Jump to content

spørsmål ang Krag


Joggen

Recommended Posts

Lurer litt på min oldefars gamle Krag, som jeg fant oppe på loftet her en dag. Det stod 1912 stemplet på den, og jeg lurer på om noen har litt info om den versjonen. Vet at de ble laget både her og der i forskjellige årstall og epoker.

 

Den er faktisk overraskende bra for å ikke ha vært brukt værtfall de siste 50 åra. Kunne lagt ut bilde av den, men aner ikke åssen en gjør det på disse sidene. Men den ser ut som de fleste Kragene jeg har sett tidligere. Lang og smekker, med treverk over første del av løpet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det hadde vært litt interessant å fått vite litt om den Kragen jeg har. Skal hente den hjem, og da skal jeg se på nr på den. Synes å ha hørt at dem ble laget/prod div steder i div års tall. Har hørt at noen ble laget feks i østerrike og en periode?. Skal høre med mormor om hun vet hvor Oldefar fikk tak i Kragen også.

 

Tenkte på litt generell info, om det er forsvaret som brukte den modellen jeg har og sånn.

 

Er det noen som vet åssen en legger ut bilde på disse sidene?.

Link to comment
Share on other sites

Bilder er ikke så nødvendig i denne sammenheng, siden det er opplysninger om hvor den er produsert og hvor den var opprinnelig brukt. Det løses via våpennummer :)

Om du er ute etter en verdivurdering så vil selvfølgelig tilstanden ha en del å si, sammen med om den er nummerlik eller ikke.. dette er det allikevel vanskelig å si noe konkret om utfra et bilde

Link to comment
Share on other sites

Kragen blei jo produsert i forskjellige land, men kortid blei dei produsert kor? :)

dansk krag M1889 ble produsert i dannmark i kal 8mm

US krag M1892 osv produsert i USA i kal 30-40

norsk krag M1894 produsert i østerrike (stemplet STEYR) i 1896-97

Norsk krag M1894 + div karabiner produsert ved KV 1894/5 og fram til ca 1945

 

de to siste i kal 6,5X55 (og noen få i andre kalibre på KV)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg henta frem den gamle Kragen min vettu!. Den er nr lik ser det ut som når jeg får den ut i lyset her, og har NR 20222. Dette er ikke noen karabin nei, det må være en lang Krag, for den er lang ja, he he he. Ser faktisk nå i lyset at d trolig er Kongsberg logo på den.

 

Du verden for en smidig og tight låskasse på denne Kragen. Tenk om dem ikke hadde gjort den "feilen" med bare 1 låseklakk på bolten, så hadde det sikkert vært første valget blant konkurranse skyttere den dag idag au kanskje?.

Link to comment
Share on other sites

Dette er helt klart en M/1894.

I 1940 var den disponert til IR12 i Sør-Trøndelag ELLER til 2. divisjons underoffisersskole.

Samtidig viser produksjonsoversikten at det i 1912 ble produsert en del M/1894 til provate. Ditt våpen ligger idenne serien våpennr 18336-20600.

Når du tar ut sluttstykket og kikker ned i sporet i låsekassens tange.... er der da en stillskrue i dette sporet? like bak avtrekkerhaken?

Private utgaver hadde denne stillskruen mens militære hadde den ikke.

Har kolbekappen på geværet lokk eller er den hel?

Private var levert med hel kolbekappe helt opp til ca våpennummer 14800, men det ble begynt å sette på kolbekapper med lokk på en del private gevær fra ca 1910 så dette er ikke noen sikker identifikasjon.

Link to comment
Share on other sites

38110

produsert i 1936 (125 stk produsert dette året av denne serien)

tilhører den private serien (37991 - 38115)

befant seg i 1939/40 i Kristiania landvernsbataljon

 

 

42705

produsert i 1899 (4977 produsert dette året av denne serien)

tilhører den serien som ble levert til Hæren (42024 - 46000)

befant seg i 1939/40 ved Trondheims arsenal

Link to comment
Share on other sites

Joa!, det er en skrue i nærheten av avtrekker haken ja. Men det er lokk bak i kolbekappen ja!. Har ikke åpnet det ennå, men vet at det skal være en pusse stang og oljeflaske der. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med denne Kragen, om jeg bare skal pakke den ned å legge den der jeg fant den.

Link to comment
Share on other sites

Takk slegga :)

Joggern: Om kragen er din og du har arvet den bør du tusle til onkel å få den registrert (om det ikke allerede er gjort). Er du gammel nok, og ellers har vært grei gutt burde det ikke by på problemer å få denne registrert på grunnlag av affeksjonsverdi ifm arv. Arvevåpen teller IKKE inn i en evt jaktgarderobe - så du behøver ikke bekymre deg for at den skal oppta plass der. Om du ellers tilfredstiller krav til å erverve og bruke slike våpen vil du heller ikke behøve få bruksbegrensning i våpenkortet på denne, slik at du godt kan ta den med på banen og koseskyte - og tillogmed kan bruke den til å skyte revesniken om du skulle ha lyster i de baner. Har du den liggende uregistrert med viten og vilje kan du i verste fall (jada - krisemaksimerer litt her nå da) miste den, og du kan samtidig risikere å "slippe" å ha andre våpen.

 

Gamle Krager er ikke verdt stort i kroner og øre, med de er en del av arven vår, og jeg syns vi plikter ta vare på dem om vi kan ;)

Link to comment
Share on other sites

på de sivile utgavene er det ikke sikkert det er boret hull under lokket heller.

 

Hva du skal gjøre med den? ikke begynne å bygge den om ihvertfall.

men puss den skikkelig, olje stokken og sett inn våpenet (metalldelene) med vannfri vaselin før du eventuelt setter den bort igjen

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svarene. Ble da litt klokere. Joa jeg skal registrere den, for jeg har arvet våpen samlingen til bestefar, så jeg har vært å snakket med ONKEL, å det var en meget hyggelig mann, som var meget imøte kommende på min henvendelse. Var litt redd ang den 6 våpen grensen, for jeg er ikke inne på reglene der, å nå har jeg faktisk 7 våpen. Driver på med jakt, å har digert område å forvalte, så jeg skal få meg bedre jaktrifler med tiden. Men han politisjefen, sa jeg var en kar med alt iorden, så flere våpen skulle ikke være noe problem. Greitt å vite.

 

Det var både Krag, Mauser, salonggevær og ei fin Sauer SS hagle i arven. Kragen beholder jeg, men den Mauseren må jeg selge, for jeg er links, så den er ikke noe for meg. Sauer haglen fra rundt 1945 er litt slitt treverk på, så den skal jeg prøve å få pusset opp hvis jeg finner nytt kolbe til den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...