Jump to content

Mårhund sett i elgjakt i Nordre Odalen


chris

Recommended Posts

Min far så under elgjakta i Nord Odal en mårhund. Jeg ble fortalt av en arb.kolega at hans kone så en mårhund tidlig i mai nedi i bygda. Antar at dette er samme dyret. Da disse oppservasjonene ikke er mer en noen kilometerne fra hverandre.

 

Det er jo jakt på disse hele året i Norge, da de ikke er en ønsket art i vår fauna.

Er det noen som har noen tips om hvordan man jakter på disse. Eller må man bare ha kjempe flaks.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ser en mårhund ut egentlig- og hvor stor er den?

 

Jeg og jentungen fikk øye på et dyr da vi var ute og jaktet i dag her i Øvre Vang. Det var mørkt/ sort og vi så det på 150- 200 meters hold. Det var regn i luften og det begynte å skumre, så detaljer var ikke lett å få med seg. Første tanken var korsrev, men dyret var for kraftig og beveget seg ulikt noe annet dyr jeg har sett. Hadde jeg vært på fjellet hadde jeg vært sikker på at det var jerv, men ikke her nede i skogen... eller?

Link to comment
Share on other sites

Å jakte mårhund på denne tida av året uten å ha SNO med seg er praktisk talt umulig. Den er aktiv kun om natta, og oftest i hi dagtid så sent på sesongen. Derfor kreves det hunder som vet hva de gjør (noe som i grunn ikke eksisterer i Norge) og ikke minst kunstig lys for å se hvor en går. Sistnevnte får man ikke bruke som "sivil", uansett hvor uønsket den er.

 

Om dere ser mårhund, prøve å løp den oppe i stedet for å skyte. Så feite og treige som de er på denne tida er det normalt ikke noe problem. Smekk til den med en hanske eller noe, og den vil i 95 % av tilfellene legge seg ned å spille død! For å få fjernet evt andre dyr i området er det gull verdt å få ett levende!

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir litt forvirret når jeg leser at dyret er avhengig av å gå i vintersøvn ett sted (Wiki) og at sporjakt på snø er effektivt (linken til FatDog86).

 

Hva er riktig?

 

De er i vintersøvn bare noen måneder på kaldeste vinteren, når de ikke har tilgang på mat.

Nå framover kan det være sporsnø, men snøen er lett, så de finner bær på bakken.

 

Samme utover vårvinteren i mars-april, da tusler de ute på snøen når det er mildvær.

 

Så begge er riktig ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ser en mårhund ut egentlig- og hvor stor er den?

 

Jeg og jentungen fikk øye på et dyr da vi var ute og jaktet i dag her i Øvre Vang. Det var mørkt/ sort og vi så det på 150- 200 meters hold. Det var regn i luften og det begynte å skumre, så detaljer var ikke lett å få med seg. Første tanken var korsrev, men dyret var for kraftig og beveget seg ulikt noe annet dyr jeg har sett. Hadde jeg vært på fjellet hadde jeg vært sikker på at det var jerv, men ikke her nede i skogen... eller?

 

Tja det var jo ikke vanskelig å finne bilde, men dyret ser ut til å være litt for lys i pelsen til å være det vi så i dag.

 

 

Grevling? Både den og jerven er mårdyr.

 

Mesteparten av de tipsa som svenske prosjektet får inn viser seg å være grevling. Den er ofte også ny art i samme områdene som det begynner å kommer måhund. Faktisk en som skjøt en "mårhund", og sendte mms med vekt og hele pakka, men dyret på bildet var da en grevling... Ikke lett ute i skogen!

Link to comment
Share on other sites

 

Om dere ser mårhund, prøve å løp den oppe i stedet for å skyte. Så feite og treige som de er på denne tida er det normalt ikke noe problem. Smekk til den med en hanske eller noe, og den vil i 95 % av tilfellene legge seg ned å spille død!

 

:shock:

 

Kall meg konservativ, men jeg foretrekker nok Haavard sin metode:

 

En metode er jo å skyte når man allikevel har muligheten.

 

Grevling? Både den og jerven er mårdyr.

 

Jeg er klar over det, men dette dyret var veldig mørk over hele pelsen og så dermed ikke ut som noen grevling jeg har sett.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ser en mårhund ut egentlig- og hvor stor er den?

 

Jeg og jentungen fikk øye på et dyr da vi var ute og jaktet i dag her i Øvre Vang. Det var mørkt/ sort og vi så det på 150- 200 meters hold. Det var regn i luften og det begynte å skumre, så detaljer var ikke lett å få med seg. Første tanken var korsrev, men dyret var for kraftig og beveget seg ulikt noe annet dyr jeg har sett. Hadde jeg vært på fjellet hadde jeg vært sikker på at det var jerv, men ikke her nede i skogen... eller?

 

en kompis av meg hadde vært på nybusjøen å fiska,når han kjørte hjem så han en jerv,,,,så det er mulig det var det du så,,,,

Link to comment
Share on other sites

For å få fjernet evt andre dyr i området er det gull verdt å få ett levende!

 

Den ble jeg nysgjerrig på! :oops:

Aner ingenting om temaet, så jeg kverulerer ikke.

Lurer rett og slett på hva du mener her.

 

Måten prosjektet drives på her i Sverie er å fange inn dyr levende. Disse steriliseres og får på seg et peilehalsbånd, de nyeste med gps.

Siden dette er sosiale dyr, så kan man oftest finne flere i omrdået gjennom å følge ett individ. Men langt borte fra kjente yngleområder er sjansen stor for at det kan være alene. Særlig med gps, så avslører det "alle" hi i omrdået, som oftest brukes av flere dyr osv.

 

Jobber med dette i Sverige nå. Skriver evaluering av de første gps-halsbånda tatt i bruk på mårhund, og skal skrive habitatsanalyse basert på gps-data som bacheloroppgave. Jeg har en laika som begynner å funke brukbart på mårhund, og er tilbake som Evenstad-student over jul. Får la høre fra dere om dere ser noe mer på østlandet!!

Link to comment
Share on other sites

Mårhunden ligger oftest i ro og trykker. De fleste obeservasjoner (som faktisk er mårhund) vil være mens det er mørkt, så finn ei lommelyt og lys i retninga dyret forsvang. Mårhunden har dypt gule øyne når de blir opplyst!!

 

Malle:

Det jeg fleste ganger har tatt feil på er feite katter! Men for all del - det kan være mårhund du har sett, det benekter jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Malle:

Det jeg fleste ganger har tatt feil på er feite katter! Men for all del - det kan være mårhund du har sett, det benekter jeg ikke.

 

Skulle tatt seg ut om jeg kom hjem med nabokatta på sekken...

 

Dyret var større enn en katt og beveget seg på en måte som jeg egentlig ville beskrive som grevling. Bikkja ble veldig interessert i sporet, men fikk ikke øye på dyret igjen. Jeg fant heller ingen spor som jeg kunne tyde. Jeg har åte ikke så langt unna og der er det som regel lett å finne spor etter besøkende i gjørmen. Jeg skal sjekke i morgen før jobb.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...