Jump to content

Finnes S&W 586-686 originalt med flytende tennstift?


vingemutteren

Recommended Posts

En i klubben har en 686 (tror jeg, og det tiltross for at jeg har skutt full felt løype med den. Og har hatt av grepet for å øke slagkraften på bladfjæren).

 

Men denne har transfer bar, altså ingen nose på hammeren (og den har ett godt tunet avtrekk).

 

Er dette originalt fra S&W? eller er dette ettermarkedsdeler?

 

 

Har endret overskrift fra transferbar til flytende tennstift.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

vent litt nå... Transfer bar...

Når du skriver det vingemutteren, mener du at det faktisk er en fysisk litenmetall dings (Bar) som er i mellom hanen og den flyttende tennstiften. altså en "bar" som "transfer" slaget fra hanen til tennstiften, slik som på rugere?

Link to comment
Share on other sites

Mener flytende tennstifft :oops: og ikke fast tennstift i hammer. (transfer bar er vel kansje strengt tatt noe annet ?)

 

Problemet er at jeg har sett gjennom tegningene for 586 og 686 1-5 uten å se noe slikt pådele tegningene, eller dele listene. Så hvilke modeller har flytende tennstidt? Og hvorfor?

 

Endret overskriften.

Link to comment
Share on other sites

den vanlige stangen inni de eldre smithene er ikke en transfer-bar! ordet "transfer" betyr å overføre- og det er det motsatte den gjør i en smith, den blokkerer. jeg har ikke snust så altfor mye inni nye smither, men jeg kasta blokkeringsarmen utav en for en fire-fem uker siden(etter å ha polert og tightet alt annet), den var av de nye med lås og rammemontert tennstift.

 

men, jeg som alle andre, er ikke ufeilbarlig, og vet ikke alt, derfor ble jeg nyskjerrig på om det faktisk gjelder en ekte transferbar- eller om det er snakk om blokkeringsarmen som hindrer at hanen kan gå helt frem uten at avtrekkeren er presset inn?

 

edit- hassel var før meg..

Link to comment
Share on other sites

min tolkning av "flytende" er en slik som i en 1911, hvor tennstiften er kortere enne kanalen. men det er mulig jeg tar feil, igjen, det heter kanskje "flyvende" temnnstempel det jeg snakker om? fliser kan ikke bli små nok når det er snakk om våpen!

Link to comment
Share on other sites

"Floating Pin" betyr at tenn-nåla er for kort til å nå frem til tennhetta hvis du bare trykker den inn. Den må få et slag som er så kraftig at det overfører nok energi til at nåla beveger seg den siste millimeteren alene uten at det er kontakt mellom hane og tenn-nål. Den "flyter" altså den siste biten alene, derav navnet.

 

Min egen 686 har fp og integrert lås( :twisted: ), låsen er jeg ikke videre begeistret for...

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

trur nemli att den ikke "flyter" d siste stykket selv..men att den har kontakt med hammeren hele tiden

 

jeg er usikker på terminologien, dette er en flis jeg vil ha hjelp til å spikke, helt til vi er sikre..

 

på engelsk sier man "inertia firingpin" og "floating firingpin", spørsmålet mitt er om vi da snakker om det samme eller ei...

 

om jeg ikke husker feil kalte de "inertia fp" fo "flyvende tennstempel" i gamle VJ- hovedprinsippet er at det ikke oppnås direkte kontakt mellom hane/tennstempel/tennhette, men at bevegelsesenergien i tennstiften får tennstiften til å fortsett fremover, og dermed sette av tennhetta etter at hanen har stoppet. to gode ting oppnås med denne konstruksjonen, om den er korrekt tilpasset:

-det er ikke utrygt å senke hanen på ladd kammer, da stiften ikke er lang nok til å kontakt hetta uten fart.

-tennstiften vil ikke bli skadet like lett ved skyting, da den ikke står i direkte spenn mellom hanen og hetta.

 

det at smith&wesson bruker definisjonen "floating" om sin konstruksjon, kan bety at "floating" ikke beskriver den denne typen, men heller en rammemontert stift som stopper i tennhetta mens hanen fortsatt har kontakt med tennstiften. jeg er usikker, litt merkelig om smith ikke har kontroll på terminologien.

Link to comment
Share on other sites

google...

 

midway har en fin "gun dictionary":

 

floating firingpin:

 

Definition for "floating firing pin" : A firing pin that is able to move freely within the bolt or receiver. A floating firing pin, if heavy enough, can potentially cause ignition if it rides in a forward-moving bolt. Some firearms with floating firing pins are the M1 Garand rifle, the SKS rifle, and the Makarov pistol

 

inertia firingpin:

 

Definition for "inertia firing pin" : A firing pin that is the shorter in length than the tube in the receiver/breechblock in which it rests. The firing pin, when propelled by the hammer, transfers it's kinetic energy into the firing pin which then strikes the primer.

 

altså er tennstiften i smithen flytende! da lærte jeg noe i dag og!

Link to comment
Share on other sites

selvom jeg forsøker å spikke meg ned til den siste flisen, ser det ikke ut til at alle henger med... poenget mitt var bare å få en klarhet i definisjonene, og å finnet ut om det er noen fastsatte definisjoner for de to forskjellige typene tennstifter. fliser, tja, det er grunnleggende forskjeller i konstruksjon, som er avgjørend for funksjon og sikkerhet i de forskjellige kostruksjonene. en revolver med flyvende tennstift vil antagelig ha problemer med antenning av patroner, mens en 1911 med fytende tennstift vil være utrygg å bære med hanen senket på ladd kammer. en flytende tennstift som ikke er flyvende vil hindre tennhetter i å flyte inn i tennstifthullet like lett ved overtrykk....

 

skal jeg pøse på med enda mer forrvirring? diverse gærne skyttere som lader konkurransepatroner til overtrykk i 1911er, sliter med tennhetter som kratrer inn i tennstiftkanalen. derfor konverterer de fra fylvende til flytende tennstempel, for å hindre hettene i å flyte ut under trykk..

 

da takker jeg for meg!

Link to comment
Share on other sites

Woaw! Jeg mener jeg var med frem til den siste der evert (om 1911).

 

Men om jeg har forstått rett er:

 

Flytende tennstift, en tennstift som ikke er fast i hanen, og som hanen har kontakt med til tennstiften har satt av tennhetta. (som på S&W revolvere).

 

Inertia tennstifter, er i prinsippet det samme, men bare kortere, og med en transfer bar? (overføringsstang) til å overføre slaget fra hane til tennstiften, som så fortsetter på egen hånd og setter av tennhetta. Og slik er det i 1911?

 

Tror nok jeg har fått svar på orginal spørsmålet, men flisespikking gir av og til mersmak. :wink:

 

 

Jeg har noen tilleggs spørsmål om S&W revolvere:

 

1: Kan man bygge avtrekket lettere på en S&W med flytende tennstift, enn på en medhanemontert tennstift?

 

2: Tåler flytende tennstift, "tørr klikking" bedre enn hanemontert tennstift?

 

3: Er det noen fordel å ha flytende tennstift, fremfor hanemontert tennstift?

Link to comment
Share on other sites

1: Kan man bygge avtrekket lettere på en S&W med flytende tennstift, enn på en medhanemontert tennstift?

Den påstanden har jeg hørt, men det virker noe søkt siden man faktisk har gjort avtrekket når hanen treffer tennstempelet. Resten av mekanismen er jo dønn lik.

At det kan være enklere kan jeg gå med på. Spesielt med de nye MIM delene, som har en bedre finish i utgangspuntet, og at hanens gange kan være litt mer unøyaktig.

 

Tidlige rustfrie S&W, med tennstift i hanen, hadde rustfrie avtrekksdeler. Disse er ikke mye å ha om man skal trimme avtrekket, de slites fort i stykker.

 

2: Tåler flytende tennstift, "tørr klikking" bedre enn hanemontert tennstift?

Nei, antagelig mindre siden slaget nå vil ramme hammer bushingen i større grad.

 

3: Er det noen fordel å ha flytende tennstift, fremfor hanemontert tennstift?

Hvis alt er i skjønneste orden på begge, nei!

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk meg en forskrekkelse i dag, hammer nosen (tennstiften). Har fått ett hakk, omtrent 1/3 fra oversiden. Eller litt ovenfor mitten. Hammer nosen er sprett ny, og kun skutt 40skudd + knappe 100 trørr klikk mot klikkpatron (A-Zoom).

 

Hvordan kan dette skje?

 

Hva bør jeg gjøre for å unngå mer skade på Nosen (fikse problemet)?

 

I tillegg ser jeg at anslagene ikke er sentrerte, og jeg vet ikke om det er vanligt eller ei på en revolver?

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg har nødvendig erfaring, så vet jeg i hvertfall at en svært etterspurt K ramme, for ombygging til superlett avtrekk, var mod 53 (22 jet), i det den hadde rammemontert tennstift, noe som ble hevdet å gi sterkere anslag med superlettede DA ombyggninger. Enkelte revolvere ble også gjort om og benyttet tennstift fra mod 17, som vel i hele sin produksjon, kun er levert med rammemontert tennstift

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...