Jump to content

Lostid før skudd?


jegeren123

Recommended Posts

Hvor lenge man skal la rådyrlosen gå før det smeller er det en hel del delte meninger om. Noen mener at det ikke spiller noen rolle, mens andre mener det at losen burde gå litt før man skyter for hunden. Hadde vært fint om noen meninger. Min teori er det at hvis man skyter tidlig for hunden( 1-15 min etter uttak) kommer hunden til å jage kortere og kortere på grunn av at den er vant med at dyret ligger etter kort tid.. Noen meninger om dette????

Link to comment
Share on other sites

Trur ikke det er så farlig, man lykkes jo ikke hver gang, så hunden vil jo få både lange og korte loser uansett. Men så er nå min erfaring fra glissen rådyrbestand, der dyra gjerne turer stort. Kan kanskje hende det er annerledes i andre deler av landet.

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Det er jo litt dumt hvis man har samlet et jaktlag med en 4 kammerater og skal ha en dag i skogen, kanskje det er med en førstegangsjeger også, og da er det jo ille dumt om det smeller etter 5 min. Da er liksom morroa over på kort tid... Losen rekker ikke å ta noen runder, og det blir nok kun spennende for et fåtall av postene.

 

Det blir jo mer morro å ha en ordentlig fin los som er innem alle postene, for å så få en fin avsluttning med et rådyrfall etter at alle har kjent litt av spenningen.... :)

Link to comment
Share on other sites

Er nok litt forskjellige måter som rådyra takler en los, i mine trakter så kan vi i hvertfall ikke tillate oss å slippe forbi oss rådyr for at andre poster skal få se dem ihvertfall.Da drar det over alle blåner. Dette har vel muligens med tynn bestand av både rådyr og mennesker? Hare derimot.....

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Det er jo litt dumt hvis man har samlet et jaktlag med en 4 kammerater og skal ha en dag i skogen, kanskje det er med en førstegangsjeger også, og da er det jo ille dumt om det smeller etter 5 min. Da er liksom morroa over på kort tid... Losen rekker ikke å ta noen runder, og det blir nok kun spennende for et fåtall av postene.

 

Det blir jo mer morro å ha en ordentlig fin los som er innem alle postene, for å så få en fin avsluttning med et rådyrfall etter at alle har kjent litt av spenningen.... :)

 

Min erfaring er at det tar bare en tur forbi postrekkka, så blir det værstøkt av disse, og resten av dagen går med til å vente på bikkja, som jager i nabofylket. DET er spennende for en nybegynner det. Dette er vel også nøkkelen til at harajakt tradisjonen vår med langbeina hund ikke får rekrutering, rett og slett dritkjedelig for en skytekåt nybegynner.

Link to comment
Share on other sites

I området der jeg jakter pleier rådyre å ture veldig :D Det går runde på runde på runde, og det er mildt sagt kjempe spennede :) Rådyrene kommer innom de samme postene 2-4 ganger i løpet av en los :) Og jeg har selv en rådyr hund, og den er såpass at den kan kalles inn fra losen :) Vi pleier å la det gå noen runder så det ikke skal være over på et blunk :)

Veldig Spennende, for alle sammen:)

Link to comment
Share on other sites

For en ung, urutinert hund bør man ikke skyte for tidlig, mener jeg.

 

Dagens første los ønsker jeg helst skal være minst 10-15 minutter for bikkjas del, og går det da ut og vekk så spiller det ikke så stor rolle, petit basset kommer tilbake etter en time eller to på farta, så man kan slippe på nytt til alles glede. :wink:

 

Har bikkja først fått en god løperunde kan det gjerne smelle i uttaket på neste slipp for min del.

 

Kan forstå at de som har bikkjer som ikke legger av og blir med til nabofylket er hissig på å skyte tidlig. En innjagd hund med en viss rutine tar antakelig ikke skade av det.

Link to comment
Share on other sites

Har man muligheten så syns jeg man skal skyte. Det tjener ingen med et stressa dyr som har løpt rundt i flere timer. Hvis man sitter på Bukke post, man har nettopp satt seg ut og bukken dukker opp, skal man da sitte og se på den i en time før man skyter eller skal man skyte først som sist?

Link to comment
Share on other sites

For det første så tror jeg ikke dyrene blir så veldig stresset når en liten dacsh med veldig korte bein løper etter dem. Jeg har en selv, og det er ofte rådyrene kommer gående på post.

Og for det andre er det jo ikke bukkejakt det er snakk om. På bukkejakta har man ofte bare seg selv å ta hensyn til, men med drivjakt med poster har man jo et litt annet ansvar. Det er jo synd hvis man har gledet seg lenge til å komme seg ut på rådyrjakt, også er det slutt etter 2 min los...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min erfaring er at det tar bare en tur forbi postrekkka, så blir det værstøkt av disse, og resten av dagen går med til å vente på bikkja, som jager i nabofylket.

 

Et nabolag her som har hatt rykte på seg for å ha slike hunder - alltid. De har hatt mange hunder, og har stort sett brukt hele gammelkommunen i løpet av en normal jaktdag, uansett hvilken hund de har jaktet med. Stiller som regel 10-15 mann når de jakter. Må til såpass for å stenge de største teigene. Skyter de ikke, går dagen til å jakte hund.

 

Her om dagen snakka jeg med en av dem, som hadde tatt med seg den verste langjageren av hundene deres ut alene en dag. Slapp hunden, satte seg ned, fikk los - og til hans store forundring gikk losen rundt og rundt, passerte forbi posten hans flere ganger. Virket helt sjokkert når han fortalte om det, som om det ikke skulle være mulig med den hunden.

 

Årsaken er selvsagt at de drasser med seg for mye folk på jakt, og feil folk. Termoskanner og løspatroner i stolsekken, der stolen skrangler i vei når de er på tur på post, prater og rusler i vei som om de var på søndagstur.

 

Skal man jakte rådyr med drivende hund får en ta med seg folk som skal på jakt, og dess færre dess bedre. Ingen gang jeg mistrives mer enn når antall jegere begynner å passere 5-6 poster.

Link to comment
Share on other sites

bikkja mi er nå 5år, har hatt flere loser med den før om årene men uten fall før forige søndag. var ute med et annet lag i dag for og få brukt hunden og nå ble det lenger los, forige helg varte losen i ca 30min på den første, på den andre gikk det 2min kansje og det smalt og krutts første fall . I dag merka jeg at han hang på lenger, første losen vart ca 30-35min og endte med tap når dyret passerte en veg. Tok med hund over vegen og flytta posta og på n i gjend, tok ut at gjeita på nytt og jeg fikk den på meg etter 2-5min men jeg kunne ikke skyte selv når jeg ikke hadde kort(ble sagt etter på at jeg kunne felt for laget) men det dro vidre og losen gikk rundt og rundt og til slutt så dro det over et jorde og en post som ikke så dyret passere,losen varte ca 50-60min. så jeg er fornøyd og kara på laget var veldig fornøyde, sådem ville ha mer hjelp til helga.

dette er kjempe morro at bikkja fungere bedre og bedre,høres ut som det er flere lag og som vil ha bikkje hjelp. neste år skal jeg ha ordinær jakta at, er vel snart så bukken kommer at ferdig utstoppa etter bukkejakta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du skal spørre deg selv om du driver jakt eller hundesport!

 

Ja det var litt "flåsete".

Forutsetningene er aldri like, men er jeg "ordentlig" på jakt er alt fra uttak til jeg er tilbake i bilen OK.

Er jeg ute for å "lufte" bikja og det er lite dyr i terrenget, eller igjen på kvota, synes jeg det er greit og la losen gå en stund og helst bare skyte bukk.

Har hunden jaget mye, og det har blitt få eller ingen fall synes jeg det kan være greit å skyte dyr som ikke er i los også.

Link to comment
Share on other sites

Ser svarene her er ganske entydige, mener også at det har ikke noe å si for en rutinert hund.

 

Når jeg skal jage inn støveren min på rev så blir det skutt ved første anledning, om losen varer i 10 sekunder så spiller det ingen rolle. Jeg vil heller at de første losene skal ende med suksess på rett losdyr, enn at hunden mister reven. Vil uansett bli så forskjellige fra gang til gang at jeg ser ikke at det kan bli ett problem.

 

Blir ikke å slippe hunden for så å finne frem stekepanna og bacon for å si det sånn... :lol:

Link to comment
Share on other sites

For min del gjelder motsatt regel på rådyr som hare. Rådyr=skyt så tidlig som mulig, men unngå å skyt etter lange loser. På hare er det jo derimot om å gjøre å få ei påhengende bikkje, så da kan det heller gå litt. Utfordringen med rådyrbikkjer er jo å få de til å lose under 2 timer. Synes forøvrig jaktprøvereglene for rådyrbikkjer kunne revurderes. Det viktige på rådyrjakt er jo at bikkja er klar for ny moro etter ei stund, ikke at den henger etter ett rådyr i nabokommunen.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at det tar bare en tur forbi postrekkka, så blir det værstøkt av disse, og resten av dagen går med til å vente på bikkja, som jager i nabofylket. DET er spennende for en nybegynner det. Dette er vel også nøkkelen til at harajakt tradisjonen vår med langbeina hund ikke får rekrutering, rett og slett dritkjedelig for en skytekåt nybegynner.

 

- GLIMRENDE innlegg Makkieboy!!!!!

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

Ja, ser det at svarene er litt ensformige, og respekterer det :) Men jeg føler liksom det at det er morsomere å høre en los i 30 min i stede for 10 sek. Jeg har vært borti flere ganger det at hunder som det blir skutt tidlig for blir sånn smålate, og har hørt at det skyldes at de er blint vant med at rådyret ligger nede etter veldig kort tid, så da gidder den jo ikke henge på så lenge heller. Det blir også litt mer spennende for alle postene føler jeg :)

 

Hunden min er 3 år nå, og ho jager minimum 30-40 min og max 1 time og 45 :D Kan kalle hun inn fra los hvis jeg er så nærme at hun hører meg, så for meg er det det å høre losen som er selve jakta :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...