshund)

 

mange vil nok hevde at jeg skyter på litt langt hold (untatt oksen 70m er alle felt på +150m), men med 2000- 3000 trenningskudd årlig i alle mulige stillinger føler jeg meg veldig sikker før vært skudd, når det er sagt så er jo elgbørsa en enkelskudds encore med hane og brytemekanisme:shock: og det fordrer ikke til skudd der magefølelsen tillsier noe annet.

 

 

har laddet både 180gr/168gr Tsx i 300 w og 150gr Tsx i 308 med 40 cm pipe og 130gr Tsx i 260 presisjon bedre en 30mm på 100m på alle god bc god fart= så det blir nok homogene kuler for meg også i framtiden :mrgreen:

 

funker også på fugl om ikke elgen står der og du litt frustrert ser en rype...

Link to comment
Share on other sites

Nimrod: eg tykkjer ikkje du skyt på for lange avstander- dette må då vera forsvarleg for ein trena skyttar. Eg har sjølv vore med etter elg i Finnmark nokre gonger, det blei gjerne skothald på godt over 300 meter rett som det var. Og elgane datt.

 

Men til saka: 2 dyr er ubrukeleg som grunnlagsmateriale. Skal ein ha viltet i bakken, meiner eg ikkje vegen å gå er med endå hardare kuler. Då heller lodda som heldt godt nok saman, men som gjev god (og truleg betre) effekt enn dei hardaste kulene. Tenkjer då på Accubond, Woodleigh og Oryx.

 

mvh Linduvarri

Link to comment
Share on other sites

Kaliberet er 270 Win ja... Og det er jeg som er skytter`n....

Var egentlig ganske merkelig dette, at det var inngangen som var verst her...

Blir nok 150grs Swift A-frame neste år, gjør nok ikke noe galt med et valget.... :)

 

 

En kompis av meg skjøt en reinskalv rett i starten av jakta. Og der hadde inngangen og bogen sett fryktelig ut. Det var i en 308 win ladd med 150gr tipped tsx i ca 870 m/s. Jeg tror bare at man en gang iblant kan være litt uheldig. Senere nå i høst har han skutt 2 elg okser og de har sett bra ut.

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen i senderoen var upåklagelig. Det ble ihvertfall ikke mer blodslått kjøtt med barnskula en federal trophy bonded. På rådyr har både 120 grains og 140 grains virket upåklagelig. Det verste slaktet jeg har sett var et rådyr jeg skjøt med 150 grains nosler partittion. Har også skutt rådyr forfra med 120 grains barnes med gode resultater selv med gjennomskyting på langs.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...