Ragnar Posted October 23, 2009 Share Posted October 23, 2009 Felte noe jeg trodde var en fjordkolle, men så viste det seg å være en liten spissbukk på 36 kg og med 5 cm lange gevirtapper. Bukken ble felt 19. oktober i år, kl. 1840, altså i skymninga. Brukte en håndkikkert 7x50 et par ganger på dyret på 40 meters hold for å fastslå kjønn. Kikkerten på geværet er en 3x-12x/56 Zeiss kikkert. Tennene viste at det var et 1 1/2 års dyr. Nedtur,- vi hadde ikke flere bukker! Flere med slike erfaringer? Ragnar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haavard Posted October 23, 2009 Share Posted October 23, 2009 Elgokse der skytteren i lang tid hadde med seg hornene (jeg tror i hvert fall det var begge) i en liten fyrstikkeske. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jegermeistern Posted October 23, 2009 Share Posted October 23, 2009 En av karene på laget hadde akkurat satt seg på elgpost, da det kom et lite dyr ruslende. Han skjøt det, det var en "okse", med etpar vorter på hodet. Skytteren var lykkelig over å ha skutt sin først elg, og satte fra seg geværet i regnværet, uten å ta hettene på kikkerten. Da drevet kom i gang, kom det ei ku og en skikkelig 8-spiring til posten. Han tok geværet for å skyte - men så ingenting i den "overflommede" kikkerten. Elgene gikk videre rundt dalen, og kom til en annen post, der oksen ble felt, jeg beregnet geviret til ca. 225 poeng. "Geviret" fra knottoksen ble behørig montert, og jeg poengberegnet det til rundt 36 poeng (vesentlig for avstanden mellom "knottene"). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jibrag Posted October 23, 2009 Share Posted October 23, 2009 Har vært med på felling av to fjorårsokser der begge ble felt som kvige, og begge hadde "gevir" på størrelse med en krøkt lillefinger. Begge ble forøvrig felt av samme person i løpet av to jaktsesonger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mork Posted October 23, 2009 Share Posted October 23, 2009 Spissbukk under 40 kg. går som kalv på kvota hos oss. Da er det bare å jakte videre på en skikkelig spissbukk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts