Jump to content

Oryx vs Partiton


gordon

Recommended Posts

har nå bestillt 150 kuler av typen nosler partition i 6,5. etter å ha skutt nermere 100 hjorte dyr med oryx de to siste åra.(hjort, dådyr og sika mest sika) er så lite fornøyd oryxen. lange utras. mye leting. lite blod. dårlige ettesøkshunder i utlande. Derfor har jeg bestemt meg å gå tilbake til nosler. ønsker derfor at folket her skal komme med favoritt ladningen sin i 6,5x55 med nosler partition 140 grains. ønsker høy fart og presisjon. ingen vits å skryte av oryxen for det er ei kule jeg er ferdig med. har også skutt nermere 50 rådyr bukker med oryx i 243. ER IKKE INTRESERT I FINE SLAGT. på forhånd mange takk

Link to comment
Share on other sites

Eg har lada Nosler Partition 140 grains i med 50 grains med MRP2 krutt. Brukte Norma hylser og patronelengde på 77 mm. På testskytinga, så samla 3 skudd på 19 mm i mi rifle. Betre enn orginal Norma, som samla 31.5 i samme rifle på 3 skudd. Eg bruker ein Mauser med Kongsberg løp, i tilfelle du har tilsvarende rifle.

 

Eg har ikkje kronografert desse skudda, i følge QL så skal dei ligge rundt 810 m/s. Orginal Norma Nosler partition har eg kronografert til 820 m/s, så dei er litt under.

Link to comment
Share on other sites

For all del, om kjøttkvaliteten er av mindre interesse så er det bare å presse Nosler Partition opp i de magnumistiske høyder, det vil gi både effekt på viltet og blodspor som en blind kan følge uten førerhund.

 

Jeg ser ikke helt vitsen, men så har jeg heller aldri drevet ettersøk i stupbratte vestlandslier, smale faktfelt og vrange naboer kan muligens også være en medvirkende faktor i så henseende...

 

Men hvorfor koste på seg Nosler Partiton når enhver billig blyspiss fragmenterer og lager mos når de blir presset opp i hastighet?

Link to comment
Share on other sites

For all del, om kjøttkvaliteten er av mindre interesse så er det bare å presse Nosler Partition opp i de magnumistiske høyder, det vil gi både effekt på viltet og blodspor som en blind kan følge uten førerhund.

 

Jeg ser ikke helt vitsen, men så har jeg heller aldri drevet ettersøk i stupbratte vestlandslier, smale faktfelt og vrange naboer kan muligens også være en medvirkende faktor i så henseende...

 

Men hvorfor koste på seg Nosler Partiton når enhver billig blyspiss fragmenterer og lager mos når de blir presset opp i hastighet?

Det er fordi en Nosler ikke blir fullstendig most slik de dårligste kulene kan bli.Den ekspandere raskt ja og bakre delen bak deleveggen holder sammen og går dypt!Mao en effektiv kule!

Link to comment
Share on other sites

Joda, tro meg på mitt ord når jeg sier at jeg kjenner Nosler Partition.

 

Ville nok vært mitt førstevalg på blant annet rovdyr som gaupe, jerv og bjørn, blant annet fordi det fragmenterende frontpartiet på prosjektilet sikrer massive trauma i dyrekroppen, mens det bakre partiet fungerer som en "penetrator" og sikrer god dybdevirkning eller også gjennomskudd.

 

Mine betenkligheter går helst på at jeg ikke liker å tygge bly og kobberfragmenter som jo finnes i rikt monn etter NP'n..

 

Men som sagt, effektiv og ofte lett å få god presisjon med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...