Jump to content

Blykuler til storviltjakt?


Malle

Recommended Posts

Jeg vet at dette spørsmålet har vært diskutert tidligere, men jeg finner ikke igjen tråden.

 

Utgangspunktet for spørsmålet er at jeg går og venter på en ny børse i .45/70 Govt. Med de tilgjengelige kulevekter er det ikke noe problem å oppnå kravene til anslagsenergi for elg, men jeg merker meg følgende (DN sine sider):

 

...Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe, ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil...

 

Vil homogene blykuler bli regnet som ekspanderende prosjektil og dermed være godkjent til jakt? Og hvor mye deformasjon må til før en kule kan regnes som ekspanderende i jaktsammenheng?

Link to comment
Share on other sites

Har gått å fundert på samme tanke selv.I våpenjornalens ladebok mente S.Solli at blykuler var ekspanderende kuler ,da man med kuler av hjulvekter i ca 2000 fps får en oppstuking/ekspandering av kula.Ved hardere bly og høyere fart vil kula splintres..Dermed kom blykuler inn under ekspanderende kuler og ikke noe problemer opp mot lov verket.

Velg en forholdsvis tung kule så du har mere å gå på. Det annbefaltes et grovt kaliber minimum .375 .Har selv en Marlin 444 som går fint med blykuler ,og har sett på amerikanske diskusjons forum at mange bruker støpte kuler på jakt uten å ha noe som helst problemer med det.Leste der om en svenske som bare bruker støpte kuler i sin 444 på elgjakt i sverige.Han har skutt flere grove elger med støpte kuler.Elgoksen på bildet hans var stor.

Har også en 416 Rem mag som går godt med 380 gr støpte.Det er denne jeg har vurdert å jakte med blykuler i.Satt på elgpost i år med blykuler i rifla,men fikk ikke skutt noe med den.

Man kan jo støype kula i to deler ,først med bløtt bly i nesa på kula og deretter montere nesa i tanga og bruke linotype i bakdelen.Skulle bli rene "nosler,n"det.

Er det foresten noen her til lands som har erfaring med støpte kuler til jakt?

Link to comment
Share on other sites

Er ekspandert diameter på ei 6,5 kule særleg større enn 11,45 mm? Ekspansjon er vel ikkje noko mål i seg sjølv? Ja eg veit kva som står i loven, men i praktisk bruk vil det vera skilnad på ei ekspandert konvensjonell kule i 6,5 og ei uekspandert .45 kule?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det foresten noen her til lands som har erfaring med støpte kuler til jakt?

I og med at rådyrjakt med rifle blir definert som storviltjakt i loven,så kan jeg kanskje si det ja. Selv om det bare er prøvd en gang.

 

 

Har skutt blykuler i RB'en på 2" plank og de ekspanderer som fy.

Og RB'en har vel neppe samme hastighet som en moderne patron...

Og effektivt på rådyr. :mrgreen: Og att de ekspanderer? Tja, det er jo bare å se på utgangshullet i linken nedenfor og gjøre seg opp en mening om det selv. :)

 

 

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=16305&start=480

Link to comment
Share on other sites

Er ekspandert diameter på ei 6,5 kule særleg større enn 11,45 mm? Ekspansjon er vel ikkje noko mål i seg sjølv? Ja eg veit kva som står i loven, men i praktisk bruk vil det vera skilnad på ei ekspandert konvensjonell kule i 6,5 og ei uekspandert .45 kule?

 

Ei ekspandert kule får en mye skarpere kant som lager en mer ødelagt sårkanal enn ei større kule som ikke akspanderer. Dermed vil en ekspandert kule som får samme diameter som en ikke-ekspandert kule likevel gi mer ødeleggelse og ta livet av dyret raskere.

Link to comment
Share on other sites

Og effektivt på rådyr. :mrgreen: Og att de ekspanderer? Tja, det er jo bare å se på utgangshullet i linken nedenfor og gjøre seg opp en mening om det selv. :)

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=16305&start=480

 

Eg trur ikkje at dette har noko med ekspansjon å gjera. Grandonkelen min fortalde at dei av og til fekk veldig store hol med "Remingtonno". Hein meinte at det skuldast det vi på nynorsk kan kalla for tumbling, altså at kula etter innslag roterar i lengderetningen.

Link to comment
Share on other sites

Er ekspandert diameter på ei 6,5 kule særleg større enn 11,45 mm?

 

Det var slik jeg tenkte også. Man kan vel nesten si at i sammenligning så vil en .45 være "ferdigekspandert" når den forlater løpet og at ytterligere deformasjon vil gjøre overflaten enda større. Selv om den ikke ekspanderer like mye i forhold til utgangspunktet som feks en 6,5.

Link to comment
Share on other sites

Da ser det ut som de fleste er enige i at blykuler er ekspanderende. Jeg er heller ikke klar over noen lovtekst som beskriver godkjente prosjektil til jakt på annen måte enn at de skal være ekspanderende.

 

Men vil man kunne forvente at oppsynsmenn, og andre som har noe de skulle ha sagt, er enige med at en blykule vil være godkjent til formålet?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du støper selv, så er det en ting du kan gjøre for å ha ditt på det tørre:

- Legg en stripe med aluminiumsfoile mellom halvdelene på støpetanga slik at nesa på kula deles i 2 en bit. Dette ble testet i handloader, og gav god ekspansjon i vått avispapir. Testerne klippet alufolie som var bred nok til at den lå an mot opplinjeringspluggene i tanga, og følgelig ble lengden på splitten relativt lik hver gang.

 

Hvis du har fabrikkkuler i bly, eller egenstøpte:

- Bruk en søyleboremaskin og bor hulspiss - gir ikke mer ekspansjon enn å splitte tuppen med alufolie, men ser mer business ut...

 

 

Tror dog du slipper unna med umodifiserte kuler - er jo per def en blyspiss, og blyspisser aksepteres som ekspanderende...

 

Webley sin .38 som tok over for W MkVI, hadde først en 200 grains ren blykule, men denne ble byttet med en lettere mantlet kule for ikke å bryte med regelen om ekspanderende ammunisjon.

 

- Øivind

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...