Jump to content

gebyr på våpen med lufthansa


donner

Recommended Posts

Vi fikk et rimelig stort sjokk på hjemvei fra rsa da lufthansa hadde begynt å ta 120 euro for våpen(sportsutstyr )hver vei (fra 1 oktober)240 euro for ett våpen :? begynner å bli dyrt og de andre flyselskapene begynner også å følge etter!!jeg setter igjen bua og grovrifle dernede for å betale slike summer frister ikke :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja, dette begynner å bli meget dyrt. Det fikk vi erfare når vi skulle reise hjem fra SA.

Når en blir stilt opp for en slik uventet avgift, så kommer reaksjonen deretter. Vi ble mildt sagt forbannet på dama i skranken, men hun var kald som en fisk. Og forklarte at vi trengte selvsagt ikke betale, men da ble våpnene ikke sendt hjem.

Altså, ble vi gisseltakere og hadde ikke noen annen mulighet enn å betale. :evil:

 

En annen ting Lufthansa innførte 1/10 var det at ammo skulle ikke ligge i innsjekket bagasje, men i egen forsendelseembalasje. Dette var forsåvidt ikke noe problem, da jeg hadde en liten pelicasekoffert, som jeg tok ut fra bagsjen min. Men det å endre reglene på så kort varsel er utrolig irriterende.

 

Det å skru fra hverandre våpenet er en god tanke, men det er fortsatt et våpen. Og kommer innunder regelverket og de kontrollrutiner.

Men Lufthansa deler inn sporteqiupment i 3 kategorier:

 

* Small 70 euro

* Medium 120 euro

* Large 240 euro

 

I tillegg skal de ha et handlingfee på 50 euro, for våpenbehandling. Dette skal dekke inn utgifter for at et kvalifisert selskap skal '' ivareta kontroll og opplasting '' av våpen iht. riktig forskrifter. Dette er rett og slett skjulte inntekter.

Ikke kom å fortell meg at de leier inn personell fra et sikkerhetselskap til å gjøre denne jobben.

 

Men som Donner sier, så kommer flere og flere flyselskaper med på denne bølgen. Hvorfor det? Jo, det er klart at de ser inntekter på dette.

Når Ryanair ser muligheter for å plassere en betalingsautomat på flytoalettene sine, og kreve 1 euro for å gå på do under flygning, så vil andre flyselskaper også se nye muligheter.

 

Beste måten vi kan unngå disse gebyrene er rett og slett velge de flyselskaper som ikke har avgiftene inntil videre. Men det er et spørsmål om tid før alle har det.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Skru ut et par skruer, del våpnene og pakk det i forskjellige bag. Så kan du jo ta det med som "deler :shock: ikke å anbefale spør du meg en våpendel er en våpendel og blir du tatt ja så svir det på både pung og ikke minst risikoen for enda strengere reaksjoner!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Reiste hjem fra JNB med Lufthansa på torsdag og de som hadde med våpen ble avkrevd 120 Euro, så her er det tydeligvis store forskjellsbehandlinger. Vet ikke hvem som roter det slik til der nede, om det er Lufthansa selv, eller om det er Bid Air services som er deres handlingagent i JNB.

 

En annen ting Lufthansa innførte 1/10 var det at ammo skulle ikke ligge i innsjekket bagasje, men i egen forsendelseembalasje. Dette var forsåvidt ikke noe problem, da jeg hadde en liten pelicasekoffert, som jeg tok ut fra bagsjen min. Men det å endre reglene på så kort varsel er utrolig irriterende.

 

For oss gikk det helt greit å ha ammo i innsjekket baggasje i vanlig innpakning, så lenge vi opplyste om i hvilke kofferter den lå i.

Det gikk også helt greit både i JNB og i FRA å ha kikkertsikte i håndbaggasjen. I FRA måtte det imidlertid tas ut og sendes separat gjennom scanneren, men bare på vei hjem.

 

mvh

marula

Link to comment
Share on other sites

Skru ut et par skruer, del våpnene og pakk det i forskjellige bag. Så kan du jo ta det med som "deler :shock: ikke å anbefale spør du meg en våpendel er en våpendel og blir du tatt ja så svir det på både pung og ikke minst risikoen for enda strengere reaksjoner!! :wink:

 

Det riktig som det blir sagt. Det er faktisk fullt mulig å pakke våpen i vanlig bagasje med Lufthansa og slippe å betale de 70 €. Det forutsetter at du har ei skikkelig børse, helst en R93 :wink:

 

Dette er følgelig ikke noe du vil bli "tatt for", men forutsetningen er at totalvekta ikke overstiger 20 kg. Og 50 € for handling (fra SA) kommer uansett om du har egen våpenkoffert eller ei.

 

Dersom man ellers har behov for 20 kg bagasje, er det ikke urimelig å ta 70 € for inntil 15 kg sportsbagasje. Ellers koster overvekt 30 € pr kg om jeg ikke tar helt feil...

 

Hva tar ellers South African? Sist jeg reiste med dem (i Påsken) kostet det ingenting, men det var kanskje en forglemmelse?

Link to comment
Share on other sites

Reiste med South Africa Airlines i sommer ingen avgift.

Men Lufthansa Oslo-Munchen skulle ha noen hundrelapper.

 

Innenlands i Norge fra Stavanger til Trondheim (SAS) aldri betalt ekstra avgift.

Men på vei hjem Trondheim - Stavanger(SAS) må jeg alltid betale??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nevnt det før - men kan jo ta en reprise :) .

 

Air-France er selskapet jeg har best erfaring med (og nedenfornevnte statistikk er gjort til skamme vedr. mine turer ihvertfall. Kun èn gang har det skjedd bagasjerot. Det er heller ingen ekstra avgifter.

 

Når det gjelder bagasjerot - er det også noe å ta med seg når man skal på tur.

Også får man veie for og i mot :wink:

 

10 på bagasjemister-toppen i Europa:

* BMI: 2,45 prosent

* KLM: 2,01 prosent

* TAP Portugal: 1,99 prosent

* Alitalia: 1,96 prosent

* British Airways: 1,89 prosent

* Air France: 1,69 prosent

* Air One: 1,41 prosent

* Iberia: 1,40 procent

* Lufthansa: 1,27 procent

* LOT: 1,23 procent

Link to comment
Share on other sites

En i reisfølget sendte en mail til Lufthansa angående gebyrene og fikk følgende svar:

 

Dear Mr.

 

Thank you for your online comment dated 19 October.

 

We are sorry to learn that on your flight from Johannesburg to Stavanger via

Frankfurt on 15 and 16 October you were charged EUR50 for a riffle and

riffle case and also EUR70 for a sporting bag. Please accept our apologies

for any inconvenience this caused you.

 

You are correct in writing that travelling with a firearm from Johannesburg

the charge of EUR50 applies as this would fall under the category of sport

and special baggage. Please accept our sincere apologies that you were also

charged a fee for a sports bag. Therefore we are glad to reimburse you

EUR70. We kindly ask, you to send us your bank details including the IBAN.

Once we have received this information we will without further notice

complete the transfer. Please allow up to 14 days for the transfer to be

completed.

 

We hope that this letter can help to persuade you to remain our valued

customer and that you will give us the opportunity to welcome you back on

board as a completely satisfied passenger in the near future.

 

Yours sincerely,

______________________________________________________

Sarah Plahl / Lisa Nuttall

Customer Feedback Europe

 

Lufthansa German Airlines

Customer Feedback Europe

PO Box 1289

Liverpool L69 3AX

UK

E-mail: customer.feedback.eu@lufthansa.com

 

Incorporated in the Federal Republic of Germany with limited liability.

Corporate Headquarters/Sitz der Gesellschaft: Deutsche Lufthansa

Aktiengesellschaft, Köln

Registration/Registereintragung: Amtsgericht Köln HR B 2168.

Chairman of the Supervisory Board/ Vorsitzender des Aufsichtsrats:

Dipl.-Ing. Dr.-Ing. E.h. Juergen Weber

Executive Board/Vorstand: Wolfgang Mayrhuber (Chairman/Vorsitzender),

Stephan Gemkow, Stefan Lauer

 

 

No virus found in this incoming message.

Checked by AVG - www.avg.com

Version: 8.5.423 / Virus Database: 270.14.32/2460 - Release Date: 10/26/09

08:10:00

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Marula skrev

En i reisfølget sendte en mail til Lufthansa angående gebyrene og fikk følgende svar:

 

Har sendt mail til Lufthansa, men får ikke svar :evil:

 

Har du noe info hvor lang tid det tok før dere fikk svar :?:

 

Har ringt inn til sentralbordet, og får som svar at de ikke kan gjøre noe med saken. Jeg må vente til saksbehandleren mailer et svar til meg :evil:

Særdeles dårlig service :!:

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Dette synes jeg er en uhørt størrelse på en slik avgift.

 

Men det verste med avgift på våpen, er hvis slike avgifter ikke gjelder for andre typer "spesialbaggasje". Altså hvis vi jegere, konkurranseskyttere eller andre reisende med våpen behandles ulikt andre med "spesialbehov". Hvis dere skjønner poenget mitt. Litt rotete formulert kanskje.. :)

 

Jeg har m.a.o ikke noe problem med å betale et par hundrelapper ekstra, hvis samtidige golfere eller skikjørere må gjøre det samme.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg å et par til fløy med Norwegian til Tsjekkia i sommer for å skyte CAS EM.

Selv om vi ble opplyst om at vi måtte betale et lite gebyr, måtte vi ikke betale noen ting.

Eneste var på vei ut igjen, tok det litt tid å sjekke inn spesialbaggasje.

Men vi fikk bare svaret om at det ikke gjorde noe da vi var på gardermoen.

Det var overraskende positivt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Siste nytt fra Lufthansa:

 

Dear Mr.

We are writing to inform you that when making the payment of EUR70 to the

bank account provided a system error occurred. Today this error has been

rectified and the payment has been made. Please allow up to 14 days for this

transaction to be completed.

 

For future reference, when travelling to and from South Africa with weapons

and ammunition there is a fee of EUR70 which is collected by Lufthansa and

EUR50 to the airport security. In your case we made an exception and

refunded you EUR70.

 

We hope that we are given the opportunity to welcome you on board a

Lufthansa flight again in the near future.

 

Yours sincerely,

______________________________________________________

Sarah Plahl / Jessica Bode

Customer Feedback Europe

 

Lufthansa German Airlines

Customer Feedback Europe

PO Box 1289

Liverpool L69 3AX

UK

E-mail: customer.feedback.eu@lufthansa.com

 

Incorporated in the Federal Republic of Germany with limited liability.

Corporate Headquarters/Sitz der Gesellschaft: Deutsche Lufthansa

Aktiengesellschaft, Köln

Registration/Registereintragung: Amtsgericht Köln HR B 2168.

Chairman of the Supervisory Board/ Vorsitzender des Aufsichtsrats:

Dipl.-Ing. Dr.-Ing. E.h. Juergen Weber

Executive Board/Vorstand: Wolfgang Mayrhuber (Chairman/Vorsitzender), Dr.

Christoph Franz (Stellvertretender Vorsitzender/Deputy Chairman), Stephan

Gemkow, Stefan Lauer

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja, da fikk jeg omsider svar fra Lufthansa ang. våres sak, og det var vel som forventet :evil:

 

Legger ved en kopi her:

 

Dear Mr. Pettersen and Mr. Nomeland,

 

Thank you very much for your Email dated 30 October 2009.

 

We sincerely regret that you are disappointed with the special baggage charge you were asked to pay on your journey from Johannesburg to Stavanger, via Frankfurt on 7 October 2009.

 

In order to have this matter clarified, we have contacted our Station Manager at Johannesburg. We were informed that the fee charged for your gun case was correctly applied. The amount paid EUR120.00 is regarding EUR70.00 collected to Lufthansa and EUR50.00 to the airport security. For South Africa a handling fee is also charged for weapons and ammunition. Consequently, you were charged correctly and regrettably it remains non-refundable.

 

With regards to your point raised that you travelled with a group of 4 passengers and one of them will be reimbursed does not imply that we have to follow the same decision. We would also like to explain that each case is analysed individually.

 

Therefore, due to the aforementioned circumstances, Lufthansa will not be able to comply with your request for a reimbursement on this occasion. Please understand and accept our limitations in this regard. If you have any further complaints in connection with another matter we would be pleased to be of assistance.

 

We thank you for taking the time to write to us. Although our service failed to meet with your expectations on this occasion, we hope that he will continue to fly with Lufthansa in the future.

 

Yours sincerely,

_____________________________

Pavlína Lefnerová / Lisa Nuttall

Customer Feedback Europe

 

Vi var nok ikke så heldige som Marula og co. på denne.

 

Ta lærdom av dette til dere som skal reise med Lufthansa, eller sørg for å kalkulere dette inn i budsjettet deres.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Jeg reiser til RSA Johannesburg i morgen og har fått følgende info fra British Airways:

 

40 euro må jeg betale for vekten av våpen (totalt 19 kg, rifle og hagle). Ytterligere 50 Euro skal de ha for "våpenfee" papirarbeidet for å frakte våpen med BA.

 

De samme 90 euroene må jeg betale i Johannesburg for hjemturen. Altså 180 euro totalt.....

 

Noen som har andre erfaringer med andre selskaper?

 

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker konsekvent South African Airways, (på grunn av best service om bord) og har ALDRI hatt problemer med dem. I alle fall ikke til nå. MEN jeg har ikke vært ute og reist siden begynnelsen av september? (tror jeg) Men det skulle ikke forundre meg om alle selskaper følger etter.

 

Dette er trist og burde faktisk være en ting vi slapp.

 

Er det kanskje ekstra betaling for golfbager også? Og hva med ski?

 

BTW

God tur Lasse. Forsøk å sende rapport underveis.

Link to comment
Share on other sites

Rino Hals skrev:

Er det kanskje ekstra betaling for golfbager også? Og hva med ski?

 

Ja, det stemmer det. Regner med at om noen år så blir det en standard vekt på flypassasjerer, og de som er over vil bli beregnet som '' overvekt '' og må betale pr kg.... :P:wink:

 

Flyselskapene ser bare flere muligheter til å få inn ekstra inntekter på oss.. :evil:

 

Jeg har sendt inn klage på avslaget mitt, men det er som å klage til en vegg. Jeg kommer ikke noen vei med det, så saken er for min del avsluttet. Til neste gang må en vel bare kalkulere dette inn i reisekostnadene.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jeg reiser til RSA Johannesburg i morgen og har fått følgende info fra British Airways:

 

40 euro må jeg betale for vekten av våpen (totalt 19 kg, rifle og hagle). Ytterligere 50 Euro skal de ha for "våpenfee" papirarbeidet for å frakte våpen med BA.

 

De samme 90 euroene må jeg betale i Johannesburg for hjemturen. Altså 180 euro totalt.....

 

Noen som har andre erfaringer med andre selskaper?

 

Lasse

 

Tilbake fra RSA etter 4 uker... (ble en uke ekstra siden snøkaos på Heatrow). Kostnaden med våpen med BA var 40 euro fra OSL og R 610 fra Joburg... Synes ikke det var dårlig..

 

 

Håper å legge ut noen bilder etterhvert....

 

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Så flyselskapet gjore en feil når de refunderte 70 euro?

 

Jepp. Ingen tvil om at det med Lufthansa på økonomiklasse nå koster 70 € for en våpenkoffert inntil 15 kg. I tillegg kommer altså 50 € på returen fra SA, se http://www.lufthansa.com/mediapool/pdf/ ... 752665.pdf

 

Men siden SAS "handler" Lufthansa på Gardermoen er det ofte deres takster som blir lagt til grunn ut fra OSL, og de er på 40 €/320 NOK, se http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Baga ... albagasje/

 

Som man kan se er ikke dette veldig spesielt for våpen. Like lite som golfere, skikjørere og teppeselgere, kan vel jegere forvente å ha med 15 kg spesialbagasje gratis. Og som sagt, ihvertfall med Lufthansa, kan man ha med børsa gratis dersom man ikke velger en egen våpenkoffert og holder seg innenfor maks. total bagasjevekt (20 kg).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...