Jump to content

Ladedata til .17 Remington Fireball


Thomas

Recommended Posts

Da jeg i januar får et våpen i dette (ennå ukurrante?) kaliberet, er det på tide å ha ladedata i hende.

Men det viser seg at det er svært lite som ligger på nettet, og ingentig av det er med "skandinavisk" krutt. (VV/Norma.)

Ønsker ikke å bruke data for .17 Mach IV, da de ikke er 100% identiske.

Kontaktet Norma for råd, men de hadde ikke engang løp til å utvikle ladninger i...

Jeg kjøpte hylser hos Hjemmelading. no, og han kunne bekrefte at han hadde solgt disse hylsene til minst to andre i Norge.

Håpet er derfor at en av disse er her inne, og er villig til å dele litt erfaringer. Eller om det er andre som av forskjellige grunner sitter på nok data til dette kaliberet, som jeg ihvertfall kan bruke som utgangspunkt.

Har ladet noe tilligere til .22-250 og 6,5 x 55, men er på ingen måte noen ringrev på området, så jeg har ikke nok kunnskap til å starte på null med denne patronen.

Anyone?

Link to comment
Share on other sites

Spennende,

 

.17 Rem fireball var på lista mi før jeg falt ned på .223. Artig kaliber.

Har du sett på reloadersnest.com? Eller hos Varmint Al? Trodde han syslet endel med .17 kaliber.

 

Forskjellen på .17 Rem Fireball og .17 Mach IV er uansett såpass liten at du neppe støter på problemer ved å starte på minimumsdata fra dennne. Det er nesten samme patron, Fireball-hylsa er noen 1/10 større her og der, så det skulle være safe å ta utgangspunkt i Mach IV.

 

Vet ikke om du får tak i fabrikkammo til denne, men når en skal begynne på et slikt kaliber med lite data så er det fullstendig uvurderlig å kunne starte med en pakke fabrikkammo og en kronograf. Vi si det så sterkt at til å utvikle egne ladninger MÅ du ha kronograf. Quick Load er også gull verdt, og du vil uansett finne ut etterpå (når du kjøper det) at du burde hatt det...

Så er det å måle trykkringer og hylsehoder og håpe på det beste. Det er et par tråder her inne om lading fra "scratch", så søk, og finn.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ett lite tips når det gjelder kronograf og så små kuler i høy fart. Tusj kulene svarte så du får så stor kontrast som mulig mot himmel/skjermer.

Hvis ikke så er det stor sjangs for at farta ikke blir registrert. Har opplevd dette med 22-250 flere ganger. Løste seg da jeg tusjet kulene.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset!

Det er sikkert en del feller ute og går, og jeg har tradisjon for å svinge innom dem alle.

Som nevt tidligere er jeg ikke noen ringrev ennå, men jeg kommer sikkert til å sitte igjen med flere erfaringer ettersom jeg prøver meg fram.

Noe annet ville selvfølgelig vært en skam.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 months later...

Noen her som har ladedata for kaliber 17 Remington fireball?

 

Har funnet noe ladedata for 17 rem fireball på amerikanske nettsider, men med feil krutt typer. Har selv kjøpt inn krutt av typen N140.

 

Har hørt at man kan bruke ladedata ifra kal. 17 Mack IV, men finner ingen ladninger på den heller. Noen her som har?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte 60 skudd hos Jakt og friluft som referanseammunisjon. Har bare ikke fått det for...e løpet enda. Hylser og kuler og diesett med krutttrakt og det hele men hva hjelper det når løpet ikke er her :?

Jeg har tenkt å bruke våpenjournalens ladebok sin liste over brennhastighet på krutt, finne ladninger for 17 Mach IV og interpolere de amerikanske kruttsortene over til Vihtavouri krutt. Så langt tror jeg at jeg starter med N135, når jeg bare får det der løpet og skutt litt fabrikkammunisjon i det. :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Gammel tråd dette, startet den som "Thomas"...

 

Er det noen som har fått til noen ladninger de er happy med?

Selv har jeg havnet opp med 20 gr. V-Max og 16 grs. N-120.

Har skutt noe fugl med V-max, og vil ikke påstå at ødeleggelsene var avskrekkende,

men skal alikevel prøve å skaffe SP og FMJ kuler

Hvilke erfaringer har dere gjørt dere med kaliberet på jakt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...