Jump to content

6,5 Grendel subsonic ladninger


UltimaRatio

Recommended Posts

Ja da sitter jeg her med nok en liten Sako - denne gang en Vixen i 6,5 Grendel ferdig gjenget for demper og tenker herregud det må jo være et perfekt sub-kaliber!

 

Noen der ute som har dette kaliberet og forsøkt å produsere subsonic ladninger? eller har forslag til ladninger? Alle tips og erfaringer mottas med takk :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du tar vel ingen risiko om du prøver deg med en passelig liten dæsj med 310? Slik jeg har forstått dette, så er den største faren å sette fast ei kule i løpet, hvilket kan ordnes ganske greit.

 

I 308 begynte jeg med 10 gr. og ladet meg nedover til jeg fikk ønsket hastighet. Helt udramatisk.

Link to comment
Share on other sites

Kjør på med Vit N-340. Slik som det er nevnt i tidligere tråd.

Jeg prøvde meg ned mot 7 grains. Men a-tec demper`n jeg hadde manglet nok en god del moduler for å gi lydløs ammo.

Hadde kun QL å forholde meg til, og siden jeg ikke har 6,5 grendel i QL ble det litt samkjøring med 6mmbr.

Jeg brukte 9g sierra MK. Var midt på svarte vinter`n så her oppe i nord er det ikke lett å få en kronograf til å virke.

Prøvde Vit N-110 med samme resultat. Men gjorde ikke noen gode loggføring av lade dataene.

Begynn rundt 10 grain. Bruk gjerne drakon hvis du har demper med moduler(lett å gjøre rein)

Jeg har bestandig egene hylser til sub ladning. Og bruker å broshe opp tenhette kanalen til minst 2mm.

Kjører i tillegg Small rifle mag hetter fra CCI. Dette for å unngå at hetta kommer ut av hylsa(Back trust).

Skal i gang med sub ladning i ny grendel`n min straks. Har en meget god hausken laaang (Og tung).

Blir også å prøve 7.62x39 hylser, da det er lett å skille dem fra mine andre grendel hylser.

Når du setter fast første kule i løpet, varm det opp med propan/varmlufts pistol el primus.

Skaff deg en kraftig pussestokk. Og du er i gang.

Noen som vet om den militære AG-3 stål pussestokken går i et 6,5 løp?

Link to comment
Share on other sites

Grendel bør vel kunne lades til sub med N310, men i en såpass liten hylse bør man jobbe litt mer forsiktig enn i fx en 308. 6grs N310 bak en 120grs Sierra SP (tot.l=55mm) gir i følge QL ca 2000bar, så jeg ville nok anbefalt å starte med N320-N340 for å bli kjent med kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Grendel bør vel kunne lades til sub med N310, men i en såpass liten hylse bør man jobbe litt mer forsiktig enn i fx en 308. 6grs N310 bak en 120grs Sierra SP (tot.l=55mm) gir i følge QL ca 2000bar, så jeg ville nok anbefalt å starte med N320-N340 for å bli kjent med kaliberet.

 

 

Har både 340 og 320 krutt hva ville være en ikke alt for beskjeden startladning? tenker å forsøke med 123gr Scenar

Link to comment
Share on other sites

Hvilken stigning har du på løpet? 120grs spisskule vil nok kreve minimum 1:8 og trolig 1:7 for skikkelig stabilisering.

 

Uansett, 123 Scenar, 55mm lengde:

N310 - 6,5grs - 339m/s - 2500 bar

N320 - 6,5grs - 330m/s - 2100 bar

N340 - 6,5grs - 320m/s - 1600 bar

 

Som du ser begynner N310 å gi ganske heftig trykk med så tung kule, så her må man jobbe forsiktig. Jeg fikk merker i støtbunn godt under maxtrykk (ca 3000 bar målt med strekklapp) i 30-06 med N310, så dette er lading for viderekommende.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Video av subsonic grendel. Var en annen som skøyt lengre bort rett etter. Og må unnskylde kompisen min som ikke har skjønt at video ikke skal filmes med telefon på høykant...

http://s283.beta.photobucket.com/user/jamezZz82/media/MOV_0034_zps9ca000e2.mp4.html

 

 

Og kula er en skikkelig veltepetter, så en appelsin ser sånn ut etter treff :roll::twisted:

DSC_0038_zps5f24fe10.jpg

 

La på litt mer på ladninga, så økte farta til 325, og presisjonen kom seg noe, slengerne forsvant. Omlag 20-30mm på 50m.

Skal øke på bittelitt til så farta blir mellom 330 og 340 i håp om at den går litt mer stabilt.

 

edit: fiksa videolink

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...