Jump to content

haste innkjøp av lee Loadmaster


Klatrechris

Recommended Posts

I dag knakk faktisk ramma på Dillon 450en min så da er jeg uten presse :x

 

da skal det haste innkjøpes en Ny presse som egentlig var planen neste år. fikser opp den gamle pressa når jeg får tid og lyst. bannet nok over den de siste ukene.

 

sett på en Lee Load-Master fra midwaynorway.

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=161975

 

følger det med tennhette isetter i denne pakken?

 

er hylsemater 1 tube eller 4 tuber?

 

er litt på buskjett her så prøve å holde meg under 4500 kr på denne.

 

trenger også kulemater føler jeg 8) er disse to alt jeg trenger?

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=770611

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=284969

 

 

noe jeg mangler her da?

 

på forhånd takk.

 

Mvh

 

Christopher

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder hylsemater med 4 rør så indikerer denne siden

http://www.leeprecision.com/cgi/catalog ... ldmas.html

at den er inkludert. Denne siden derimot

http://www.factorysales.com/html/xcart/ ... ldmas.html

indikerer at hylsemateren er "optional" og må kjøpes separat. Sjekk med MIDWAY så får du nok svar.

 

Jeg forstår det slik at du skal lade 9 mm. Kulemateren kommer komplett for en kulelengde. Du trenger altså ikke å kjøpe dette

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=770611

utenom hvis du kun skal lade kuler med en gitt lengde.

 

Min kulemater fungerer utmerket. Jeg foretrekke kulemater fordi 9 mm kuler er små og glatte og vanskelige å sette på plass i hylsa. Røret til kulemateren tar imidlertid kun ca. 25 kuler. For å slippe å stoppe for hver 25 patron er det derfor en fordel å kjøpe "Multitube adapter" til kulemateren.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

tror ikke dem bare sender meg en ny ramme på en 25 år gammel presse?

 

men må kjøpe en ny 450 ramme ja, noe som ikke finnnes lenger. så må ha en 550 ramme som erstattning istedenfor. men skulle uansett bruke den pressa til å lade .223 neste år. så tar heller å kjøper en loadmaster som jeg har siklet på nå slik at jeg kan lade effektivt i høst så tar jeg å kjøper ny ramme når jeg får meg .223 rifle:)

 

er litt enklere å si til dama at jeg må ha en ny nå siden den andre gikk i stykker enn å si at jeg skal ha en til neste år :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en 550, få erstattet ramme på 450 (og selg den til meg)

Jeg har ladet på Loadmaster i mange år, og den funker så lenge du holde deg til kalbre med rimelig lik størelse, slik som 9 mil og .38. MEN det er en anne verden en dillon. Haddde jeg kunne dratt tilbake i tid så hadde jeg slått meg selv i godet og overbevist meg om dillon i stedet.

 

tror forøvrig ikke det følger med annet en enkelt hylse rør uten ombyggings settet. Hør med Hjemmelading.no om fornuftig pris.

Link to comment
Share on other sites

Dillon har en såkalt "no bullshit guarantee", vedder på at de sender deg en ny hvis du sender dem et bilde av herligheten. Sender deg nok en 550-ramme, et såkalt "upgrade kit". Ellers så tror jeg du kommer til å drite murstein når du får loadmasteren og er vant til Dillon... Har hatt den, og den er som en E-type, bra/rask under optimale omstendigheter, men krevende når ting ikke går på skinner og det skjer ofte nok.

 

Ville heller gått for en Pro1000, bedre indekseringssystem, billigere og lader omtrent like raskt med mindre problemer, og all den tid du lader riflepatroner, så trenger du ikke 4 stasjoner på pressa.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Dillon har en såkalt "no bullshit guarantee", vedder på at de sender deg en ny hvis du sender dem et bilde av herligheten. Sender deg nok en 550-ramme, et såkalt "upgrade kit". Ellers så tror jeg du kommer til å drite murstein når du får loadmasteren og er vant til Dillon... Har hatt den, og den er som en E-type, bra/rask under optimale omstendigheter, men krevende når ting ikke går på skinner og det skjer ofte nok.

 

Ville heller gått for en Pro1000, bedre indekseringssystem, billigere og lader omtrent like raskt med mindre problemer, og all den tid du lader riflepatroner, så trenger du ikke 4 stasjoner på pressa.

 

- Øivind

 

skal ta noen bilder og sende til dillion så kanskje jeg får en ny ramme.

 

så nå på interarms sine sider at dette ble også billigere med lee pro 1000. som passer meg veldig bra akkurat nå, så bestiller en med 9mm dier og kulemater etter jobb. så får håpe jeg er oppe å lader igjen neste uke :?

Link to comment
Share on other sites

Om du absolutt skal ha Lee, og ikke en Dillon 550... (de er ikke så dyre sammenlignet med en loadmaster....) så er defintivt pro 1000 å anbefale ja

 

Må nesten ha autoindeksering og hylsemater. blir kjedelig i lengden å bare lade kvantum men manuel innsetting av hylse og manuell isetting av kule..

 

tiden vil vise om det var ett dårlig valg.

 

 

PS: har bare hatt tull med dillon 450 min. ladet ca 6k 9mm med den i høst og vært noe tull på ca hver 200. så greit å prøve noe nytt da når jeg ikke stoler på RCBS eller dillon lenger

Link to comment
Share on other sites

Ser det poenget, jeg savnet jo 650'n når jeg jeg sto og ladet på 550'n i USA. Når er jeg jo så lat at jeg har en 650 til store hetter og en til små samt en 550 til sånne kose kaliber når jeg skal være nøye... Tror pro 1000 blir et godt valg da. Kjenner fler som har en slik til hvert kaliber de lader, praktisk det også.

Link to comment
Share on other sites

får man komplette conversion kit til Lee Pro 1000?

Ser ikke sånn ut, så du må nok finne deg i å kjøpe dieset, turret og hylseholder for de kalibrene du ønsker å lade. Finnes en hurtigkobling for kruttmålet også slik at du slipper å skru det ut når du flytter det. Dog vanvittig kjekt å ha en komplett turret med dier og kruttmål stående...

 

 

...eller er det nesten enklere å kjøpe en ekstra presse til andre kaliber?

Det er alltid et bedre alternativ hvis man har råd og plass.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

får man komplette conversion kit til Lee Pro 1000?

 

søkte litt rundt men fant bare delene hver for seg.

 

eller er det nesten enklere å kjøpe en ekstra presse til andre kaliber?

Anbefaler ikke å bytte kaliber på pro100 (eller loadmaster) om det er stor fysisk forksjell på hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke?

 

Jeg bytter mellom flere kalibre på min Loadmaster, med minste kaliber 9x19 og største 12,7x44R. Jeg måtte riktignok gjøre noen små modifikasjoner for å få til pålitelig hettemating og slikt for de største hylsene (det blir en kræsj mellom hettemateren og de metallarmene som holder hylsene på plass i hylseholderen). Men når jeg først hadde fått det til å virke med store patroner, går også de mindre patronene helt greit. En må selvsagt stille og justere litt, men det er jo bare å samle opp noen hundre hylser så en kan lade et større parti om gangen.

 

Jeg ville ikke giddet å skifte kaliber hvis jeg bare skulle lade 10-20 skudd, da tar jeg det heller på en enkeltstasjonspresse. Men hvis jeg skal lade noen hundre skudd så svarer det seg å skifte kaliber på Loadmasteren.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ihvertfall droppet den kulemateren, lager mere krøll en godt.

Dessuten bruker du såpass med tid på å fylle den, at det å sette kula med venstre hånd går raskere.

Problemet med hettematingen på Loadmaster fikses elegant ved å sette en "sizer die" uten innmat i stasjonen over, for riflekaliber kan en "body die" brukes

Link to comment
Share on other sites

blir å skifte mellom 9 og .40 på lee pro 1000. sjekket i går og .40 hylse passet perfekt i plata.

 

trenger bare å kjøpe meg en toppplate og skaffe Lee kruttmål da jeg har dier alt.

 

Det er samme hylseholderplate til 9 mm og .40 på Lee Pro 1000 ja. Og små tennhetter på begge så det er lett å skifte mellom disse to.

 

Etter en mindre modifikasjon så fungerer kulemateren utmerket på min Pro 1000. Berrys 9 mm kuler er glatte og det er fumlete å få de på plass så jeg foretrekker å legge de i kulemateren fremfor å sette en og en i hylsa. Og så er det jo en fryd å bare dra i håndtaket og ellers bare følge med på at det er nok krutt, hetter, hylser og kuler i de forskjellige stasjonene.

Link to comment
Share on other sites

Kulemateren kan være trøblete, ja. Jeg hadde problemer med at den løftet kula opp før den var ferdig med å skyve den inn under dia, dette medførte at kula traff kanten av dia og ble slått ut av "fingrene" som skal føre kula fra materen til dia.

 

Problemet var størst med små og lette kuler, materen var totalt ubrukelig til 9mm men fungerte greit til .44. Årsaken til problemet er at det er tyngdekraften som skal holde "fingrene" nede inntil den horisontale bevegelsen stopper mot enden. Friksjon gjør at det stopper/bremser for tidlig, og med lette kuler går kraften da opp i stedet for bortover. Jeg prøvde først å henge noen lodd på, men det viste seg at en gummistrikk var mye mer effektivt. Strikken holder materen nede med en kraft som lett overvinner friksjonen, og materen fungerer nå 99% effektivt også med 9mm kuler. Man må følge med og hjelpe til med fingrene på en og annen kule, og man må ikke fylle rørene for fulle (hvor høyt du kan fylle kommer an på kulevekt og -form). Men med gummistrikk-modifikasjonen går det til dels mye fortere å bruke kulemateren enn å putte kuler i for hånd.

 

Som en kanskje forstår er Lee progressive presser mest egnet for folk med høy toleranse for mekaniske særegenheter, og med evne til improvisasjon :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei Vargen, beklager litt sen respons

 

Min erfaring med 2 stk loadmastere er at om du skifter mellom stor og små hylser ()mil og .44 mag f.esk) Sp kommer det bedritne "hodet" ut av index før eller senere og sa blir det innmari mye fikkling. Når en liten ting ikke går helt riktig så forsterkes det liksom videre til alle andre funksjoner. Nå bør det ikke skjules at jeg muligens er ei kløne da...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...