Jump to content

Kortholdsbørse


Lakelander6,5

Recommended Posts

Hei. Lurer på å kjøpe meg en winchester 94 i kal 444 marlin, 356 win. eller 307win, til elg, da vi har en del kortholdsposter. Er det noen som kan si litt om priser og kvalitet på fabrikkammo i disse kaliberne, ev. ballistikk. 356 og 307 er mest interessant. Har også tilgang på ladeutstyr hvis det skulle bli aktuelt...

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 444 marlin på elg i 12 år nå,det har jo blitt noen dyr både store og små.Alt går utrolig fort i bakken

med dette kaliberet uavhengig av ammo type/fabrikat.Så vidt jeg veit er det kun to typer ammo å få til 444

her i landet,240gr rem express og 265gr hornady leverevolution.Begge er brukbare men dyre 5-600k pr 20stk.Sjøl så lader jeg heller det blir både billig og bra.Bruker 265gr hornady kuler slengt avgårde i 745m/sek.

De andre 2 kalibrene har jeg ikke noe greie på.Har lest på nettet at winchester 94 ikke tåler 444 så godt etter

langvarig bruk/mye skyting,men dette er som sagt bare noe jeg har sett på div levergun sider.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Siden du allerede har muligheten til å lade, hadde jeg gått for en Marlin 1895 i 45/70. Det gjorde jeg. Et mer egna kortholdsvåpen på ælj finner du ikke.

 

.307 Win er omtrent helt borte fra markedet. .308 Marlin Exp er en nyere patron men heller ikke slått helt an og mer eller mindre ukurrant også den her hjemme. Er du følsom for rekyl er .356 Win et bra valg og som Mikkel sier, .45/70 eller 450 Marlin er langt å foretrekke. Problemet til .444 er at den er ladet med lette kuler. Du kan bruke 300grs revolverkuler, men de hverken samler eller er en god elgkule. Det finnes Barnes TSX som kan brukes men du har langt bedre utvalg i feks 350 og 400 grs kuler i .458.

 

Kjøper du de ny må du regne med å kjøre inn mekanismen og runde noen kanter for å få den glatte funksjonen som er mulig. Per i dag er vel bare Marlin som produserer bøylerifler. Vil du ha kort børse, så sørg for å få en uten porting. De felste som har kjøpt med porting ville ha kjøpt ny uten om de fikk valget.

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for svar! Har kanskje ei 444 marlin på hånden. Det du nevner om 444 og 94 låskasse vil nok neppe bli noe problem da børsa kun vil bli brukt til jakt og ikke trening av noe omfang annet enn nødvendig innskyting, skyteprøve og eventuelt skyte en og annen elg med. Er ellers vant med disse børsene(30-30), og skyter bra med den jeg har. Er jo noe med nostalgien også... :)

Link to comment
Share on other sites

Jepp,kjøp deg 444`n du vil ikke bli skuffet.Hornady 265gr flat point er ikke ei revolverkule,den er laga for og tåle hastigheten i et rifleløp og er den eneste kula du trenger for å stoppe en elg uansett størrelse,den gir bra presisjon i min marlin, 20-25mm på 100m med en billig drittkikkert, 50-60mm hvis jeg bruker ghost ring siktet ,godt nok for jakt på moderat hold.

Link to comment
Share on other sites

Har hørt at Hornady Leverevolution ikke er langt fra å greie kravet,Hvis en fikk kloa i noen slike kuler og ladet

hakket hardere enn hornady gjør kunne kanskje godkjenning være innen rekkevidde.Hva slags trykk ei 94 kasse tåler veit jeg ikke,men det går sikkkert an å finne ut et sted.Er våpenet lite brukt og godt vedlikeholdt

har du et godt utgangspunkt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja nå er børsa underveis! Ei så og si ubrukt winchester 94 i 444 marlin, så det blir uten tvil ei lykkelig jul i år :D .

Har også fått et par pakker med patroner i remington 240grs. Selv om jeg ikke kommer til å skyte mye utenom jakta med denne, ser jeg jo at det muligens kommer til å bli noen kvelder foran ladeapparatet..... Har aldri drevet med lading før, så det hadde vært moro hvis noen kunne gi noen tips angående ladninger, type kuler tilgjengelig, m.m. ev. hvor det er greit å få tak i kuler.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med skikkelig våpen!

I tilegg til hjemmelada ville jeg testet Hornady 265gr leverevolution,hvis rifla di

liker denne så skulle ikke hold på 150m være noe problem.Denne ammoen er dyr,

men har flatere kulebane enn 240rem og en utrolig "punch".

"Godladningen" i min Marlin 444 er 265gr Hornady fp kule 46grain n-120 dette

gir en hastighet på ca 745m/s.Dette er oppimot max for mitt våpen,men det er

denne ladningen som gir best samling ca 25mm på 100m.

 

lykke til

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå er børsa innskutt og klar for elgskogen. Bare synd jeg må vente helt til neste år på elgen...

Men den blir nok med en tur eller to etter hjorten... Vannvittig fin børse forresten, helt strøken og at den bare var skutt fire fem skudd med tror jeg nok stemmer. Har også vært inne på forskjellige levergun sider og lest at winchesteren faktisk er kraftigere enn marlinen i låskassa. Men dette er verdier oppgitt fra produsent, så hva som er praksis i virkeligheten vet jeg ikke.. Fikk i svar fra et amerikansk forum at dette ville aldri være problem med fabrikkammo, eller tilsvarende hjemmeladninger. Ladningene de opererte med "over there" var også en del kraftigere enn de jeg har sett ladedata for her, med kuler opp i 400 grs, mye krutt og tjukke skulderputer :shock:. Nå lurer jeg bare på hva slags die sett som er brukanes. Lee sine ble veldig ofte nevnt som meget brukbare. Er det noen her som har noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Har ladet noen hundre skudd i 444 med lee presse og dier,enkelt utstyr som er lett å bruke sjøl for en nybegynner som meg.lee har en grei patent som gjør at du kan skifte mellom dier uten å justere inn på nytt hver gang.Fins sikkert andre fabrikat også som er like bra eller bedre.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Har skutt noen skudd med børsa nå og skal innrømme at det blir nok noen flere skudd utenom jakta enn jeg sa tidligere...maken til morofaktor skal en lete lenge etter :D Har lada noen 200grs xtp for plinking, og 300 grs speer unicor jsp med tanke på elgjakta. Var litt spent på sistnevnte mht kulevekt-løpsstigning (1:38), men de viste seg å samle meget bra på 100 meteren. Har også bestilt 300grs blykuler fra cast performance med tanke på elgen.

Har også funnet en del flere gode kuler enn det ble påstått eksisterte tidligere i tråden; swift a-frame i 240, 280 og 300 grs, 300 grs speer unicore, som også er er en lodda kule, barnes x i 200 og 225 grs, barnes buster som er en ny tjukkvegga helmantel (afrika?), pluss et hav av forskjellige rene blykuler opptil rundt 400 grs, noe ifølge div. amerikanske våpenskribenter og tester skal være noe av det ypperste man kan bruke på storvilt over there, med overlegen gjennomslagskraft.. Gjenstår å se..

Link to comment
Share on other sites

Artig at det er flere som har en slik! :D Har en selv som jeg kjøpte i 2003 og det kunne ikke falt meg inn å selge den.

Har ladet flere tusen skudd med Lee dier og de første 200 hylsene jeg kjøpte sammen med børsa er fortsatt i bruk.

Kjøpte ca 1500 stk 255gr blykuler da den var ny for plinking og trening og har blandet bly og mantel i ei go mørje

uten å ha merket noe galt med presisjonen, pussing har skjedd kanskje hvert 500-600 skudd og med en billig Aspect 4x32

så samler den mange Hornadykuler rundt 30mm @100 meter. Skyter mest uten kikkert, men med optikk og 210gr Winchester HP Silvertip

i ca 800 m/sek så er det ei sinnsyk "varmintbørse" opptil minst 200 meter. Man kan kneppe selv om kikkerten står på ei leveractionbørse :mrgreen:

 

Et lite bilde :D

DSC00264.jpg

 

Kjøpte en pakke med Leverevolution og de gikk skamgodt på 100 meter, en tidligere kollega og dyktig dfs skytter

skjøt en 3 skuddsamling på 32mm @ 200 meter med samme billigkikkert som nevt over. Kronograferte disse til 668 m/sek,

men har ladet dem selv til 720 m/sek, 740 m/sek med hylser i full lengde, men da må man mate ett og ett skudd. Blir for lange til å mate fra magasinet.

 

Skjønner ikke hvorfor man "ser ned" på kaliberet med argumentet at man får bare lette kuler.

F.eks ei 240gr kule på nærmere 11mm i diameter, i 750 m/sek, har stor virkning i en dyrekropp, å si noe annet er bare tøys.

 

En ladning jeg har brukt med 300gr Hornady XTP er 45gr N130, det gir 620 m/sek i børsa mi og samler godt.

Har ikke forsket så mye på tyngre kuler så ladedata mottaes med takk, da kan jeg ha liggende noen skikkelig harde til de som maser mest om å kjøpe den :lol:

 

Ellers har jeg lest flere steder at disse har forsterket låskasse og jeg merker ingen forskjell på skranglingen nå ift når den var ny, flotte greier!! :D

Link to comment
Share on other sites

Har fått meg en venn for livet jeg og :) Har brukt min lakelander i 6,5 som jeg har hatt i 17 år på alt fra elg til mår. Følte at jeg aldri trengte noe annet. Vel nå som winchesteren er i hus har skytegleden gått over i en ny dimensjon :lol:

Legger med noen adresser som kanskje kan være interessante.

 

 

http://www.rathcoombe.net/sci-tech/ball ... large_bore

http://www.leverguns.com/articles/ander ... fitter.htm

http://www.leverguns.com/articles/paco/ ... rstood.htm

http://www.leverguns.com/articles/paco/444.htm

Link to comment
Share on other sites

Enig. Man har nok et enklere utgangspunkt med ei god boltrifle for de som bare skyter pliktskudd og prøve, med tanke på tilgang på ammo m.m., men for den som liker å skyte litt mer utenom og som lader selv, har man muligheten for å få vannvittig mye ut av en lever action. Etterhvert ser man motargumentene falle i grus :D For den som skyter bra med åpne sikter, eller monter på en liten aimpiont, og du har ei perfekt børse for f.eks. drivjakt eller ettersøk på feks villsvin eller bjørn der skuddtakt kan være avgjørende. Hva angår 444`en bør ladeboken skrives om til neste utgave med tanke på tilgang på gode jaktkuler :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk cast performance kulene i går så jeg måtte ut å teste dem i dag. Hadde en liten ekspansjonstest for moro skyld på tørre furubord... Undervurderte den litt da første kula gikk igjennom 4 stk 2 tommers bord (20 cm), fortsatte gjennom 20 cm med lettbetong og forsvant ned i bakken... :shock: Neste gikk bedre, den stoppa i sjette bordet (ca 11 tommer),var lite ekspandert, og hadde en restvekt på 225 grs, (ca 75% av 300). Testa også 300 grs speer jsp unicore, som også stoppa etter ca 11 tommer, var GODT ekspandert og hadde en restvekt på 92,6%. Farta på begge kulene var ca 600 m/s. Kan vel ikke akkurat trekke paralleller til en elgskrott, men etter dette er jeg ihvertfall ikke redd for å bruke disse kulene på elgen til høsten :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Fikk den første elgen med 444`en sist fredag. Ei ku på ca 150 kg. Etter et skudd gjennom begge bogene vingla den 25 meter før den falt.

Fant kula igjen mot skinnet. Kan ikke si meg annet enn fornøyd. For de som er interessert, så brukte jeg en 300 grs speer unicore jsp, i ca 600 m/sek. Perfekt soppformet og bra restvekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...