Jump to content

Think! - Pimp gun - Historik


Think!

Recommended Posts

Idag har jeg mottatt siste rest av min STI Edge i .40sw.

 

På mange måter er ringen sluttet. For mange år siden hadde jeg forelsket meg i en 2011 SPS i krom finish, heldigvis fant jeg ut disse fortjener jamomatic modellbetegnelse. Så da bestillte jeg en STI edge .40sw fra Winge våpen, levering i mars/april. Men den pistolen dukket ikke opp til avtalt tid, praktisk kurset skulle være første uka i august og jeg skulle på ferie hele juli. Gode råd var dyre fordi jeg MÅTTE ha våpen til kurset, så valget stod mellom S&W SW5906TSW og Glock 17. Jeg valgte S&W'en å brukte den til praktisk skyting (til i hvertfall 1 moderators store forlystelse så står ikke denne på approved lista).

 

Så dukket det opp en svært lite brukt STI Edge i .40sw med krom finish på FINN. Men jeg hadde inne en godkjent søknad på Sig P226 Blackwater Tactical med en betingelse om at en 9mm pistol var solgt først. Så kom IPSC på den glupe ideen å begrense antall patroner i magasinene til 15 (jeg er enig i regelen), dermed forsvant noe av fordelen med sig'en. Så dermed startet arbeidet med å endre søknaden fra 9 mm til .40sw. Pga langtidsfravær og vikarer var ikke det gjort i en håndvending så dermed måtte jeg levere ny full søknad. Den ble til gjengjeld svært raskt behandlet, takk til våpenkontoret.

 

Her følger noen bilder av min "Pimp gun":

 

 

IMG_4657.jpg

 

 

IMG_4658.jpg

 

 

IMG_4644.jpg

 

 

IMG_4650.jpg

 

 

IMG_4653.jpg

 

 

IMG_4654.jpg

 

SE, tommel rekker frem til mag utløser uten å bytte grep !

Link to comment
Share on other sites

Haha, kanskje var det jeg skulle gjort...

Gullforgylt 1911'en... :roll:

 

Har sett gullforgylt Desert Eagle med tiger stripes på banen...

Vet ikke jeg, eneste den Deserten hadde gående for seg var at det faktisk var en .50AE... :lol:

 

Synes pistolen var vakker jeg, selv om jeg ikke liker stainless i utgangspunktet.

Er vel også et ordentlig praktiskvåpen. :)

Link to comment
Share on other sites

OK, så kaller vi det en praktisk pimp gun.

 

Sitter å leker med den, har funnet 2 "svakheter".

 

1. magbunnene sitter løst på, de detter ikke av men kan forflytte seg ca 3 mm. Vanskelig å få av er de også.

 

2. Magutløser stikker så langt ut at når våpnet ligger (loaded flat on the tabel) så vil mag løses ut dersom en ikke plukker det opp forsiktig fra bordet.

 

Må nok leke mere med den fordi kontorfingrene får kjørt seg. Ikke noe behov for griptape her nei.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter lengere tids sykeleie har jeg ENDELIG fått prøvd Edge'n.

 

Det er en feil/svakhet, den "varsler" stort sett alltid når det er 1 patron igjen i magasinet (det gjelder enten det er 1 eller 2 hånds grep).

 

En av gamle kara ble "satt ut" av at den varslet 2 ganger når det fortsatt var patroner igjen = han fikk 2 skudd i hvite, resten var gode 10'ere. Tørt bemerket han at han hadde jo skutt i 53 år så det var ikke noe problem.

 

Jeg har også vært innom 10'ern men totalen ble aldri noe å skrive hjem om.

Link to comment
Share on other sites

Man bør uansett "pinne" Sleidestoppen på en standard pistol, dette gjør Bakern for deg.

 

Ellers så kan det være kuleform som gjør at den låser med patroner i magasinet

 

Den fikk Fiocchi fabrikk ammo med flat nese og rette sider. Skal forsøke å kjøpe noen pakker for kosebruk inntil jeg har råd til å kjøpe Dillon fabrikk.

 

Hva er hensikten med å pinne sleidestopp evt kjøpe follower uten "sleidstopp". Jeg synes det er bra å få "varsel", det letter lading etter mag skift, jeg kan uansett ikke telle til 18 i kampens hete. Stort sett tar en magskift når det passer, ikke når det er tomt.

 

Hvis en bytter fjæra på tappen som "låser" sleidstoppen av, påvirker det motstanden for på/av sikring = det er samme fjær som styrer begge disse pinnene. Et alternativ er vel å bore et lite søkk i sleidstoppen der pinnen treffer. Uansett så blir det baker'n jobb.

Link to comment
Share on other sites

 

Den fikk Fiocchi fabrikk ammo med flat nese og rette sider. Skal forsøke å kjøpe noen pakker for kosebruk inntil jeg har råd til å kjøpe Dillon fabrikk.

 

Hva er hensikten med å pinne sleidestopp evt kjøpe follower uten "sleidstopp". Jeg synes det er bra å få "varsel", det letter lading etter mag skift, jeg kan uansett ikke telle til 18 i kampens hete. Stort sett tar en magskift når det passer, ikke når det er tomt.

 

Hvis en bytter fjæra på tappen som "låser" sleidstoppen av, påvirker det motstanden for på/av sikring = det er samme fjær som styrer begge disse pinnene. Et alternativ er vel å bore et lite søkk i sleidstoppen der pinnen treffer. Uansett så blir det baker'n jobb.

 

Du har nok problemet med den ammoen ja. Kuler som har liten skrå kan forårsake dette.

 

Grunnen til å pinne sleidestoppen er å eliminere en mulig feilkilde. Og tror ikke 90%+ av std skytterne tar feil :D

 

Det vil mest sannsynlig også gå nesten like lang tid for deg om du skyter deg tomt, uansett om sleiden låser i bakre stilling eller ei. Du vil ikke legge merke til det før etter at du har prøvd å ta avtrekk uansett :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fått epost fra selger. På pistolen er den originale sleidstoppen montert, i 3 av magasinene er follower av typen som sammen med en spesiell sleidstopp sørger for at våpnet ikke varsler = missmatch av deler. Skal i første omgang ta i bruk det originale magasinet å se om problemet forsvinner. Så skal jeg sette original follower i øvrige magasiner å teste det (de har +1 bunner). Jeg har sleidstoppen som hører til de spesielle followerne. Dermed kan jeg bruke vanlig sleidstopp på 25 metern og spesialdeler på praktisk skyting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...