nix cabriolix Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Er det lov å bruke elmotor til sjøfugljakta innenfor 2km avstanden du ellers må holde ved bruk av vanlige motorer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fourten Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Motor er motor. Selv om en elektrisk motor, grønn som den er, burde være lov er nok den også per definisjon en motor i loverket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nix cabriolix Posted October 22, 2009 Author Share Posted October 22, 2009 Det er iallefall mange som tillater elmotor og ikke vanlig motor slik som i fiskevann etc. For hva er definisjonen på en motor i lovverket? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puzzaque Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Definisjon: maskin som omdanner energi til mekanisk drivkraft Det at elektriske motorer tilates har med forurensningspotensialet til en bensinmotor å gjøre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nix cabriolix Posted October 22, 2009 Author Share Posted October 22, 2009 Ja, eller lyd som jeg vet er grunnen noen steder... Selve bilbatteriene har jeg sett blitt slengt fra seg i naturen... Det er noe av det værste jeg har sett... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil-A Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Står det ikke noe i loven om at det også gjelder elektriske motorer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jegermeistern Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Motor er motor. En av landets fremste eksperter på naturoppsyn var helt klar på dette punktet: Loven (om motorferdsel i utmark) skiller ikke mellom ulike typer motorer. Hva som i tilfelle skjer, dersom det kommer elektriske snøskutere etc. på markedet, er hypotetisk. Jeg vil nok i tilfelle ta opp min skepsis til fritidskjøring til revisjon. PS: Snøskuter med dampmaskin må være toppen av miljøvennlighet! Tenk å dampe i vei, rolig, stille og pent, og så stoppe i ei li, og sage ned etpar bjørkestranger, så en har drivstoff til turen heim! EDIT.: Og så kan en jo sette kaffekjelen til kok oppe på fyrkjelen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mS Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Står det ikke noe i loven om at det også gjelder elektriske motorer? Innen en avstand av 2 kilometer fra land, herunder holmer og skjær, er det forbudt å drive jakt fra motorbåt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor. Fylkesmannen kan for bestemte områder og tidsrom øke eller minske avstanden. Det står vel strengt tatt ikke spesifisert noen motortype i det hele tatt, så er vel lite poeng å lage en laaang tråd om "hva med dieselmotor", "hva med bioetanol", "hva om jeg bruker pulsjett fyrt på tran" etc.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeffery Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Det er iallefall mange som tillater elmotor og ikke vanlig motor slik som i fiskevann etc. For hva er definisjonen på en motor i lovverket? Dette er hjemlet i lokale forskrifter og ikke direkte i det sentrale lovverket. Når det gjelder jakt så er det, som det er sagt lenger opp her, slik at en motor er en motor. Er ikke miljøaspektet som ligger til grunn for forbud mot motor i jaktutøvelsen, men selve jaktutøvelsens karakter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nevs Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 EDIT.: Og så kan en jo sette kaffekjelen til kok oppe på fyrkjelen! Hvorfor det, vannet er allerede reint og kokende Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jegermeistern Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 EDIT.: Og så kan en jo sette kaffekjelen til kok oppe på fyrkjelen! Hvorfor det, vannet er allerede reint og kokende Det spørs jo hvor reint vannet på fyrkjelen er, dersom en starter opp damp-skuteren på mårraskvisten, med å smelte snø fra der gaupa har driti og jerven har markert - ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts