Jump to content

Skyte på blink med rifle. klubb eller jegerprøven?


Stian Andersen

Recommended Posts

Test556Nato005Small.jpg

Bilde "lånt" av Kjell Olav.

 

Jeg har ett spm dere sikker er lei av å få av nybegynnere.

(Jeg har lett litt for å se om det var skrevet om før, kanskje jeg bruker feil søkeord)

 

Ved siden av min pistolskyting vil jeg skyte med rifle.

Kun på bane, alene og ikke konkurranse osv.

Kun for morro, lade forskjellig og finne gode kombinasjoner for mitt våpen osv.

 

Hvordan anbefaler dere å komme inn/få tilatelse?

 

Jeg kan ta jegerprøven og få tilatelse til å kjøpe rifle og ammo og så kun gå på skytebanen, men

jeg vil ikke skyte noen dyr og jeg vet lite om dyr så jegerprøven vil bli mye lesing for min del.

Og da på pensum som sikkert er nyttig men jeg skjelden/aldri vil ha bruk for.

 

Alternativ 2 blir kanskje å melde meg inn i en klubb som skyter med rifle?

http://www.tfs.no/ osv? Men da har jeg på følesen at det blir hakket mer serriøst og før man vet ordet av det

ligger man på konkurranse osv.

 

Hva vil være best for meg som kun vil skyte på blink, helst alene?

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler dit lokale dfs skytterlag. Som medlem der får du glatt gjenom søknad på alle våpen godkjent for dfs vertfall, dessuten kan du få god opplæring i rifleskyting om du deltar på treninger i regi av skytterlaget. Hvem vet kansje blir du bitt av basilen og ender opp som aktiv konkuranse skytter etterhvert. ;-)

Link to comment
Share on other sites

http://www.trondhjems.org/

Banen stengt for all skyting

Vi minner om at banen er stengt for all skyting til 26/12-09

Hva nå det betyr i praksis.

 

http://nidaros.skytterlag.no/

Det er vel de to som blir aktuell for meg om man ikke MÅ til den man har adresse nærest.

Bor på Byåsen.

 

Jeg vet at jeg kommer til å bli bitt av riflebasillen, har skutt (sivilt) ca 5000 skudd med 12/70 ,308, 30-30 og 22

men kun med andres våpen mens de glor i nakken og nermest har en hånd på geværet.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk banekalenderen til nidaros skytterlag. ser ut som det blir skyting på 15m banen torsdager fremover. Stikk innom å ta en prat med folket der. Ellers er det vel en gjeng som driver med benkeskyting på banen til nidaros. Regner med at både skytterlaget og benkeskytterne har interesse av å få med flere på aktivitetene sine.

Skytterlaget har sikkert endel utlånsvåpen du kan skyte med på banen intill du evt skaffer eget utstyr. Møt opp på en trening å snakk med folka der å ta derifra.

Link to comment
Share on other sites

Er endel selv på nidarosbanen og skyter med jaktvåpen, tester ladninger, er med på jegerfelt osv. Men disse bruker jeg til jakt slik at ervervstillatelsen bygger på at jeg har jegerprøven.

 

Slik jeg skjønner det ønsker du ikke å gå på jakt og har ikke jegerprøven.

 

Da er alternativene for å kunne kjøpe seg våpen og trene på blink:

Dfs skyting via skytterlag. (22lr/6,5/308 med sauer/krag/mauser med diopter og reim, ikke kikkert/demper)

Jaktfelt via njff. (jaktrifler) (mulig man kan drive med dette som ren sport uten jegerprøve? )

Benchrest via nidaros bsk. (disse skyter med rene benchrest rifler og ombyggde jaktrifler, stoore kikkerter og noen bruker tom. demper)

Link to comment
Share on other sites

Vet knapt forskjell på rev og elg.

 

Rev har lang hale, Elg har kort hale.

Rev er rød (oftest) Elg er mer grå.

Rev har spisse ører. Elg kan ha horn

Rev bjeffer, elg sier mø

Rev havner under bilen, Elg oppå/inni

 

rev er mindre enn elg.

 

Håper dette lynkurset var til hjelp :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

 

 

PS: Husk at hvis du ser en stor sølvrev, så kan det være en Folkevogn,,,,,,,,,

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte på banen så må du kanskje være medlem av skytterlaget som eier/driver banen. Trening utenom ordinær trening krever som regel medlemskap. Det har noe med forsikringer å gjøre.

Du kan melde deg inn i det lokale skytterlaget og erverve rifle for trening. Jegerprøven er jo også greit, men det er kanskje lenge til neste jegerkurs i disse tider.

Link to comment
Share on other sites

Ja dette er snart i boks.

Jeg meldte meg inn i skytterlag DFS

Samt skal ta jegerprøven på toppen av dette.

 

Jeg vet egentlig forskjell på elg og rev, elg har lang pels mens rev har skinn.

 

Det jeg mente var at "hobbyjegere" og folk som er oppvokst i skog og mark kan mye om dette fra før.

De har ikke åpnet boka og består jegerprøvetestene på nett.

Så for meg blir det meste et nytt pensum, som jeg må lære meg men ikke ville ha bruk for da jeg ikke skal jakte. :?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo såre enkelt egentlig.

Meld deg inn i en lokal NJFF klubb.

Som har en type jakt skyting med rifle i sitt program.

Også deltar du på et stevne eller to, å et par treninger.

Så sender du det med våpen søknaden.

Pluss kopi av medlems kortet.

 

Man må jo ikke ha skinn dress og 200str for å kunne skyte med rifle.

DFS er altfor seriøst for min del.

Link to comment
Share on other sites

Jeg meldte meg bare inn i det lokale skytterlaget og har krysset av for at jeg deltar på skytterlagets/klubbens trening på søknaden. Har ikke hatt noen problemer med å få godkjent. Har ikke jegerprøve og deltar ikke i noen konkurranser.

Jeg kan bruke banen når jeg vil, men her er det sikkert forskjellig praksis. Spørr i skytterlaget og avklar med naboer, hvis det er noen:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...