Jump to content

Damehagle - tips og erfaringer?


Vaffeljeger

Recommended Posts

God kveld godtfolk!

 

Damen min holder for tiden på med å ta jegerprøven, og vurderer å få seg en hagle (Julen nærmer seg!). Har lett litt rundt på nettet, og finner ikke det helt store utvalget i hagler spesiallaget for damer. En ting er kolblelengden, men så var det dette med vekten også. Er på jakt etter en nybegynnerhagle til overkommelig pris, og ser for meg to alternativer foreløbig;

 

I) Kjøpe lettvektshagle type f.eks yildiz i kal. 12 (som jeg forøvrig har selv om er fornøyd med), og få børsemaker til å tilpasse kolben til henne. Billig og lett.

 

II) Gå for en hagle i 16/70 (O/U), da disse sannsynligvis er litt lettere enn kal 12. Spørsmålet her er om det finnes hagler i dette kaliberet og i riktig prisklasse. Har ingen erfaring med dette kaliberet selv, tar gjerne imot innspill om hvordan 16/70 er til eks. rypejakt. Også her må nok kolben tilpasses, men vekten holdes nede.

 

Det må også nevnes at den aktuelle damen er ca 1,70, så en liten herrehagle burde kunne gå bra i "verste fall."

 

Brannfakkelen er kastet, la diskusjonen begynne:)

 

(Kjekt om noen av de kvinnelige kammeratinner kunne fortalt hvilke hagler de bruker)

 

Vaffeljeger

Link to comment
Share on other sites

Vi kjøpte for en tid tilbake en damehagle til foreningen tror det var en Sabatti http://www.vaabenhuset.no/damehagler.htm enkelt og greit våpen med en kolbe som det faktisk gikk an å skyte med da den var mye høyere i stokken en andre jakthagler, det er vel kanskje slik at damehaglene har høyere stokk pga at de er skapt litt anderledes en menn?

Link to comment
Share on other sites

Kaliber 16 begrenser deg mye på ammunisjonsutvalget. Gå heller på 20-76. Med magnumpatroner har du da opp i 36g hagl, samme som 12-70, og ofte med høyere utgangshastighet. MEN gå i så fall på en hagle der baskylen er dimensjonert etter kaliberet, ikke en der kun løpssettet er i kaliber 20 og resten bygget etter 12. Sistnevnte resulterer bare i at du får en dårlig balansert hagle.

 

Selv går jeg med en Beretta S685 i kaliber 20. Dette er en standardhagle, ikke en lettvekter, og den veier 2,7kg. Er forøvrig ikke tilhenger av uttrykket damehagle. Kjøp av hagle går uansett på å velge et individuelt våpen som passer både bruker og bruksfelt.

 

Der finnes endel "korrekt" dimensjonerte sideliggere innenfor spiselig prisklasse. Se gjerne etter en brukt Sauer/Merkel/Simson modell 8 eller 47.

Link to comment
Share on other sites

Madammen har en Sabatti Lady som hun er veldig fornøyd med. Foreløpig er det ikke skutt vilt med den, men på banen fungerer den supert. Vekten målte jeg på kjøkkenvekten til 3,1kg, fra forhandler ble den oppgitt å veie 2,8kg. Stokken passer henne perfekt.

 

Det er lurt å kjøpe hagle av noen som er dyktige hagleskyttere og vet om en hagle passer eller ikke. Det er ikke sikkert at en hagle som butikkekspeditøren sier passer faktisk gjør det. Jeg husker også fra rundene våre i de forskjellige våpenforretningene at det er tildels stor forskjell på kolbemål for junior/dame-hagler for de ulike produsentene, så pass på å prøve en del forskjellige.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Samboeren min kjøpte seg også en Sabatti Short(Lady), 20 kaliber. Det fine er forholdsvis lav vekt, av naturlige grunner (kortere og tynnere pipe), og velbalansert for de som ikke er 1.80+. Hun kunne ha kjøpt en 12 kaliber, men måtte da ha kuttet kolben såpass at hagla blir fremtung.

Med 20 kaliberen skyter hun bra, og hun kan treffe målet. Da spiller det ingen rolle om patronen har noen færre kuler. Med kaliber 12 ville hun sendt 400 haglkuler 30 meter unna rypa...

Hagla hennes er tilpasset av våpensmed i Oslo, noe vi begge måtte. Burde nok anbefalt det...

 

Hvis du selv har 12 kaliber, er det klart en uting at du må ha to typer ammunisjon, men, det er verdt det så hun får en noe som passer henne.

 

Klikk her for link

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Detta var en gammel tråd gitt, men da slipper en å begynne en ny.

 

Øverstkommanderende i heimen har begynt på jegerprøvekurs, og da har jeg sagt jeg skal sponse hagle på henne. Det skal bli en o/u i 20/76. Var og tittet på en brukt Fabarm, som kunne tilpasses (kappes i kolben), og det endte opp med at jeg byttet min egen 12/70 i denne. Da fikk hun velge om hun ville ha den, eller om jeg selv skal bruke den. Det endte med det siste, noe som er helt greit, for jeg falt for både børse og kaliber. Dessuten virker det som om den passer meg bedre enn den gamle, etter å ha "montert" en haug ganger under veiledning fra selgeren (dette var hos Børselars). Fruen har heller lyst på en Sabatti Lady etter å ha klådd på en, men det går jo an å se på andre og.

 

Men, hvilke andre merker har såkalte damehagler? Vet om Lanber, men det stopper der.

 

Ellers er det jo forskjellige meninger ute og går! Var på villmarksmessa i Vikingskipet forrige helg, og jeg nevnte det å kjøpe en ok 20/76-hagle og få kappet kolben, men det mente han ikke var bra, for da ble det for fremtungt. "Tull" har jeg hørt fra andre, som sier at det kun har marginal betydning, i hvert fall for jaktvåpen. Uansett, en forskjell er det nok. Damehagler har gjerne litt høyere kolbe fikk jeg høre, da damer også gjerne har høyere kinnben enn oss gutta. Vi velger uansett å gå for ren damehagle da.

Link to comment
Share on other sites

Her har du "våpenpakke"for Kjerringer!Nå må kvinnfolka innse hvor de hører hjemme,ikke tro at de kan vase rundt i skauen og gjøre Mannfolk greier.

Bare se hvordan dette landet har blitt.Mannfolk jobber i barnehage,og kvinnfolk er Politi..Nei jaggu må det ha vært bedre før i tiden..Det er nå meningen min.

 

JA til å få kvinnfolka tilbake på kjøkkenet(Selv om man ser hvilket kjønn verdens beste kokker har)

 

ffb6lu.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har hatt en en Lincoln 2000L nå i 10 år. Jeg er mann, men kort, 166cm. Mye av kolbelengden kan justeres med plassering av hånda på framskjeftet, men klart greit med en kortere kolbe. Min er vel 35 cm (orginalt) mener jeg, og løpet 65. Er vel ikke problem og kappe kolbe hvis løpet ikke er for langt, men det bør de vite i butikken. Mange modeller som kommer med forskjellig løpslengde, som vil gi annen balanse hvis det ikke er lagt inn vekt.

 

Jeg ha selv en drilling i kal 20, så jeg liker kaliberet, men jeg skjønner ikke helt hvorfor alle mener at kal 20 er damekaliber. Mange damer er rekylredde, og da hjelper det ikke med en 20/76 som dytter avgårde 33 gr med hagl. Det samme som en 12/70 med 33 gr hagl. Lik fart og vekt gir "lik" rekyl. Og enda mer følt rekyl hvis våpenet veier 2,8 kg. Ville kjøpt kal 12, og brukt lettere ladning, og kjøpt en Quickshooter reim som tillater bæring av våpen i reim, klar for skudd. Bare en :idea: Hvis det ikke er viktig med et smekrere våpen da. Kal 20 våpen virker jo mindre og mer hendig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...