Jump to content

Smått gevir!


Ragnar

Recommended Posts

Felte noe jeg trodde var en fjordkolle, men så viste det seg å være en liten spissbukk på 36 kg og med 5 cm lange gevirtapper. Bukken ble felt 19. oktober i år, kl. 1840, altså i skymninga. Brukte en håndkikkert 7x50 et par ganger på dyret på 40 meters hold for å fastslå kjønn. Kikkerten på geværet er en 3x-12x/56 Zeiss kikkert.

Tennene viste at det var et 1 1/2 års dyr. Nedtur,- vi hadde ikke flere bukker!

 

Flere med slike erfaringer?

 

Ragnar.

Link to comment
Share on other sites

En av karene på laget hadde akkurat satt seg på elgpost, da det kom et lite dyr ruslende. Han skjøt det, det var en "okse", med etpar vorter på hodet.

 

Skytteren var lykkelig over å ha skutt sin først elg, og satte fra seg geværet i regnværet, uten å ta hettene på kikkerten. Da drevet kom i gang, kom det ei ku og en skikkelig 8-spiring til posten. Han tok geværet for å skyte - men så ingenting i den "overflommede" kikkerten. Elgene gikk videre rundt dalen, og kom til en annen post, der oksen ble felt, jeg beregnet geviret til ca. 225 poeng.

 

"Geviret" fra knottoksen ble behørig montert, og jeg poengberegnet det til rundt 36 poeng (vesentlig for avstanden mellom "knottene").

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...