Jump to content

Test av hastighet i 243W ved ulike løpslengder


Tika

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har så smått startet årets vinterprosjekt.

 

Utgangspunktet er en rifle som jeg har lyst på nytt løp og stokk til.

Planen er ett nytt og kortere løp. Tenker LW semi profil og noen dype flutinger.

 

Kommer til å ha demper montert 99% av tiden.

 

Sitter derfor å vurderer ett lite eksperiment med løpslengder i 243W.

Ser at det er mange som lurere på hvor mye hastighet de taper ved å kappe pipa.

 

Det jeg lurer på er om denne fremgangsmåten er ok:

Tenker å lade opp en god del patroner opp mot maksladning.

Skyte over krono og så kappe 5 cm og skyte på nytt.

Løpet er ca 60 cm i dag så tenker å kappe det ned til 30-40 cm. For vitenskapens skyld.

 

Er det ok å bare kappe løpet med vinkelsliper eller baufil?

Er jo kun ute etter hastighet og ikke presisjon. Har ikke råd til å krone på nytt mellom hver gang.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Flott. Da slipper jeg å kjøpe meg vinkelsliper. :lol:

 

Da blir det vel å ta med baufil og gradfjernere på banen en gang i neste uke om jeg får tid.

 

Bør jeg teste med både lette og tunge kuler? Eller vil hastighetstapet bli det samme?

Tenkte å prøve med litt forskjellig krutt også. 140,150 og 160.

Link to comment
Share on other sites

Vet at en slik test er gjort mange ganger før.

Men har ikke sett noen i 243W. Og det spørsmålet blir stadig tatt opp her på kammeret.

 

Grunnen til at jeg har planer om å prøve forskjellige kruttyper er litt leking i QL.

Der ser jeg at langholdsladningen min med 90grs scenar og N160 ikke trives i korte løp.

Men om jeg bytter til N150 derimot så får jeg god hastighet selv i ett temmelig kort løp.

Og dette med samme trykk som med N160.

 

Derfor er det med i tankene mine.

Link to comment
Share on other sites

Jo kortere pipa di blir jo bedre vil den trives med raskere krutt.

Her ville jeg ladet opp X antall skudd med samme ladning av det kruttet du vil teste.

eks 9 skudd med en ladning N160, 9 skudd med en ladning N150 osv.

Kapp pipa og kjør en serie a 3 skudd med alle ladningene, kapp pipa og gjør det samme igjen. Du vil da få riktig sammenligningsgrunnlag når du skal dra en konklusjon av forsøket ditt. Ulike ladninger med samme krutt ville jeg ikke brukt tid på. Du vil få riktig inntrykk av krutt og løpslengde likevel.

 

Lykke til, og som etterbrenner viser, vinkelsliper er ikke noe problem. Du skal vel kassere pipa til slutt likevel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spår at den ladningen som gir høyest hastighet med langt løp også vil gjøre det med kort.

 

Mythbusters?

 

Hø hø.. Hvis det skal være gjettekonkurranse så:

 

Min ukvalifiserte synsing tilsier at seint krutt kanskje kan utnytte sine egenskaper i lengre løp. Det spørs vel litt på kulevekt også. Jeg tror at i lange nok løp så kan du få de høyeste hastighetene med ett krutt som ikke er det raskeste. I korte løp tror jeg derimot at raskt krutt oppnår de høyeste hastighetene uansett kulevekt. Jeg er sikkert helt på vidda, men hvem bryr seg :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...