Jump to content

Er el-motor en motor?


nix cabriolix

Recommended Posts

Motor er motor.

En av landets fremste eksperter på naturoppsyn var helt klar på dette punktet: Loven (om motorferdsel i utmark) skiller ikke mellom ulike typer motorer.

 

Hva som i tilfelle skjer, dersom det kommer elektriske snøskutere etc. på markedet, er hypotetisk. Jeg vil nok i tilfelle ta opp min skepsis til fritidskjøring til revisjon.

 

PS: Snøskuter med dampmaskin må være toppen av miljøvennlighet! Tenk å dampe i vei, rolig, stille og pent, og så stoppe i ei li, og sage ned etpar bjørkestranger, så en har drivstoff til turen heim!

EDIT.: Og så kan en jo sette kaffekjelen til kok oppe på fyrkjelen!

Link to comment
Share on other sites

Står det ikke noe i loven om at det også gjelder elektriske motorer?
Innen en avstand av 2 kilometer fra land, herunder holmer og skjær, er det forbudt å drive jakt fra motorbåt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor. Fylkesmannen kan for bestemte områder og tidsrom øke eller minske avstanden.

 

Det står vel strengt tatt ikke spesifisert noen motortype i det hele tatt, så er vel lite poeng å lage en laaang tråd om "hva med dieselmotor", "hva med bioetanol", "hva om jeg bruker pulsjett fyrt på tran" etc....

Link to comment
Share on other sites

Det er iallefall mange som tillater elmotor og ikke vanlig motor slik som i fiskevann etc. For hva er definisjonen på en motor i lovverket?

 

Dette er hjemlet i lokale forskrifter og ikke direkte i det sentrale lovverket. Når det gjelder jakt så er det, som det er sagt lenger opp her, slik at en motor er en motor. Er ikke miljøaspektet som ligger til grunn for forbud mot motor i jaktutøvelsen, men selve jaktutøvelsens karakter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...